Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Monsterboard talentenjacht campagne

Monsterboard, het digitale sufferdje?

Ik kreeg enige tijd geleden een mailing van Monsterboard in mijn bus. Het gaat over de nieuwe Monsterboard campagne “Talentenjacht” waarbij kandidaten als groot wild worden afgebeeld:

 

Smakeloos

Hoewel over smaak niet valt te twisten kan deze campagne naadloos in mijn categorie “misselijkmakend”. Waar Monsterboard enerzijds kandidaten verleidt CV’s achter te laten, verkoopt ze dezelfde kandidaten aan bedrijven dus als ‘groot wild’. Smakeloos.

Maar ik wil eigenlijk iets anders bespreken, en dat gaat om de openingszinnen van deze Monsterboard campagne:

U hebt zelfs nieuwe mensen nodig! maar hoe bereikt u ze? Via een vacature in het lokale sufferdje, dat morgen alweer oud papier is? Bespaar uzelf de tijd, de moeite en het geld."

Ik heb deze zinnen even op me in laten werken. Monsterboard zegt dus dat een advertentie in een krant duur is, veel tijd en moeite kost en feitelijk geen resultaat oplevert.

Maar, wat levert mij een advertentie bij Monsterboard eigenlijk op?
Eens even kijken: voor ‘slechts’ € 399 kan ik een advertentie op Monsterboard plaatsen. Met de suggestie dat ik direct kan ‘jagen’ op nieuw talent.

Jagen op nieuw talent?

Maar dat jagen betekent niet dat ik met een dubbelloops over de uitgestrekte jachtvelden van Monsterboard op zoek kan gaan naar een geschikte prooi om die vervolgens met een goedgemikt schot uit te schakelen. Het betekent dat ik een jachthut in een boom aangewezen krijg, tussen enkele duizenden andere jachthutten, van waaruit ik moet gaan zitten wachten tot een prooi aan mijn boom krabt met het verzoek om afgeschoten te worden.

Ook een beetje draaierig geworden van deze nogal kleurrijke vergelijking? Laat ik dan even in gewoon Nederlands beschrijven hoe Monsterboard mij meer geld uit de zak wil kloppen dan welk lokaal sufferdje dan ook:

Digitaal papier: ‘oud papier’ voordat je weet

Als ik een vacature plaats (voor de genoemde € 399) komt mijn advertentie op het moment van invoer bovenaan het zoekresultaat van kandidaten die de juiste trefwoorden hebben ingetikt. Binnen enkele uren is mijn advertentie alweer van de eerste pagina van het zoekresultaat verdrongen door nieuwere advertenties.  Ik heb dus € 399 betaald voor een advertentie die hooguit enkele uren echt bekeken kan worden? Dat lokale sufferdje klinkt zo slecht nog niet, dat is morgen pas ‘oud papier’ en niet al na een paar uur!

Bespaar tijd en moeite?

Van de reacties die ik krijg kan ik, naast echte reacties, ook reacties van freelancers en recruiters verwachten die zich aan mij opdringen. Omdat ik die reacties via e-mail binnen krijg moet ik al die e-mails aflopen om echte reacties van kandidaten er tussenuit te vissen. Bespaar ik mezelf hiermee tijd en moeite zoals Monsterboard me wil doen geloven?  Of ben ik eigenlijk veel meer tijd en moeite kwijt?

Een digitaal sufferdje

Volgens de beschrijving van Monsterboard hebben ze zichzelf feitelijk opnieuw uitgevonden als het digitale sufferdje. Een digitaal sufferdje waar je advertentie al binnen enkele uren zo is vervaagd dat jouw vacature volstrekt onleesbaar is geworden. Als ik op Monsterboard een vacature zou plaatsen; bespaar ik dan tijd, moeite of kosten? Ik dacht het niet.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 9 oktober 2006

Reacties op Monsterboard talentenjacht campagne

Niels op 15 december 2015 16:45

Groot gelijk, Marc. Monster gaat voor kwantiteit en dat gaat ten koste van het rendement van hun klanten. Ze zouden dit probleem deels op kunnen lossen door dieper liggende pagina's vindbaar te laten zijn via zoekmachines, maar enkele willekeurige queries naar 'vacature(s) + (functienaam)' levert geen indexering in de top 20 op van Monsterboard.nl. En vacatures per rss-feed ontvangen is ook al niet mogelijk via de onlangs vernieuwde, Nederlandse versie.

Aan innovatie hebben de Amerikaanse ouders van Monsterboard dus een broertje dood. En juist dat luidt de ondergang in van massamediale wervingsmiddelen als deze. Ga dus voor traffic genereren via media met een gericht publiek en verhoog de conversie met kwalitatief goede cv's!

Dennis Nieuwstad op 15 december 2015 16:45

" Het betekent dat ik een jachthut in een boom aangewezen krijg, tussen enkele duizenden andere jachthutten, van waaruit ik moet gaan zitten wachten tot een prooi aan mijn boom krabt met het verzoek om afgeschoten te worden. "



Kostelijke vergelijking, en je slaat de spijker op zijn kop. Monsterboard is inderdaad niets meer dan de vervanger van het sufferdje (of lokale/landelijke dagblad), maar dat is nu juist hun bedoeling. Zij zijn de enige met een dergelijk marketing budget, en daardoor het enige "A-merk" op de markt. De campagnes (hoe smakeloos ook, alsof we elke week van baan willen veranderen) zorgen er voor dat Monsterboard het Weapon of Choice blijft voor zowel kandidaten als bedrijven, ten nadele van andere vacature sites. En d■t is het werkelijke doel van die campagnes. Nu de kritiek langzaam begint toe te nemen kan deze aanpak hen een keer fataal worden, maar niet voordat er een even groot alternatief is.

Jorrit Blok op 15 december 2015 16:45

Om even in te gaan op de opmerking van Niels, eigenlijk is het vreemd dat monster een dergelijke 'extra' niet levert. Mij is eens verteld dat monster, omdat het de marktleider is op jobvertising gebied, geen behoefte heeft aan online marketing van de vacatures. Of zouden ze er gewoon niet toe in staat zijn? Je zou in ieder eval verwachten dat een partij die een dergelijke prijs voor een eenvoudige advertentie vraagt er alles aan zou doen om haar klanten het maximale resultaat te garanderen. Nu ken ik een heleboel recruiters, waarvan vele monsterboard gebruiken. Echter er zijn er maar héél weinig die daadwerkelijk advertenties plaatsen. De meeste headhunters en wervings- en selectiebureaus gebruiken monsterboard voorál om de cv database te doorzoeken. Toen ik dat pas ook eens probeerde (omdat ik nieuwe PHP programmeurs zocht), leverde dat 8 beschikbare kandidaten op, waarvan er precies één reageerde, met de mededeling dat hij al een andere baan had gevonden. De stelling (van Dennis) dat het Monsterboard vooral te doen is om haar éigen bekendheid, lijkt me dan ook gerechtvaardigd. Het truukje is oud en werkt nog steeds, maar we krijgen zo langzamerhand misschien wat meer behoefte aan échte kwaliteit. Overigens, Niels, is het je opgevallen dat een heleboel recruiters zélf wél een hoge notering hebben voor hun vacatures in Google? Kijk eens op onze website, dan begrijp je waarom....

Plaats zelf een reactie