Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Netwerken & social media: 3 hartenkreten

Nieuw werk

Om nieuw werk te vinden, of dat nu gaat om een baan of om werk als zzp'er, is netwerken heel belangrijk. Netwerken is voor velen cruciaal om aan nieuw werk te komen; 70 procent van de mensen die aan iets nieuws begint, heeft de gouden tip via zijn netwerk gekregen.

Social media en netwerken

Netwerken doe je als vanouds door contacten te onderhouden met de mensen die je al kent of die je via-via kent. Dat geldt ook voor netwerken via social media maar dan net iets leuker, makkelijker en doelgerichter. Tenminste, als je het goed doet!

In dit blog nemen we je mee in de wondere wereld van netwerken via social media.

Drie hartenkreten

Als je social media wilt inzetten in je netwerkactiviteiten zijn er drie zaken van belang. Dit zijn:
1. Social media zijn SOCIALE media
2. Netwerken via social media is een vorm van 'personal branding'
3. Netwerk alleen op een manier die bij jou past.

 

 

Hartenkreet 1: social media zijn SOCIALE media

Als je besluit social media in te zetten bij het vinden van nieuw werk, is het eerste dat je je moet realiseren, dat dit alleen gaat werken als je zelf actief wordt op social media én je sociaal opstelt. Dat is écht iets anders dan lurken ('luisteren') op Twitter, een profiel op LinkedIn hebben en via Facebook een beetje meekijken met wat er voorbij komt. Het is net als in de echte wereld: als je je vrienden jaren niet spreekt, of alleen maar wanneer je iets van ze nodig hebt, dan zullen je vrienden zich geen vriend meer voelen. Dan neemt de gunfactor af en zullen ze niet meer aan je denken. Met social media werkt het net zo. Je netwerk warm houden en niet alleen vragen om hulp, maar ook interesse voor de ander tonen en helpen waar mogelijk, zal de waarde van je netwerk vergroten. Interactie en wederkerigheid dus. De gunfactor is cruciaal als je je netwerk voor je wilt laten werken.

Voor nieuw werk lenen LinkedIn en Twitter zich het beste, hoewel de uitzondering de regel bevestigt, want een ex-collega die een online taartwinkel (De Taart Dame) is begonnen, verkoopt het meeste via Facebook.

Ten eerste kun je vrij gemakkelijk je netwerk warm houden via beide kanalen en ten tweede kun je zeer laagdrempelig in contact komen met nieuwe mensen. Niet door lukraak iedereen uit te nodigen, maar door het gesprek aan te gaan, écht contact te maken. Online contacten kunnen offline contacten worden!

Voorbeeld @smc030
Onlangs hebben wij deelgenomen aan een bijeenkomst van Social Media Club 030 (@smc030), daar maakten we een afspraak en nu schrijven we samen een blog, of meer waarschijnlijk, een paar blogs. En oh ja, eigenlijk kenden we elkaar al via een eerder blog op deze site, waarbij Maartje een reactie achterliet waar Rita weer op reageerde. Dat contact zette zich voort op Twitter. Zo simpel kan het dus zijn!

Hartenkreet 2: Netwerken via social media is een vorm van personal branding

Via social media is veel transparant, houd er daarom rekening mee dat anderen jouw profiel(en) en alles wat je op social media doet, kunnen zien. Het gebruik is, of je dat wilt of niet, een vorm van 'personal branding'. Dit betekent dat je zichtbaar bent. En dat is uiteindelijk precies wat je wilt natuurlijk. Want hoe kun je gevonden worden, als je niet zichtbaar bent?!

Hierbij is het belangrijk dat je consequent bent op alle platforms. Het beste kun je op alle platforms dezelfde profielfoto gebruiken, zodat je een snelle herkenbaarheid bespoedigt. Ook moet je ervoor zorgen dat je CV matcht met je LinkedIn-profiel, en andersom. Bedenk daarnaast goed wat je uit wilt stralen. We weten allemaal hoe belangrijk die eerste indruk is. En ja, ook via social media kun je een eerst indruk maken. Wat voor indruk wil jij achterlaten? Wat wil je dat mensen zich van jou herinneren? Pas daar je gebruik van social media op aan.

Voorbeeld – maak van je blog geen moordkuil
Onlangs ontvingen we een sollicitatie. Toen we op internet zochten naar de betreffende persoon, kwamen we direct op een blog waarin te lezen was dat de sollicitant niet meer werkzaam was bij de organisatie waar hij tot voor kort werkte. De reden van zijn vertrek deed er op dat moment niet toe, zo schreef hij in het blog. Niet handig. Op zijn CV was niet te lezen dat hij niet meer voor deze organisatie werkte. Zo’n discrepantie roept juist vragen op rondom de reden van vertrek. Anderen gaan die vragen zelf invullen, en vaak niet in je voordeel!

Hartenkreet 3: netwerk alleen op een manier die bij jou past

Denk eens na over wat voor jou een relevante netwerkstrategie is. Die netwerkstrategie geldt natuurlijk niet alleen voor je online aanpak, maar geldt ook voor je offline activiteiten.

De vragen die je jezelf kun stellen zijn: 'Hoe zet ik mijn netwerk effectief in?' en 'wat voor manier van netwerken past bij mij?’

We gaan je niet precies voorschrijven hoe jij moet netwerken omdat dat toch niet werkt. Je moet het doen op een manier die bij jou past, alleen dan zal het je wat opleveren. Kijk welk medium voor jou werkt, waar jij je lekker bij voelt. Geen twitteraar? Vooral niet doen dan! Maar geef het wel even een kans, misschien blijkt het toch wat voor je te zijn. Zo geldt het ook voor LinkedIn, Facebook, een blog en andere social media. Kijk waar je je wilt laten zien, voor welk deel van je netwerk en op welke manier. In 1-op-1 contacten, of juist door je te mengen in groepsdiscussies, het is aan jou.

Beslissers

Breng  de mensen in jouw netwerk in kaart die op beslissingsniveau zitten ten aanzien van de aanname van nieuwe mensen of opdrachten. Dit zijn je belangrijkste netwerkankers. Dit doe je voor de mensen die je echt zelf kent en de mensen die je op afstand kent. Ten tweede breng je de mensen in kaart die niet zelf op de beslisstoel zitten, maar je wel in contact kunnen brengen met de mensen die dat wel zijn (en in potentie kan dat iedereen zijn, wees hierin niet te selectief!). Dit kan digitaal of in real life.

In twee volgende blogs geven we 5 tips voor netwerken met inzet van LinkedIn en via Twitter. 

Tot dan en daar!

Maartje Koppen & Rita Verduin

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Rita Verduin en Maartje Koppen op 16 januari 2014

Reacties op Netwerken & social media: 3 hartenkreten

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie