Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Opleiden voor functies die nog niet bestaan en irrelevante opleidingen

Ik snap de hoofden werving en selectie van grote organisaties vaak niet zo goed. Vooral niet als het gaat om werving en selectie op mijn vakgebied, online communicatie, webredactie, content marketing en social media. Dan zoeken organisaties bijvoorbeeld een senior webredacteur met minstens 10 jaar ervaring en een relevante afgeronde hbo-opleiding op het gebeid van communicatie.

Op zich is dat niet raar, maar als je bedenkt dat een webredacteur met minstens 10 jaar ervaring in de online communicatie uiterlijk in 2004 afgestudeerd is. En dus op zijn laatst in het jaar 2000 aan een studie is begonnen. Toen waren de opleidingen nog niet zo erg gericht op online communicatie, sterker nog: social media bestond nog niet eens. Het is mij dan ook een raadsel wat nu nog het effect is van een opleiding die meer dan 10 jaar geleden is afgerond.

Natuurlijk preek ik voor eigen parochie, want ik heb nooit een hbo-opleiding afgerond. Ik ben wel docent geweest bij post-hbo-leergangen communicatie, maar dat telt niet. Als zelfverklaard self-made-man die vooral heeft geleerd door dingen in de praktijk fout te doen, stoort mij dat. En ik heb nooit een goede verklaring gehoord waarom die opleiding zo belangrijk is.

Iedereen weet dat we mensen hebben opgeleid, en nog opleiden voor functies die straks niet meer bestaan – want overgenomen door automatisering bijvoorbeeld – en dat we niet kunnen opleiden voor functies die nu nog niet bestaan.

Is het niet relevanter om skills, vaardigheden van potentiële werknemers te beoordelen, dan je als recruiter blind te staren op opleiding? Ik zou graag de deskundige mening van de HR-specialisten horen. Alvast bedankt! 

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Eduard van Brakel op 9 september 2014

Reacties op Opleiden voor functies die nog niet bestaan en irrelevante opleidingen

Anouk de Vries op 15 december 2015 16:45

Ik ben het met je eens dat men zich niet blind moet staren op de gevolgde vooropleidingen. Een veel gebruikte term is HBO denk- en werkniveau. Bij een net afgestudeerde kandidaat vind ik een afgeronde HBO opleiding dan ook relevanter dan na 10 jaar werkervaring, mits deze werkervaring ook daadwerkelijk op HBO niveau is opgedaan. Maar als je hier tegenaan blijft lopen is het wellicht een optie om alsnog een deeltijd HBO opleiding te gaan volgen. Een papiertje is tenslotte nooit weg en misschien krijg je flink wat vrijstellingen en steek je er zelfs nog wat van op! Succes!

Corinne Klaver op 15 december 2015 16:45

Een interessant artikel.

Ik vind dat een opleiding niet leidend moet zijn in een wervingsprocedure. Mensen maken het verschil. Dat betekent dat kennis van iemands drijfveren, competenties en persoonlijke eigenschappen zeker zo belangrijk zijn. Deze elementen zijn namelijk niet 1 op 1 te kopiëren. In mijn gesprekken met HR professionals komen deze onderwerpen altijd aan de orde. Ik geloof echter wel dat het hebben van een diploma van een opleiding belangrijke informatie geeft over het werk- en denkniveau en de motivatie van een professional.
Verder kan ik mij voorstellen dat in bepaalde kennisgebieden de ontwikkeling zo snel gaan dat kennis snel verouderd en dat bijblijven noodzakelijk is om succesvol te zijn.

Kasia Libiee op 15 december 2015 16:45

Inderdaad een interessant artikel. Tegenwoordig wordt voornamelijk gevraagd naar personeel met afgeronde HBO opleiding. Zelfs bij bedrijven en organisaties waar vroeger dit geen issue was. Ik vind dit een interessante ontwikkeling. Er wordt gestreven naar ‘onderbouwde’ kwaliteit. In een van mijn vorige artikels heb ik geschreven “Als je in het leven wilt slagen, dan is een schoolse opleiding niet voldoende. Zelfstudie is de sleutel. Het betreft alles wat je onderweg leert, waardoor je constant verbetert en groeit”. Ik vind dat het nog steeds heel belangrijk is wie achter de CV zit en wat zijn totale kwaliteiten zijn. Een zelf-made-man hoeft niet minder kwaliteiten te hebben dan iemand die volledige studie heeft. Juist deze mensen zijn vaak erg getalenteerd en gemotiveerd. Een simpel voorbeeld: Joop van de Ende

Suzan op 15 december 2015 16:45

Eduard, je hebt helemaal gelijk. Ik werk al jaren als L&D professional en wij werken voor al onze leeroplossingen volgens het gedachtegoed van Charles Jennings: 70 - 20 - 10. Niemand kan dit gedachtegoed zo goed uitdragen als Charles zelf: http://www.youtube.com/watch?v=t6WX11iqmg0
Maximaal 10 procent van wat een mens leert leer je in formele leersituaties (zoals een opleiding), de overige 90% op een andere manier. Opleiden is echt uit, leren en ontwikkelen is in.
Bij ons aannamebeleid hanteren we het uitgangspunt 'hire for attitude, train for skills'. Attitude en of de waarden van de persoon aansluiten bij de waarden van het bedrijf zijn doorslaggevend in de selectie.

Martin Hendriks op 15 december 2015 16:45

Hoi Eduard,

Ik onderschrijf, net zoals de anderen, hetgeen je stelt.
Echter is het argument van relevantie niet voor elk bedrijf/mens allesdekkend. In een tijd waar privacy en (het ontbreken van) vertrouwen een steeds groter issue is, is voor sommigen de (wellicht onbewuste) strategie van het minimaliseren van risico's relevant. En dat gebeurt vaak aan de oppervlakte, met een korte termijn blik, zowel in de toekomst als in het verleden. Je voorbeeld waar je je verhaal mee onderschrijft dit.

Zelfs al is je uitgangspunt hetzelfde zoals Suzan schrijft (mooi overigens), dan nog moet het in je haarvaten zitten (zowel als systeem, organisatie en individu), en Charles Jennings is daar een mooi voorbeeld van, om het daadwerkelijk zo te doen. Om echt de mens te werven, en niet de cv. Hoe waardevol een goed cv ook kan zijn, het blijft een stuk papier met letters en cijfers erop.
En volgens mij zijn wij als mens meer dan dat.

mvg
Martin

Eduard van Brakel op 15 december 2015 16:45

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Als ik het zo bekijk, heb ik contact met de verkeerde HR-specialisten ;-)
@Anouk, ongetwijfeld steek ik wat op van een opleiding. Ik volg ook veel cursussen en opleidingen. Alleen zijn dat meestal korte heftige trainingen, die passen beter bij mij dan lange opleidingen. Maar dank voor de tip!
@Corrine, dank voor je reactie. Ik ben het eens met je dat een opleiding wat kan zeggen over het werk- en denkniveau. Maar het zegt volgens mij meer over het vermogen om goed te functioneren binnen een schoolsysteem, en niet zo zeer over het kunnen toepassen van bepaalde kennis in de praktijk.
@Kasia, dank: I couldn't agree more ;-)
@Suzan, dank, ik ga de filmpjes kijken! En attitude is zeker belangrijk, net zoals kijken naar iemand kwaliteiten.
@Martin: eens met je post. Ook qua veiligheid: al is de vraag hoe veilig de keus is voor een diploma, zeker in mijn vakgebied, waar de meeste opleidingen onder de maat scoren volgens het ministerie, en waar diploma's weinig waard bleken te zijn. Ik ben het eens dat een mens veel meer is dan een CV. En ook veel meer dan een diploma.
S
Supergave reacties iedereen! Nogmaals dank!


Plaats zelf een reactie