Nieuwe werknemers worden slecht ingewerkt

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Een goede inwerk procedure kan werkgevers jaarlijks miljarden euro’s besparen. Uitgaande van de huidige economie is dit zeker het overwegen waard.

Toine Al, schrijver van De introductiegids, verteld over hoe bedrijven omgaan met hun pas aangenomen personeelsleden. Zo blijkt dat werkgevers zich onvoldoende bewust zijn van de gevolgen van een gebrekkige introductie & inwerk periode.

1 op de 25 ontslagnemers geeft aan te zijn vertrokken vanwege de slechte ontvangst. Waarna de werknemer, na het contract te hebben getekend, de massa in verdwijnt en geen idee heeft wat hij/zij moet doen.

Het grote nadeel hiervan is dat het geld kost om nieuwe werknemers aan te nemen en in te werken. Indien dit slecht wordt gefaciliteerd zullen nieuwe werknemers binnen de kortste keren vertrekken.

Het verlies dat je als werkgever leidt zijn:

  • Kosten werven van nieuwe werknemer (gemiddeld 700 tot 1.200 euro)
  • Imagoschade
  • Omzetverlies

In totaal komt dit neer op zo’n half miljard euro die per jaar. Uitgaande van de huidige economische situatie is dit alles behalve verstandig.

Uiteraard resulteert dit ook in ergernis bij huidige werknemers. Die constant geconfronteerd worden met nieuwe mensen.  Als een kandidaat binnen 1 maand vertrekt hebben deze mensen er ook tijd in gestoken die verloren gaat. Laat staan dat het gehele proces weer opnieuw begint als er weer nieuwe mensen worden aangenomen.

Uitgaande van mijn werkzaamheden als online marketeer is dit te vergelijken met een slecht uitgevoerde Google Adwords campagne. Hierbij moet je denken aan het starten van een Google Adwords campagne waarvan de advertentie verwijst naar een webpagina die niet actief is. De ingang is goed, maar de afwerking loopt stuk.

Hieronder een aantal tips om de kans op een slechte start te minimaliseren, met als uitgangspunt de net aangenomen werknemer:

  1. Vraag voor je eerste werkdag een informatiepakket of een jaarverslag aan en neem dat door. Een goede voorbereiding damt de stortvloed aan informatie van de eerste weken een beetje in.
  2. Vraag of er een introductieprogramma is en wat het inhoudt.
  3. Regel voor je eerste werkdag al een rondleiding, zodat je het gebouw al eens hebt gezien voor je begint. Nodig een toekomstige collega uit om bij een kop koffie over zijn werk te laten vertellen.
  4. Gaat het mis tijdens de eerste werkdag, trek dan aan bel bij de afdeling P&O. Als die er niet is, vraag een collega of hij tijd heeft om je op weg te helpen.
  5. Vraag om een buddy (bijvoorbeeld iemand van je eigen leeftijd) aan wie je vragen durft te stellen.
  6. Gun je werkgever wat tijd als de eerste dagen tegenvallen. Een slechte start hoeft niet representatief te zijn voor de hele organisatie.

Bron: de Pers (Redactie: De Pers is gestopt en hun artikelen zijn offline, helaas. Link verwijderd per 15-9-2015)

Dit artikel is geschreven door Koen Paquay

0 reactie(s) op “Nieuwe werknemers worden slecht ingewerkt”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.