Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Philips, ‘sense and simplicity’? Niet voor kandidaten!

Vandaag is het de beurt aan Philips om te laten zien hoe ‘candidate centric’ zij hun online recruitment proces hebben ingericht. Na de ervaringen bij ASML (redelijk) en Getronics (ronduit slecht) is dit de derde onderneming in de technologie sector.

Aan informatie geen gebrek
De Homepage bevat geen link naar een ‘werken bij’ sectie, onder de link Over Philips vind ik de link Carrière. Als ik daar op klik om ik op de Carrière homepage die er goed uitziet, met uitzondering van de bannertjes over graduates, SAP Consultants, etc. die nogal irritant de aandacht van mijn oogbollen trachten te trekken en daar teveel in slagen. 

Er is een schat aan informatie te vinden over Philips (Waarom Philips?), voor ervaren kandidaten (met een waslijst aan Philips medewerkers die hun verhaal doen) en starters (Studenten, Talent Recruitment).

Je kan je inschrijven op een careers newsletter, er zijn goodies (dat viel tegen, ik hoopte op een nieuw scheerapparaat maar kan alleen een paar video’s bekijken) en je kan zelfs contact opnemen met Philips, uitsluitend via een webform die ineens helemaal in het Engels is gesteld. De hele look en feel is ook ineens anders. Voelt een beetje goedkoop aan, alsof het effe snel in elkaar geprakt is.

Hun statement bevalt me weer wel:
Philips is een innovatief bedrijf, dat producten ontwerpt en verkoopt die het leven van mensen veraangenamen. Iedere dag opnieuw. Onze medewerkers  krijgen alle mogelijkheden om zulke opwindende en innovatieve producten te ontwikkelen. We bieden financiële zekerheid en zorgen voor uitstekende, flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden.

Misschien een beetje degelijk of zelfs saai; maar het klinkt eerlijk, lekker Hollands.

En ja hoor: het winkel/banen wagentje is er weer
Er is ook een link Vacatures, en als ik daarop klik … helaas, ook Philips maakt gebruik van het infame winkelwagentje: de job cart. Daar gaan we weer… winkelen voor banen. Gezellig.

En ook Philips maakt gebruik voor het vacature en sollicitatieproces van een ATS, in dit geval Peopleclick. En omdat het volgens mij een ASP model is, draait die hele meuk natuurlijk niet bij Philips, maar heel ergens anders.

Ik kan zoeken op Land, Provincie en Stad, Interessegebied en Vereiste werkervaring en trefwoorden. Dat is geen overbodige luxe, want Philips heeft 2058 banen in de aanbieding!

Overigens blijkt hier dat ik ook direct kan solliciteren, dus die job cart heb ik helemaal niet nodig. Godzijdank, ik was bang dezelfde ellende als bij ING te moeten ondergaan.

Vandaag ga ik voor de Senior SAP Business Analyst Equipment SCM (jaja, ik heb het deze keer hoog in de bol!) en moet me gaan registreren. Er is ook een voortgangsmetertje te zien maar da’s een beetje moeilijk beoordelen.

En het is een dramatisch ouderwetse webformulier, waar de keuze uit een picklist het scherm weer helemaal ververst omdat de tabel voor een onderliggende picklist moet worden geladen. Dit is geen sense en simplicity Philips! Of is dat alleen maar voor klanten bedoeld?

Philips is behoorlijk de weg kwijt na een online sollicitatie

Als ik klaar ben met solliciteren kom ik op een buitengewoon verwarrende pagina. Ten eerste staat er: Log in om toegang te krijgen tot je gegevens. Hé, ik was toch net ingelogd? En de titel van de pagina is: Open sollicitatie. Hallo, ik heb net gesolliciteerd op een specifieke functie!

Vervolgens staat er: Bedankt voor het toevoegen van je cv. Maar ik heb mijn CV helemaal niet toegevoegd, ik heb gesolliciteerd?

En dan de volgende twee zinnen: Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek of als meer informatie nodig is, wordt contact met je opgenomen. Zo niet, kijk dan naar andere mogelijkheden en solliciteer opnieuw.
Oftewel, als we je een interessant genoeg vinden nemen we contact op en anders mag je blijven gissen of je nog wat van ons hoort of niet. Sympathieke boodschap...

En dan een stukle legal speak: We zijn een Gelijke Rechten Werkgever en zijn trots op onze zeer afwisselende werkomgeving. We discrimineren op geen enkele wijze bij personeelswerving, aanname, training, promotie of andere arbeidsomstandigheden op het gebied van ras, huidskleur, religie, geslacht, sexuele geaardheid, nationaliteit, leeftijd, burgerlijke staat, gezondheid of handicap, gebrek of andere wettelijke beschermde status.

Nou da’s interessant, maar ik weet niet of jullie netjes met mijn gegevens omgaan, want ik heb nergens iets over privacy gelezen, ik blijf een jaar in jullie database zitten (of ik het nou wil of niet) en ik zit nog eens in een database van een ander, nl. peopleclick. Een fijne boel.

En het ergste is wel de knop met de tekst Exit. Zo, je hebt gesolliciteerd, nou ophoepelen! Vort, wegwezen!!

En als ik daar dan geïntimideerd op klik krijg ik het volgende te zien:
De pagina die je zoekt, is niet beschikbaar.
Helaas, de pagina die je zoekt is mogelijk verwijderd, verplaatst of heeft een andere naam gekregen.

Als je online bij Philips gaat solliciteren moet je tegen een stootje kunnen!

En ook de e-mail response is van het bekende niveau

En de e-mail is ook weer hartverwarmend. Het e-mail adres is: noreply@philips.com, natuurlijk!

En de titel van de e-mail is Bevestiging van uw sollicitatie. Niets over de functie waar ik op heb gesolliciteerd, en ook in de tekst wordt daar geen melding van gemaakt.

Evenmin wordt een link aangeboden naar een overigens uitstekende sectie op de Philips site waar het sollicitatieproces uit de doeken wordt gedaan (tot en met een snelcursus CV schrijven en sollicitatiegesprek houden). Gemiste kans.

En er wordt natuurlijk niets gezegd over de termijn waarop een vervolg wordt gegeven aan de sollicitatie.

De e-mail verteld wel wat de site even was vergeten: Mocht u niet worden uitgenodigd voor een gesprek, dan zult u hierover zo spoedig mogelijk bericht ontvangen.


Conclusie
Philips faalt hopeloos aan de achterkant van het traject. Zolang je als kandidaat je oriënteert is het allemaal heel fraai en gezellig, maar o wee als je gaat solliciteren. Wat een drama is het dan! 

Volgende keer is het de beurt aan Reed Elsevier. Dat kan leuk worden, tenslotte zijn zij eigenaar van Totaljobs en aandeelhouder van Jobster. Interessant…

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 19 maart 2007

Reacties op Philips, ‘sense and simplicity’? Niet voor kandidaten!

Karin Tekin op 15 december 2015 16:45

Wat een drama is dit weer. Ik vraag me af of ze je wel hebben bericht over een eventueel gesprek?

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Interessante rode draad in al je artikelen vind ik dat bedrijven zich realiseren hoe belangrijk het is aandacht te trekken. Dat ze behoorlijk ver gaan om iemand op hun site te krijgen. En dat ze daarna aannemen dat de kandidaat verder niets nodig heeft. Dat, als hij eenmaal heeft gesolliciteerd, alles wat hen betreft goed is.

De aftercare wordt niet meegenomen. De aandacht lijkt ook alleen op de kwantiteit te liggen. De kwaliteit filteren ze daar zelf blijkbaar uit. Maar aanpassingen in de site waardoor voornameljik de kwalitatief goede kandidaten reageren blijven helaas uit. En dat terijl je daar ook zoveel moois mee kunt.



Ik ben nu erg benieuwd naar kangarooster.

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

Wat al deze grotere bedrijven bijzonder goed hebben begrepen is dat de eigen website bij het werven van personeel steeds belangrijker wordt.



Vooral bedrijven met de omvang en status als deze AEX bedrijven hebben nou eenmaal een natuurlijke aantrekkingskracht op werkzoekenden.



En ik moet zeggen dat een redelijk aantal bedrijven met name de voorkant van het proces fatsoenlijk tot zeer goed hebben ingericht. Relevante informatie wordt op een toegankelijke en aantrekkelijke wijze gepresenteerd; vanuit het perspectief van de werkzoekende is een goed beeld te krijgen van de organisatie.



Waar feitelijk alle partijen falen is de achterkant van het proces; waarbij met name het registratie/sollicitatieproces en de terugkoppeling naar de kandidaat van een bedroevend slecht niveau zijn.



Overigens heeft dit niets met Kangarooster te maken, en op deze plaats past hij mij ook niet hierover iets te zeggen. Dat zou slechts schaamteloze zelfpromotie zijn :)

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

Ik zal binnenkort een artikel schrijven over de recruiters van vooral d e wat grotere bedrijven. het is me al een aantal keren verteld dat de recruiters echt mensen doen afhaken voor de procedure door de arrogante houding.

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

@ Paul,

In dat geval een leuk verhaal uit de oude doos. Toen ik in 1986, tijdens mijn laatste jaar van de universiteit, solliciteerde op IT-functies werd ik uitgenodigd voor een gesprek bij Shell.

Tijdens dat gesprek bleek dat de recruiter mij niet had uitgenodigd voor de functie waar ik op solliciteerde maar omdat ik tijdens mijn studie met APL had gewerkt. Dat vond hij erg interessant omdat hij daar ook nog mee had geprogrammeerd. Toch leuk...



Het is mijn kortste sollicitatiegesprek ooit geweest.

paul van oosterhout op 15 december 2015 16:45

@marc:

Dat meen je niet! Ik heb een keer iets meegemaakt met een recruiter van Personato. Die stuurde me, na een intake, op gesprek bij een bedrijf in Nijmegen. Ik ging daarheen voor de functie van online marketeer. Toen ik daar aankwam bleek dat ze dachten dat ik daar kwam voor een totaal andere functie. Heb ze nog verzocht de benzine te vergoeden maar nooit meer iets van gehoord...

Thomas Schalken op 15 december 2015 16:45

@ Paul:

Kilometervergoedingen voor sollicitaties worden wel vaker niet uitgekeerd. Zelfs als het in de procedure wordt aangegeven. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt dat ik een heel formulier in moest vullen en vervolgens niets meer van gehoord. In mijn kennissenkring heb ik dit verhaal ook al vaker gehoord. Natuurlijk een hele slechte reclame voor een bedrijf!

Plaats zelf een reactie