Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Nieuwe trend: lifehacking

Lifehacking is een term voor slimme tips en trucs die je leven makkelijker maken. Zo lees ik in de intermediair van deze week. Ik had de term al vaker langs zien komen en in het kader van mijn zoektocht naar professionaliteit leek het me interessant de term onder de loep te nemen. Tips&trucs dus, om je tijd te besparen. In de intermediair wordt als voorbeeld genoemd: een programma dat je inbox scant op alle mails waar je in de CC staat en die er uit filtert. Nu zet ik mijn twijfels bij de toegevoegde waarde van zon programma, maar de strekking is duidelijk.

Nog even kort mijn kleine reeks over professionaliteit: Professionaliteit: taalgebruik, digitale handigheid, het begin van de HiPo en up-to-date zijn is professioneel. In elk artikel ben ik op zoek naar aspecten van wat het nu betekent om professioneel te zijn. De reeks is nog niet uitputtend! Ideeën voor onderwerpen zijn welkom. Mijn verwachting is dat de reeks eindigt in een paper met daarin een overzicht van verschillende aspecten van en visies op professionaliteit.

Terug naar lifehacking. De trend heeft een website! Op de voorpagina vinden we een blog, waar nieuwe ontwikkelingen worden geplaatst, handig om bij te houden. In ieder geval op het eerste gezicht. Op het moment van schrijven betreffen de eerste drie artikelen: een stuk software om controle te houden over de processen op je PC, een reviewsite en een Thunderbird plugin om je contacts te bewerken. Voor de niet kenner, Thunderbird is een mailprogramma.
Verdere verkenning van de website levert helaas geen spectaculaire ideeën op. Elk artikel is behoorlijk specifiek en zal voor een kleine doelgroep interessant zijn, maar de gemiddelde werknemer zal het gros langs zich heen laten gaan.

Waar de website nog niet veel nieuws biedt, is de term lifehacking toch interessant. Want wat is precies het idee? Het zoeken naar kleine verbeteringen in dagelijkse werkzaamheden, teneinde je werk efficiënter te kunnen doen. Goed initiatief en zeer zeker een gewoonte die iedereen in zijn werk in zou moeten bouwen. Toch is er iets met die term, naar mijn idee is het een nieuwe naam voor iets dat we eigenlijk gewoon professionaliteit noemen..

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 25 april 2008

Reacties op Nieuwe trend: lifehacking

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:45

Ha Chris,

Voor lifehacking in het werk is er ook al workhacks (http://www.workhacks.nl/) en http://www.lifehacking.nl heeft het begrip meer bekendheid gegeven in Nederland.

Het mooie van lifehacking is dat het niet alleen handige tips en trucs zijn voor het professionele leven zijn maar ook prive. Daarnaast betreft lifehacking o.a. organiseren en effectiever werken en dat hoeft natuurlijk niet altijd een voorwaarde voor professionaliteit te zijn.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Ha Michel,



Kijk, zo blijf je op de hoogte! Workhacks kende ik niet, maar ziet er interessant uit. Daar ga ik ook even op rondlezen.

Ik had inderdaad iets kunnen melden over prive/lifehacken. Misschien niet waar ik naar op zoek ben, maar het doet de trend wel eer aan.



Wel een interessante stelling. Organiseren en effectiever werken zijn geen voorwaarde voor professionaliteit? Interessante stelling. Ik zou inderdaad niet zo ver durven gaan dat het een voorwaarde is (zo ver ben ik in ieder geval nog niet met mijn idee over professionaliteit). Maar ik denk dat juist (goed) organiseren en effectiever (leren te) werken een belangrijk aspect vormen van professionaliteit.

En natuurlijk, Heidegger: alles is een taalprobleem. Misschien moet ik ook eens bekijken wat voor professionaliteit ik precies probeer te verwoorden. En of het niet al in van dale staat. Dat is me ook al eens overkomen!

Plaats zelf een reactie