Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Nooit meer solliciteren!

Zaterdagmiddag op een terras ergens in de binnenstad van een grote stad. Op een tafeltje staan twee droge witte wijn, een cola-light, een coke-zero, een rode martini en een rosé biertje. Een staat ook een schaaltje met Aziatische borrelhapjes met verschillende sausjes. Uit de speakers klinkt lounge muziek en er wordt druk gediscussieerd door de eigenaren van de drankjes. De gesprekken gaan over nieuw aangeschafte mobieltjes, computers en andere gadgets, over de laatste promotie en de uitbetaling van de kwartaal bonussen. We hebben het hier over een groep ambitieuze dertigers die een succesvolle carrière als gemeenschappelijke factor hebben. Opeens vallen alle gesprekken stil wanneer een van hen roept; 'Ik heb besloten om nooit meer te solliciteren!

“John, (de eigenaar van de uitspraak) dat meen je niet. Je wilt toch niet tot aan je pensioen bij dezelfde werkgever werken. Verandering is vooruitgang, zeker financieel”

“Dat ben ik helemaal met je eens, Ben.' antwoord John. “Ik wil absoluut niet voor altijd bij deze werkgever blijven, maar ik merk dat solliciteren voor mij niet de manier is om vooruit te komen. De volgende stap in mijn carrière staat niet op monsterboard.nl of andere job sites.”

“Hoezo?” vraagt Louise “Ik ben zelf net geswitcht en dat heeft me zowel financieel als job verantwoordelijkheid veel opgeleverd. Ik zit nu bij een werkgever die veel beter bij me past.”

“Ja Louise, maar als ik het me goed kan herinneren ben jij gevraagd voor die functie omdat je voormalige baas daar nu werkt en weet wat je waard bent. Hij kent je, en dat is de reden dat je daar nu zit. Ik las op managers online een artikel dat Cv's zwaar overschat zijn en dat bedrijven veel meer moeten kijken naar persoonlijke competenties. Jouw baas kent jouw persoonlijke competenties, vandaar”

“Fair point” antwoord Louise terwijl ze een slokje van haar rosé biertje neemt.

“Volgens mij heeft John het over Personal Branding, ik las daar een artikel over op expand.nl in juni ” zegt Peter, consument van een van de twee witte wijnen. “Het idee van Personal Branding is dat duidelijk is wat jouw persoonlijke toegevoegde waarde is naast je ervaring en competenties.”

“Dat heeft er zeker mee te maken, Peter. Maar wat ik bedoel gaat verder dan dat, het overstijgt de grenzen van je huidige werkgever. Voorbeeldje: Iedereen weet wat de toegevoegde waarde is van David Beckham voor een club, hij hoeft zeker geen sollicitatie procedure door te lopen om voor een andere club te spelen.”

“Behalve dan de medische keuring.” merkt Annette op en zet haar tanden in de laatste garnalen dim-sum.

“Uiteraard, er zal altijd een soort check plaats moeten vinden maar waar het om gaat is dat JIJ benaderd wordt en niet zelf hoeft te 'leuren' met je CV. Ik ben zelf al een tijdje toe in een volgende stap maar ik heb gemerkt dat de functies die ik zoek niet te vinden zijn op het internet. Sporadisch vind je zo'n functie maar dat leidt meestal tot niets. De meeste kans maak je nog als je benaderd wordt door een headhunter maar dat is ook een soort Russisch roulette. Ik bedoel daarmee dat het erg ligt aan de ervaring van en jouw persoonlijke relatie met die headhunter. Hoe beter die relatie is, des te beter hij of zij je kan matchen met een bedrijf. Op die manier gaat het veel meer lijken op de werkwijze in het betaalde voetbal en is de headhunter meer jouw zaakwaarnemer. Hij kent je, weet wat je hebt gedaan en waar je naar toe wilt. Daarnaast kent hij de arbeidsmarkt en weet welke uitdagingen passen in jouw carrière.”

“Ik begin te snappen wat je bedoelt, John. Vanaf een bepaald niveau worden vacatures niet of nauwelijks meer gepubliceerd maar uitbesteed aan een executive search consultant, de headhunter. Maar denk je echt dat deze headhunters ooit vervangen gaan worden door wat jij noemt zaakwaarnemers? Denk je echt dat het zo gaat werken?” vraagt Sieb.

“Mogen wij nog een rondje van hetzelfde en doe daar nog maar een schaaltje snacks bij.'

“Dat zijn Aziatische borrelhapjes, meneer” verbetert de serveerster hem.

En, wat is jouw mening hierover?

 

Dit artikel is geschreven door Chris van Voorthuysen.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Gastblogger op 1 september 2008

Reacties op Nooit meer solliciteren!

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Goed artikel Chris! En zeer leesbaar!



Ik zie nog niet helemaal hoe wat John bedoelt Personal Branding overstijgt. Dat is volgens mij ook niet werkgever gebonden. David Beckham lijkt mij een voorbeeld van een personal brand: sterk in dit en gericht op dat, zoek je iemand die zo is, huur dan Beckham.



Verder denk ik dat het vinden van vacatures / de ideale baan via netwerken de komende tijd zeker een vlucht zal nemen. In ons informatie tijdperk met laagdrempelige toegang tot heel veel mensen, kennissen, praktische manieren om ze te bereiken op de manier en het moment die functiegewijs goed uitkomt, wordt het steeds makkelijker om zo aan de ideale baan te komen.



Laten we het effect van een krappe arbeidsmarkt niet onderschatten. Als de arbeidsmarkt verandert, bijvoorbeeld door een afnemende economie, dan zullen veel mensen weer met hun CV's moeten leuren. Afgezien van de echte talenten die altijd werk vinden.



Nu ben ik erg benieuwd naar andere meningen over dit onderwerp!



Chris

Rogier op 15 december 2015 16:45

Dat laatste is een belangrijk punt dat Chris maakt. De afgelopen jaren is de werknemer aardig verwend geraakt door de situatie op de arbeidsmarkt. Als de situatie gaat kantelen en er meer mensen werkloos raken zullen zij vanzelf weer moeten gaan leuren met hun c.v. En de tekenen voor die kanteling hangen al in de lucht...

Plaats zelf een reactie