Positiviteit in werk!

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Positiviteit in werk! O zo belangrijk. Waarom? Omdat het (1) leuk is, (2) mensen motiveert en bindt en (3) de productiviteit verhoogt. Over deze laatste stelling zijn verschillende onderzoeken te vinden. En op zich klinkt het logisch: leuk werk kost minder energie, het is immers leuk. Daardoor wordt het makkelijker beter je best te doen. Positiviteit in werk is dus belangrijk. Hieronder volgt wat extra motivatie om werk iets positiefs te maken voor werknemers.

(Media) aandacht!
Heeft u de intermediair – top 50 beste werkgevers gelezen? Dat moet enorm veel positieve aandacht hebben opgeleverd voor ABN-Amro. Zij zijn de beste werkgever in 2008. Als je nog twijfelde waar je wilde werken, dan ben je er nu uit. Naast intermediair zijn er natuurlijk talloze bladen en sites die aandacht besteden aan goede werknemers.
En dan hebben we het nog niet over mond op mond reclame. Als al uw werknemers overtuigd zijn van u als goede werkgever, dan zullen hun netwerken daar iets van horen. Zo wordt het makkelijker om aan het nodige personeel te komen.

Maar hoe moet het?
Met plezier zou ik hier schrijven over een wondermiddel. Een one size fits all strategie om werknemers tevreden te stellen. En dat ga ik ook doen. Ik denk dat het wondermiddel bestaat. Het is echter geen fysiek product. Het wondermiddel om werknemers hun werk positief te laten ervaren is dialoog. Een dialoog over wat ze willen. In samenspel met werknemers komen tot wat (1) voor werknemers het meest wenselijk is en (2) wat voor de werkgever haalbaar is.

Waarom een dialoog? Dialoog leidt tot begrip. Zo laat u aan uw werknemers zien dat het u serieus is, dat u wilt inspelen op wat zij het meest belangrijk vinden. In een dialoog kunt u ook duidelijk maken waarom niet alles haalbaar is. Zo kan er gekozen worden voor prioriteiten.

Wisdom of the crowd
In 2004 is hier een heel interessant boek over geschreven: The wisdom of the crowd. Dit boek gaat niet over positiviteit in werk, maar over besluitvormingsprocessen en het inzetten van groepen mensen bij de besluiten. Het boek argumenteert dat een goed gevarieerde groep slimmer is dan het slimste individu in de groep.

Dit idee kunt u goed inzetten. Lees het boek: vorm een groep waarmee u in dialoog kunt gaan en ga aan de slag. Onderzoek waar u zich als werkgever op moet richten. Uw werknemers zullen zich serieus genomen voelen en met meer plezier naar hun werk gaan. Al is het maar omdat ze de mogelijkheid hebben te praten over wat ze willen.

Bent u al positief?
Laat u nomineren voor Southphase:-)! Southphase reikt het 🙂 keurmerk uit aan positieve mensen en organisaties. Southphase wil een maatschappelijke beweging creëren, waarin men in plaats van onmogelijkheden juist nieuwe perspectieven gaat zien. Een erg mooi initiatief en zeker de moeite om in de gaten te houden.

Kent u iemand of een organisatie die erg positief is? Een goed humeur heeft, een positieve kijk? Nomineer ze dan! Dan krijgen ze meteen welverdiende media aandacht via een samenwerking met De Pers. En maken ze kans op het felbegeerde 🙂 keurmerk.

We houden u op de hoogte van positieve initiatieven!

Lees ook: Waarom teamwork belangrijk is en positiviteit ook.

0 reactie(s) op “Positiviteit in werk!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.