Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Moeten we ons onderwijsstelsel aanpassen?

Een zeer interessant onderdeel van HR vind ik het opleiden van medewerkers. Cruciaal binnen de kenniseconomie en binnen iedere concurrerende organisatie. Buiten de vakinhoudelijke vragen, stoeien we nog regelmatig met de vraag hoe we mensen het beste op kunnen leiden. Sturen we ze naar school, geven we een thuiscursus? Huren we een trainer in? Praktiseren we 'leren op het werk', bijvoorbeeld met een mentor? Kortom: hoe leren mensen het beste? Deze vraag heb ik me recent opnieuw gesteld toen Plasterk aangaf het Californische onderwijs systeem interessant te vinden. Over dat idee heb ik al de een aantal kritische vragen gesteld in 'moeten we ons onderwijsstelsel veranderen*'? Hier wil ik graag de HR aspecten van de uitdaging van ons onderwijsstelsel bespreken.

Criteria voor een goed functionerend onderwijsstelsel
Als we een goed werkend onderwijsstelsel willen neerzetten, dan zullen we eerst moeten definiëren wanneer een onderwijsstelsel goed werkt. Het doel van het onderwijsstelsel is zoiets als het afleveren van starters die goed voorbereid zijn op de arbeidsmarkt. En de beste manier om dit doel te bereiken hangt af van de eisen die vanuit de potentiële starters aan het onderwijsstelsel worden gesteld.

Als we de trends volgen die door Plasterk worden beschreven, dan zien we dat een steeds diversere groep studenten het hogere onderwijs in gaat. En dat de eisen die door organisaties aan de starters worden gesteld erg kunnen verschillen. Dit laatste komt door de specialistische aard van de functies waarin starters terecht komen. De vraag is dus hoe we ons onderwijsstelsel zo in kunnen richten dat de organisaties waarin starters aan het werk gaan in de starters mensen herkennen die aan hun eisen voldoen.

Hoe gaan we dat doen?
Deze vraag is bedoeld als discussie vraag. Ik ben erg benieuwd wat u als HRM'er denkt van dit vraagstuk. Denk bijvoorbeeld aan succesvolle starters in uw organisatie: wat hebben zij gemeen? Wat zou er nog beter kunnen?
Of leuker: omschrijf eens de ideale starter. Wat betekent dat voor ons huidige onderwijsstelsel? Zitten we goed? En wat kan er anders?

Ik kijk uit naar een vruchtbare discussie!

* Link is helaas offline, verwijderd per 15-9-2015, red.

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Chris Stapper op 8 september 2009

Reacties op Moeten we ons onderwijsstelsel aanpassen?

Jaap H. Sanders op 15 december 2015 16:45

Chris, je zet mij weer tot nadenken aan.

Ik zit midden in een al langer lopende discussie met mijn vrouw, die al geruime tijd in het onderwijs aktief is. Helaas liggen er heel wat beren op de weg die een effectieve en kwalitatieve aanpassing van ons stelsel in de weg staan. De wil bij mesnen in het onderwijs is er vaak wel, maar de mogelijkheden ontbreken. Veel te weinig ruimte voor ontwikkeling van docenten, significant achterblijvende arbeidsvoorwaarden, veel te veel randtaken die wel veel energie vreten van docenten maar feitelijk niets toevogen aan (beter) onderwijs, te grote afstand tussen Den Haag , het ministerie en de feitelijk onderwijsinstituten en docenten, achterstallig HR beleid, geen echt geoliede aansluiting tussen middelbare scholen en HBO en WO, etc. etc..

Met andere woorden, Ik denk dat het goed zou zijn eerst de randvoorwaarden, het fundament binnen ons onderwijsstelsel op orde te krijgen alvorens er door weer een nieuwe mini-ster opnieuw wijzigingen worden doorgevoerd. Vanuit een hr perspectief kan je stellen dat de organisatie eerst in de basis aangepast moet worden om vervolgens de dan benodige hr instrumenten op te kumnnen tuigen. "Wanneer je een schip wilt bouwen, breng dan geen mensen bijeen om timmerhout te sjouwen of timmeren alleen, ga ze geen taken geven en deel ook nog geen plannen mee, maar leer mensen eerst verlangen naar de eindeloos mooie zee".

Hoe enthousiasmeer, stimuleer ik iedereen in het onderwijs om met veel passie en inzet met elkaar het beste er uit te gaan halen....

(misschien dat jouw aanzet hier weer toe bijdraagt!)



Lees in dit kader ook het laatste OESO onderzoek over het onderwijs; Staan wij en Amerika heel alleen als het gaat om het kunnen leveren van kwaliteit.........

Veel succes, we hebben het er nog over.

Wouter Schoonman op 15 december 2015 16:45

Hallo Jaap & Chris,

De kwaliteit van ons hoger onderwijs - waar ik ook werk - gaat mij na aan het hart. Ik vind dat er verkeerde prikkels (voor het management) in zitten:

- Output financiering (betalen per afgestudeerde student, promovendus)
- Beoordelen op basis van aantal publicaties * impact factor
- Niet bestraffen voor een hoge uitval (36%!!) in het eerste jaar (zowel HBO als WO)

Een paar gedachten hierover staan in het zo juist verschenen Handboek Assessment deel 2 over docent competenties. Chris gaat dat recenseren.

w

Plaats zelf een reactie