Philips, ‘sense and simplicity’? Niet voor kandidaten!

15/12/2015 Leestijd: 6 minuten

Vandaag is het de beurt aan Philips om te laten zien hoe ‘candidate centric’ zij hun online recruitment proces hebben ingericht. Na de ervaringen bij ASML (redelijk) en Getronics (ronduit slecht) is dit de derde onderneming in de technologie sector.

Aan informatie geen gebrek
De Homepage bevat geen link naar een ‘werken bij’ sectie, onder de link Over Philips vind ik de link Carrière. Als ik daar op klik om ik op de Carrière homepage die er goed uitziet, met uitzondering van de bannertjes over graduates, SAP Consultants, etc. die nogal irritant de aandacht van mijn oogbollen trachten te trekken en daar teveel in slagen.

Er is een schat aan informatie te vinden over Philips (Waarom Philips?), voor ervaren kandidaten (met een waslijst aan Philips medewerkers die hun verhaal doen) en starters (Studenten, Talent Recruitment).

Je kan je inschrijven op een careers newsletter, er zijn goodies (dat viel tegen, ik hoopte op een nieuw scheerapparaat maar kan alleen een paar video’s bekijken) en je kan zelfs contact opnemen met Philips, uitsluitend via een webform die ineens helemaal in het Engels is gesteld. De hele look en feel is ook ineens anders. Voelt een beetje goedkoop aan, alsof het effe snel in elkaar geprakt is.

Hun statement bevalt me weer wel:
Philips is een innovatief bedrijf, dat producten ontwerpt en verkoopt die het leven van mensen veraangenamen. Iedere dag opnieuw. Onze medewerkers  krijgen alle mogelijkheden om zulke opwindende en innovatieve producten te ontwikkelen. We bieden financiële zekerheid en zorgen voor uitstekende, flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden.

Misschien een beetje degelijk of zelfs saai; maar het klinkt eerlijk, lekker Hollands.

En ja hoor: het winkel/banen wagentje is er weer
Er is ook een link Vacatures, en als ik daarop klik … helaas, ook Philips maakt gebruik van het infame winkelwagentje: de job cart. Daar gaan we weer… winkelen voor banen. Gezellig.

En ook Philips maakt gebruik voor het vacature en sollicitatieproces van een ATS, in dit geval Peopleclick. En omdat het volgens mij een ASP model is, draait die hele meuk natuurlijk niet bij Philips, maar heel ergens anders.

Ik kan zoeken op Land, Provincie en Stad, Interessegebied en Vereiste werkervaring en trefwoorden. Dat is geen overbodige luxe, want Philips heeft 2058 banen in de aanbieding!

Overigens blijkt hier dat ik ook direct kan solliciteren, dus die job cart heb ik helemaal niet nodig. Godzijdank, ik was bang dezelfde ellende als bij ING te moeten ondergaan.

Vandaag ga ik voor de Senior SAP Business Analyst Equipment SCM (jaja, ik heb het deze keer hoog in de bol!) en moet me gaan registreren. Er is ook een voortgangsmetertje te zien maar da’s een beetje moeilijk beoordelen.

En het is een dramatisch ouderwetse webformulier, waar de keuze uit een picklist het scherm weer helemaal ververst omdat de tabel voor een onderliggende picklist moet worden geladen. Dit is geen sense en simplicity Philips! Of is dat alleen maar voor klanten bedoeld?

Philips is behoorlijk de weg kwijt na een online sollicitatie

Als ik klaar ben met solliciteren kom ik op een buitengewoon verwarrende pagina. Ten eerste staat er: Log in om toegang te krijgen tot je gegevens. Hé, ik was toch net ingelogd? En de titel van de pagina is: Open sollicitatie. Hallo, ik heb net gesolliciteerd op een specifieke functie!

Vervolgens staat er: Bedankt voor het toevoegen van je cv. Maar ik heb mijn CV helemaal niet toegevoegd, ik heb gesolliciteerd?

En dan de volgende twee zinnen: Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek of als meer informatie nodig is, wordt contact met je opgenomen. Zo niet, kijk dan naar andere mogelijkheden en solliciteer opnieuw.
Oftewel, als we je een interessant genoeg vinden nemen we contact op en anders mag je blijven gissen of je nog wat van ons hoort of niet. Sympathieke boodschap…

En dan een stukle legal speak: We zijn een Gelijke Rechten Werkgever en zijn trots op onze zeer afwisselende werkomgeving. We discrimineren op geen enkele wijze bij personeelswerving, aanname, training, promotie of andere arbeidsomstandigheden op het gebied van ras, huidskleur, religie, geslacht, sexuele geaardheid, nationaliteit, leeftijd, burgerlijke staat, gezondheid of handicap, gebrek of andere wettelijke beschermde status.

Nou da’s interessant, maar ik weet niet of jullie netjes met mijn gegevens omgaan, want ik heb nergens iets over privacy gelezen, ik blijf een jaar in jullie database zitten (of ik het nou wil of niet) en ik zit nog eens in een database van een ander, nl. peopleclick. Een fijne boel.

En het ergste is wel de knop met de tekst Exit. Zo, je hebt gesolliciteerd, nou ophoepelen! Vort, wegwezen!!

En als ik daar dan geïntimideerd op klik krijg ik het volgende te zien:
De pagina die je zoekt, is niet beschikbaar.
Helaas, de pagina die je zoekt is mogelijk verwijderd, verplaatst of heeft een andere naam gekregen.

Als je online bij Philips gaat solliciteren moet je tegen een stootje kunnen!

En ook de e-mail response is van het bekende niveau

En de e-mail is ook weer hartverwarmend. Het e-mail adres is: noreply@philips.com, natuurlijk!

En de titel van de e-mail is Bevestiging van uw sollicitatie. Niets over de functie waar ik op heb gesolliciteerd, en ook in de tekst wordt daar geen melding van gemaakt.

Evenmin wordt een link aangeboden naar een overigens uitstekende sectie op de Philips site waar het sollicitatieproces uit de doeken wordt gedaan (tot en met een snelcursus CV schrijven en sollicitatiegesprek houden). Gemiste kans.

En er wordt natuurlijk niets gezegd over de termijn waarop een vervolg wordt gegeven aan de sollicitatie.

De e-mail verteld wel wat de site even was vergeten: Mocht u niet worden uitgenodigd voor een gesprek, dan zult u hierover zo spoedig mogelijk bericht ontvangen.

Conclusie
Philips faalt hopeloos aan de achterkant van het traject. Zolang je als kandidaat je oriënteert is het allemaal heel fraai en gezellig, maar o wee als je gaat solliciteren. Wat een drama is het dan!

Volgende keer is het de beurt aan Reed Elsevier. Dat kan leuk worden, tenslotte zijn zij eigenaar van Totaljobs en aandeelhouder van Jobster. Interessant…

0 reactie(s) op “Philips, ‘sense and simplicity’? Niet voor kandidaten!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.