Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Moet LinkedIn bang worden van Xing + Zoominfo?

Venturebeat komt vandaag met wel zeer interessant nieuws, een aankondiging van samenwerking van Xing en Zoominfo.

De samenwerking wordt gepositioneerd als een frontale aanval op de positie van LinkedIn. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet al teveel van.

Zoominfo niets anders dan een aggregator van gespiderde content, vooral populair bij headhunters in de US en UK voor senior management posities. Zoominfo heeft informatie van ongeveer 35 miljoen personen verzameld, maar in tegenstelling tot LinkedIn heeft geen van die 35 miljoen personen actief het eigen profiel opgebouwd.

Zoominfo biedt weliswaar de mogelijkheid om een dergelijk profiel over te nemen en te corrigeren en/of uit te bouwen, maar slechts een fractie van die 35 miljoen personen heeft dat gedaan. En dat steekt weer schril af tegen de 11 miljoen 'leden' van LinkedIn.

De voordelen van de samenwerking snap ik ook niet helemaal, anders dan dat Zoominfo een revenue share krijgt voor elke Zoominfo gebruiker die zich bij Xing aanmeldt. Ik zie alleen de voordelen voor Xing (leden) niet. Wat moeten die met Zoominfo, als ze er al geen gebruik van maakten.

Afijn, interessante ontwikkeling en we zullen wel zien hoe zich dit ontwikkeld. Maar LinkedIn zal hier toch wel een paar nachtjes van wakker liggen.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 14 juni 2007

Reacties op Moet LinkedIn bang worden van Xing + Zoominfo?

paul van oosterhout op 15 december 2015 16:45

ik zit me af te vragen in hoeverre dit eigenlijk wel toegestaan is. Laat staan wat de mensen die in het bestand staan hiervan denken. De kracht van een netwerk is nu juist dat het zichzelf, door deelname en actieve bijdrage van de leden, uitbreid.

Is het wachten op de eerste rechtzaak wellicht?

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

@ Paul



Weinig kans in Amerika...

Rogier van Wijk op 15 december 2015 16:45

Voordeel is wel dat de concurrentie scherp blijft.



Hoewel het niet direct betrekking op dit artikel heeft ben ik persoonlijk van mening dat de gebruiksvriendelijkheid van linkedin niet altijd even goed is als die van Xing. Met name op het gebied van zoekopties kan linkedin nog een en ander leren. Het is alleen jammer dat Xing voor gebruik binnen Nederland niet zo'n groot bereik heeft.

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

LinkedIn heeft het first move advantage. En als je eenmaal een profiel en relaties op een site hebt, ga je die niet zo snel weer ergens anders opbouwen. Teveel inspanning voor te weinig rendement.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Prettig dat de concurrentie scherp blijft, maar ondertussen heb ik drie profielen (Hyves, Xing, Linkedin) te onderhouden. Ik twijfel of ik hoop of iemand het gaat winnen. Het zou in ieder geval tijd schelen.



Ik ben het helemaal met Rogier eens: ik werk veel liever met Xing, maar Linked in is in Nederland veel groter. Voorlopig zal er wel niet zoveel veranderen. En deze samenwerking zal er niet zoveel aan bijdragen.

Karin Tekin op 15 december 2015 16:45

@ Chris



Je hebt gelijk voor wat betreft het aantal profielen dat je bij moet houden. Toch is het wel de moeite waard. Verschillende profielen, verschillende netwerken, je moet er toch tussen zitten om uit te breiden.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.