Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Onrust in bedrijfsleven

Steeds meer mensen zijn tegenwoordig online. Hierbij worden ze steeds actiever in het opbouwen van sociale netwerken en het schrijven en reageren op weblogs. Men laat persoonlijke gegevens en foto’s achter en wisselt gegevens uit. Bestuurders van bedrijven beginnen nu ook de mogelijke gevaren in te zien van werknemers die steeds actiever worden op dit gebied.

BT Counterpane is een organisatie die gespecialiseerd is in beveiligingsystemen. Bruce Schneier, oprichter en directeur van BT Counterpane, zei hierover het volgende: “Ze zijn bang dat vertrouwelijke gegevens via internet publiekelijk toegankelijk worden”. Schneier geeft aan dat zogenaamde web 2.0 technologieën niet alleen voor bedreigingen zorgen, maar ook kansen biedt voor bedrijven.

Om bedrijven beter om te laten gaan met de “web 2.0 wereld”, heeft Schneier het onderstaande driestappenplan beschreven:

  1. Bedrijven moeten hun werknemers trainen hoe men om moet gaan met web 2.0 technologieën en richtlijnen opstellen wat hierbij acceptabel is en wat niet.
  2. Het beperken van de beschikbaarheid en levensduur van geplaatste berichten (posts). Er zullen steeds meer toepassingen komen die de gebruikers in staat stellen om te beperken wie toegang tot hun blogs en persoonlijke webpagina’s krijgt. Deze toepassingen zullen steeds effectiever en op grotere schaal leverbaar worden.
  3. De laatste stap is bedoeld om bedrijven te doen beseffen dat web 2.0 technologieën niet meer zullen verdwijnen. Men kan dus beter nu gaan anticiperen en profiteren van de mogelijkheden, want weerstand bieden is volstrekt zinloos.

Het gedrag van de werknemers is hierbij dus een cruciale factor. Net zo goed dat ze in hun privé-leven op moeten passen wat ze allemaal online doen, moeten ze dit ook zeker doen m.b.t. bedrijfsinformatie. Hiermee komt ook weer de discussie van het googelen van sollicitanten naar boven. Ook al werkt het Googlen van sollicitanten niet optimaal, je kunt toch een redelijk idee krijgen hoe iemand omgaat met gegevens op het Internet.

Vind je dat bedrijven bij het invullen van een bepaalde vacature rekening moeten/mogen houden met de online activiteiten van een sollicitant?

Dit gastblog is geschreven door Thomas Schalken.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Gastblogger op 8 mei 2007

Reacties op Onrust in bedrijfsleven

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Ik vind het een enorm twijfelpunt. Ik heb, geloof ik, de mazzel dat er maar ■én andere 'Chris Stapper' is en dat het een Amerikaan betreft. Wel ongeveer mijn leeftijd. Maar meneer Karel Pietersen en iedereen die Jansen heet heeft het waarschijnlijk minder goed getroffen. Wie is wie? Hoe betrouwbaar is informatie die je aantreft onder een bepaalde naam? En hoe interpreteer je die informatie? Is dat 'feestbeest' (zo spreekt Hyves) een gezellige collega of een onverantwoordelijk, losgeslagen projectiel?



Om maar eens een extreem standpunt in te nemen: ik vind niet dat je dergelijke informatie zou moeten gebruiken. Misschien en alleen misschien om een beeld te vormen, maar niet om een oordeel te vormen. En de reden dat ik dat vind is niet alleen bescherming van bedrijven (omdat de informatie onbetrouwbaar kan zijn), maar ook dat je geen te erge controle(maatschappij) moet krijgen waarbij je niet gewoon iets over jezelf op internet kunt vertellen.

Met daarbij natuurlijk de kanttekening dat dat 'iets' dat je wilt vertellen naar mijn idee behoorlijk apart moet zijn wil het je ook echt je baan kosten. Maar ook dat is natuurlijk een kwestie van interpretatie.

Thomas Schalken op 15 december 2015 16:45

De grenzen tussen werk en priveleven worden steeds vager, dus zul je ook rekening moeten houden met wat je online doet. Misschien moeten bedrijven geen oordeel vellen over wat ze zien over een bepaald persoon op internet, maar men doet dit bewust/onbewust toch. Even iemand googelen is/wordt de normaalste zaak van de wereld. Ik denk niet dat dit tegen valt te houden.

Plaats zelf een reactie