Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Personal branding in de praktijk

Vandaag zal ik personal branding in een bredere context plaatsen. Dat gebeurt op basis van enige persoonlijke ervaring en een zeer interessant gesprek met Tom Scholte. Eind december schreef ik al over Personal branding en de adviesorganisatie. In het kort heb ik toen uiteengezet hoe adviesorganisaties personal branding kunnen gebruiken om via authenticiteit specifieke functies binnen te halen, of mensen te plaatsen.

Enige relativering van het concept leerde me dat het idee weinig nut heeft voor iemand die een 'gewone kantoorbaan' wil, als je gewoon tevreden bent met je werk (en geen zelfstandige bent), dan zit er weinig in het concept. Toen ik een opmerking maakte over het gevaar van google'n van kandidaten genaamd Jan Jansen en hoe mensen door elkaar kunnen worden gehaald kwam Tom met een sterke reactie: dat kun je juist als kandidaat voorkomen! Personal branding volgens Tom is het zoeken en vinden van een manier van werken die voor jou specifiek is en waar jij je prettig bij voelt. Vanuit je persoonlijke doelen, passies, vaardigheden en eigenschappen zoek je naar je eigen brand community. Op die manier vindt je werk dat bij je past en dat je met plezier kunt doen.
Een aanvulling voor de economisch ingestelde mensen: en werk dat je met plezier doet zul je productiever doen!

Terugkoppeling naar Organisaties
En dan nu de terugkoppeling naar Organisaties, het is niet mijn personal brand om alles op Organisaties te richten, maar de toegevoegde waarde van een blogpost zit hem volgens mij ook in wat je er mee kunt doen. Alleen een trend signaleren is één ding, toepassen op zinvolle plaatsen een tweede.
Nu ik zelf ook aan een personal brand bouw ben ik van mening dat de toegevoegde waarde vooral door personen zelf moet worden gezocht. Personal branding is misschien een oude term in een nieuw jasje. Er zijn altijd mensen geweest die zochten naar hun plekje, naar werk dat ze leuk vonden om te doen en waar ze dus goed in waren, of andersom. Maar de oude term heeft een nieuw jasje. En dit nieuwe jasje kan door veel mensen aan worden getrokken door middel van een personal brand assessment. Een goede ontwikkeling, bezien vanuit de huidige individualisering van de maatschappij.

De toegevoegde waarde voor organisaties is tweedelig. Ten eerste werknemers die een duidelijker beeld hebben van hun niche, hun plekje, hun werk. Dat leidt tot meer productiviteit en tevredenheid is ook een vorm van winst. Ten tweede is een personal brand een stukje marketing, PR, iets om over te communiceren. Een duidelijk beeld dat een werknemer individueel of een organisatie als groep mensen uit kan dragen.
Dus kijk goed om u heen in uw organisatie: voor wie is een personal brand nuttig? En vraag uzelf eens af: wat weet ik over mijn niche, mijn werk? Wat is het dat ik leuk vind?

In de nabije toekomst zal Tom Scholte hier bij Expand zijn visie op Personal Branding uiteenzetten!

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 7 februari 2008

Reacties op Personal branding in de praktijk

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.