Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Pay per click, foute wijn in foute zakken

Search engine optimization (SEO) levert traffic op. Veel SEO levert veel traffic op. En als je ook nog een blik Search engine marketing (SEM) open trekt, heb je nog meer traffic. Hoera! …of toch niet?

Wel als je als ‘hippe’ site content plaatsing volgens een PPC (pay-per-click) model aanbiedt. Nietsvermoedende content providers, die uitsluitend naar traffic statistieken kijken, hebben dan tenslotte het idee dat ze een heel goede deal hebben. Als er niet op mijn content wordt geklikt hoef ik tenslotte niet te betalen. En als er veel wordt geklikt, dan heb ik lekker veel business. Oftewel, ik win altijd. Maar is dat wel zo?

Want, wat is de kwaliteit van die clicks?

En nog veel belangrijker, wat is de conversie van clicks naar business en omzet? Helaas kan zelden een antwoord op deze vraag worden gegeven.  Want de clicks op de site kunnen niet worden omgerekend naar meer klanten in de back-office. Omdat er simpelweg geen koppeling tussen de beide systemen bestaat. En is die groei in klanten nou gekomen door die ene actie op site XYZ of door de extra inspanningen van de account managers, of door de advertentie in dagblad ZYX? Vragen, vragen, maar zelden betrouwbare antwoorden.

En dan nog wat, wel eens gehoord van click fraude? Of gaan we er vanuit dat click fraude niet voorkomt in ons kleine Nederland?
(Wikipedia: Click fraud is a type of internet crime that occurs in pay per click online advertising when a person, automated script, or computer program imitates a legitimate user of a web browser clicking on an ad, for the purpose of generating a charge per click without having actual interest in the target of the ad's link)

Daarom: of het nu om vacatures of om andere content gaat waar u reacties op wilt ontvangen, wees heel erg voorzichtig met een PPC model. Hoewel dit model in eerste instantie ideaal lijkt (veel traffic = veel business) zal de harde realiteit vaak een ander beeld tonen. De kwaliteit van reacties groeit niet met het aantal reacties. En ik heb medelijden met de medewerkers die al die reacties moeten beoordelen. Een weinig benijdenswaardige positie...

Verder is de fraudegevoeligheid van het PPC model zo groot dat de verleiding voor elke site die even minder resultaat boekt eenvoudigweg te groot is. Het is de kat op het spek binden, een pot vol EPO aan een wielrenner geven.  Met andere woorden, het is vragen om problemen. We blijven tenslotte allemaal mensen.

Een pay-per-click model is niets en levert niets op. Dan kan je nog beter betalen voor de plaatsing, zonder resultaatverplichting.

Armoe troef? Jawel!

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 7 juni 2007

Reacties op Pay per click, foute wijn in foute zakken

Thomas Schalken op 15 december 2015 16:45

Ik zou niet willen zeggen dat een pay-per-click model niets is en niets oplevert. Op zich is het redelijk eenvoudig om inzichtelijk te maken waar je bezoekers vandaan komen en hoeveel opbrengsten, nieuwe klanten je per kanaal binnenhaalt. Of het daadwerkelijk kwalitatief goede bezoekers zijn, heb je natuurlijk deels zelf in de hand. Specifieke doelgroep targeting is hierbij pure noodzaak, maar daar kom je door analyse van website statistieken snel achter.



Ik deel wel jouw mening dat er over het algemeen veel geld regelrecht de goot in wordt gegooid door onwetendheid van vele bedrijven op dit gebied, maar dit geldt ook voor andere marketinguitingen.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

PPC kan ook zijn pay per conversion;-)

Plaats zelf een reactie