Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

‘No Nonsens’

Misschien moeten we eens snel stoppen met het volgende: Sla de personeelsadvertentie erop na en ja hoor.. Het staat er weer: De alweer twee decennia durende zoektocht naar de m/v met een ‘hands-on mentaliteit’ die gevraagd wordt te komen werken in een ‘no-nonsens’ organisatie – en zonder morren toch minstens 50 uur per week moet werken – want we willen toch zeker geen ‘9 tot 5 mentaliteit’. Klotsende oksels! Dat zijn pas de echte jongens! Daar wil je toch bijhoren?

Een grotere nonsens dan het gevierde en vereerde ‘no-nonsens’ en ‘hands-on’ tref ik zelden in organisaties.

Want wat heeft het ons opgeleverd? Omgekeerde zeemeerminnen: vissenkoppen en twee benen.. Ze hebben geen ziel, geen droom, geen fantasie en dus ook geen toekomst.  Crisis? Niks crisis! De grootste bedreiging zijn wijzelf:  zonder droom, fantasie, ideaal en toekomst. De grootste bedreiging waren we al voor onszelf nog voor dat er sprake was van crisis. Want ‘no-nonsens’ en ‘hands-on’ weerhoudt ons namelijk van het bouwen met echte mensen aan echte merken, echte beleving, echte processen, echte contacten, echte klantencontacten, echte diensten en producten – en ‘echt’ geld verdienen. Nog erger: het is verboden gebied. Probeer het over ‘echtheid’ en ‘ziel’ te hebben en je wordt zittend op een spoorbiels met pek en veren weggehoond (met dank aan Lucky Luke voor het beeld)!

"Wat een geleuter?” Ok. Wil je even schrikken? Let op:

  • 20% van de medewerkers vertrouwt de eigen organisatie (bron: global issue monitor).
  • 90% van de consumenten denkt dat bedrijven oneerlijk communiceren (bron global issue monitor).
  • 43% van de medewerkers denkt dat hun bestuurders egoistische motieven hebben (bron: 'kus de visie wakker, van der Loo, Geehoed, Samhoud').
  • 13% van de werknemers voelt zich betrokken bij het werk (bron NRC next 9 april 2008).
  • 79% van de bestuurders denkt dat hun missie en visie medewerkers inspireert (bron: 'kus de visie wakker', van der Loo, Geelhoed, Samhoud).

Zullen we afspreken dat de eerste de beste die binnen jouw Management team of HR team het nog heeft over ‘no-nonsens’ en  ‘hands-on’,  jij die persoonlijk de organisatie uitflikkert? Zullen we ook afspreken dat als jij het bent die dit uitdraagt, je direct ontslag zult nemen?

Toelichting foto (hier stond de omgekeerde meermin foto, redactie op 5-10-2015):

René Magritte – De collectieve uitvinding

Het is de logische omkering van het model van de zeemeermin, een foutje in het beleid. Wie weet is er een stemming geweest, zoals je dat zo vaak hebt in een commissie. Men kan elkaar niet overtuigen, dus gaat men maar stemmen. De voorstanders van de zeemeermin vonden de communicatie het belangrijkst. "Aan zo'n viskop kun je geen communicatieve zelfsturing toetsen" zei iemand nog heel gevat.

Een ander betoogde dat een zeemeermin tenminste rechtop zat en heel sierlijk was met haar staart. Maar ze werden overstemd door hun tegenstanders, die zeiden dat er een probleem was met zeemeerminnen, dat juist die staart de gebrekkigheid kenmerkte van het ontwerp.

En zo werd dit ontwerp uitgevoerd, als collectief bedenksel. 

(uit  ‘Logica van het gevoel’,  Arnold Cornelis)

 

Dit artikel is geschreven door Richard Koopman

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Gastblogger op 23 maart 2009

Reacties op ‘No Nonsens’

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Ik heb een soort allergie ontwikkeld voor de standaard vacaturetekst. In mijn beeld van het stereotype wordt gezocht naar een 35jarige man met enige management ervaring en uiteraard de gewraakte 'geen 9tot5'-mentaliteit (je moet langer dan 40 uur werken staat er dan) en een hands-on mentaliteit (niet vragen maar doen).

We moeten ons realiseren dat een organisatie wordt opgebouwd door - en een vacature wordt ingevuld door en een organisatie is opgericht voor -
Mensen.

En met, voor, om, door die mensen moeten we werken. Als we d■ár de organisatie nu eens op inrichten?

Jeroen den Brink op 15 december 2015 16:44

Helemaal eens,



Jammer ook dat je als uitzendbureau klem kan zitten tussen wat je voor een kandidaat wil en wat de opdrachtgever je meegeeft.

Eigenlijk zouden we van het opstellen van functieprofielen en vacatureteksten gewoon een apart vakgebied moeten maken. Een soort recruiter/marketeer, iemand met een persoonlijke inslag. En dan een keer echt goed kijken naar hoe je een functie in wilt vullen. Ook vanuit de persoon.

Want hoeveel mensen hebben tegenwoordig g■én 9-5 mentaliteit?

Richard Koopman / Zynn op 15 december 2015 16:44

@ Jeroen. Ik zou onderzoeken hoe het gedrag binnen jouw eigen organisatie is. Als dat idem-dito is, dan is er geen sprake van klem zitten. Klemzitten zit je uberhaubt nooit, als je uitspreekt waar JIJ en je organisatie voor staat. Bang om klanten te verliezen? Wie of wat is dan 'echt'. Je hebt geen apart vakgebied nodig als je uitgangspunten 'echt' zijn.

Jeroen den Brink op 15 december 2015 16:44

Klinkt erg mooi, maar ondertussen moeten we natuurlijk ook een boterham verdienen!

Maar ben het met je eens dat kritisch kijken nooit kwaad kan. En dat ik me uit kan spreken voor wat ik vind.

Richard Koopman / Zynn op 15 december 2015 16:44

Oh.... dan.

Robbert Apers op 15 december 2015 16:44

Wat is de juiste naam van dit werk van Magritte?

Plaats zelf een reactie