Neem de tijd wanneer u haast hebt en haast u wanneer u tijd hebt

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

HR staat al sinds de crisis al voor een grote uitdaging. Er moet immers bezuinigd worden. Meer met minder is een gevleugelde uitspraak. Efficiency slagen treffen ondersteunende afdelingen en HR maakt daar meer dan vaak een onderdeel van uit. Het resultaat is dat dezelfde medewerkers meer doen dan 5 à 6 jaar geleden en er mag niet ingeboet worden op kwaliteit en kwantiteit. Immers de vraag is niet verminderd, sterker nog, de klantvraag is alleen nog maar meer geworden gezien het huidige arbeidsklimaat waar wij in momenteel in leven. Complexe materie.

Met als resultaat dat vele collega’s zich momenteel een slag in de rondte werken en daardoor minder proactief en/of preventief te werk kunnen gaan. Vele maar dan ook vele (imposante) werken zijn hier reeds over geschreven, desalniettemin blijven de adviezen hieromtrent achterwege. Want… wat te doen op het moment dat je achter die spreekwoordelijke kar huppelt, de klant piept en je manager blijft klagen? U kent waarschijnlijk allemaal het bekende voorbeeld van de brugwachter. Voor degene die hem nog graag eens navertellen op een verjaardag:

De brugwachter had het altijd druk met het ophalen van bruggeld. Vooral ’s zomers was er veel verkeer door het kanaal en had de brugwachter het druk met het open- en dichtdraaien van de brug. De passerende boten werd de hengel met klompje voorgehouden tijdens het passeren van de brug en iedereen deed er keurig het tolgeld in. Het ontvangen geld bracht de brugwachter iedere eerste maandag van de maand naar de juffrouw aan de balie van het gemeentehuis die het vervolgens in de kluis opborg.
Na een nogal rumoerig verlopen verkiezing voor de gemeenteraad zou er een nieuwe wind door het gemeentehuis gaan waaien. Alles zou anders en beter moeten. Op een gegeven moment werd bedacht dat er aparte medewerker moest komen om het geld bij de brugwachter op te halen, te tellen en in een kasboek bij te schrijven. Tevens moest er een administrateur worden aangesteld om de kosten en baten van de brug op een duidelijke manier te verantwoorden. Omdat dit een nieuwe afdeling was moest er ook een chef worden aangesteld en zo gebeurde.
Al gauw bleek dat het nieuwe beleid veel geld kostte en dat was er eigenlijk niet. Na een langdurige vergadering werd besloten om flink te bezuinigingen en men kwam tot de conclusie dat het beter was om de brugwachter te ontslaan.

Op alle fronten is dit verhaal treffend. Voortdurende bureaucratie, zogenaamde efficiencyslagen, inleveren van kwaliteit…u kunt dit met alle waarschijnlijkheid toepassen op diverse elementen binnen uw arbeidssituatie.

Het advies is: neemt u de volgende uitspraak ter harte: neem de tijd wanneer u haast hebt en haast u wanneer u tijd hebt. Laat u niet opslokken in de waan van alle dag maar neem een stap terug en probeer op grotere schaal te kijken waar uw winst te behalen valt. Bedenk u meerdere malen per dag of alles prioriteit heeft of kunt u een stap terugzetten en het  grotere plaatje zien waardoor alles in 1 klap wellicht wel oplost. Problemen lossen immers meer dan vaak uit zichzelf op. In hoeverre is uw klant bezig een beroep op u te doen om daarmee zijn eigen probleem van zijn bordje af te schuiven? Prangende vragen omtrent noodzakelijke kwesties zijn wellicht niet zo prangend en noodzakelijk als men denkt. Door de rust te bewaken en op metaniveau de zaken te overzien levert u meerwaarde en uniciteit.

Neemt u hier alstublieft de tijd voor.

0 reactie(s) op “Neem de tijd wanneer u haast hebt en haast u wanneer u tijd hebt”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.