Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Recruiter: maar zo goed ken ik je niet

Toen ik in 2008 begon als freelancer in de online communicatie, haalde ik de banden aan met allerlei recruiters, intermediairs en andere mensen die mij mogelijk aan een opdracht konden helpen. Stad en land reisde ik af voor intakegesprekken, die allemaal leuk en spontaan en gezellig waren. Meestal eindigden die gesprekken met de woorden van de recruiter (m/v):”Ik heb een heel goed beeld van je, en ik ga je zeker voorstellen bij potentiële opdrachtgevers.” Dat was helemaal top natuurlijk!

Maar tegelijkertijd had ik ook meer gehoord over personal branding, en ik besloot om mijn personal brand eens onder de loep te nemen. Ik schreef een mail naar Tom Scholte – een geweldig aardige kerel – en deed bij hem een personal branding onderzoek.
Dat onderzoek bestond eruit dat ik al mijn contacten een linkje stuurde, met een begeleidend schrijven. “Beste die en die, ik ben een onderzoek aan het doen naar wat anderen nu mijn goede en slechte en kwaliteiten vinden, en hoe jullie mij zien als persoon. Je zou me geweldig helpen als je op de link klikt en het onderzoek invult. Alvast super bedankt, Eduard”. Prachtige tekst en veel mensen vulden het onderzoek in. En dat was heel waardevol voor mij.
Wat mij echter opviel, was dat ik van veel recruiters die zo’n goed beeld van mij hadden, vaak een reactie terugkreeg: “Beste Eduard, ik weet niet of ik dat onderzoek wel in kan vullen voor je. Ik heb je pas 1 keer gesproken, en ik weet dus niet of dat wel zinvol is.”

En die reactie kreeg ik best vaak. Ik schrok me kapot daarvan. Want hoe kon het zo zijn dat recruiters zeggen dat ze een goed beeld van me hebben, maar niet kunnen aangeven wat mijn sterke en zwakke punten zijn, en niet kunnen aangeven met wat voor auto ze mij zouden vergelijken (wat 1 van de vragen was).

Want als ze dat niet kunnen, hoe kunnen ze mij dan voorstellen bij opdrachtgevers? Wat gaan ze dan vertellen? Hadden ze wel echt interesse in mij als kandidaat, of was ik gewoon een nummertje, waarbij de recruiters net deden of ze persoonlijke interesse in me hadden? En zouden ze bij een potentiële opdracht toch gewoon de ‘scan cv op woorden test doen’, of het zichzelf nog gemakkelijker maken en de vacature publiceren en afwachten of er reacties kwamen van de kandidaten waar ze zo’n goed beeld van hadden?

Er zijn natuurlijk ook heel goede recruiters en intermediairs, en die heb ik zeker meegemaakt, maar ik heb de indruk dat er een substantieel aantal is dat het zich er wel heel erg gemakkelijk vanaf maakt ten aanzien van hun potentiele kandidaten. De klant is niet de kandidaat in hun ogen, maar de opdrachtgever. Terwijl juist de kandidaat die zij plaatsen of voorstellen bij een opdrachtgever ervoor zorgt dat de recruiter in business blijft. En daarom mag er wat mij betreft echt wel een beetje meer aandacht zijn voor de persoon achter de kandidaat. En het invullen van een vragenlijst over een kandidaat moet dan zeker geen probleem zijn, lijkt me.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Eduard van Brakel op 12 november 2013

Reacties op Recruiter: maar zo goed ken ik je niet

Robert op 15 december 2015 16:45

Eduard,

Je zou bijna zeggen, dat recruiters in dit land kennelijk erg veel macht hebben. en dat terwijl ze niet in alle gevallen het beste besluit nemen. Is eigenlijk wel een leuke stelling voor een stevig debat:

"Recruiters hebben veel te veel macht in Nederland"

Ben benieuwd wie er op aanslaan!?

Corinne op 15 december 2015 16:45

Beste lezers,

Een goede recruiter onderscheidt zich door juist de mens achter de persoon te leren kennen. In een gesprek nieuwsgierig zijn en echte interesse tonen in de mens achter het cv. Door open vragen te stellen en door te vragen naar het hoe en waarom krijg je een goed beeld van het karakter en de natuurlijk werkwijze van iemand. De kandidaat vragen naar zijn of haar drijfveren, gemaakte keuzen en zijn houding en gedrag in lastige situaties, geven een volledig beeld. Als recruiter kun je vaststellen of de kandidaat een goed zelfbeeld heeft en vertrouwen heeft in zijn competenties en mogelijkheden. Dat maakt een professional stevig en goed bemiddelbaar. Door op deze manier te recruiten, kun je een opdrachtgever uiteindelijk de beste kandidaat leveren. Voor beide partijen creƫer je dan een win-win.

Het is en blijft een mooi vak.

Eduard van Brakel op 15 december 2015 16:45

Hartelijk dank voor de reacties!

Laat ik voorop stellen dat er een aantal recruiters zijn met wie ik warme banden onderhield en onderhoud, en die supergeweldig zijn. In de vijf jaar die volgden op de gebeurtenis in deze blog, haalde ik de goede en de slechte er wel uit. Sommigen zijn top, sommigen boeit het echt niet, als ze maar een kandidaat plaatsen. Echte topmensen heb ik gesproken bij Entopic, Projactive, Originals en Yacht. Dat wil ik ook nog even gezegd hebben.

En of ze veel macht hebben? tsja, misschien wel. maar wat houdt de ZZP'er tegen om zelf als recruiter te starten en het wel goed te doen. Als die bedrijven de opdrachten binnehalen, dan moet je dat zelf ook kunnen. Het verreist alleen een andere aanpak.

Robert op 15 december 2015 16:45

Natuurlijk zijn er ook goeie....

Maar zitten ook zij niet in een vreselijk dilemma? Plaats je de 'gedroomde' kandidaat dan blijft hij daar jaren zitten en komt er geen nieuwe opdracht.... Plaats je een waardeloze kandidaat, dan komt er ook geen nieuwe opdracht....

En ik heb altijd geleerd: "verkoop geen koelkast aan een Eskimo. En wat je verkoopt, zorg dat het snel wordt geconsumeerd, anders is je handel weg."

Ergo: je doet het nooit goed?

Eduard van Brakel op 15 december 2015 16:45

Als je de Eskimo leert hoe hij zijn omgeving kan gebruiken als koelkast, voeg je nog veel meer waarde voor hem toe.
Als je een dusdanige kandidaat levert die blijft bij een opdrachtgever, dan heb je daar heel veel toegevoegde waarde levert, en zal die opdrachtgever eerder geneigd zijn om andere aanvragen ook bij jou te doen. Als je de opdrachtgever leert om zelf de juiste kandidaat te vinden, en hem daarbij helpt, creeer je nog meer toegevoegde waarde en verander je de business waarin je zit. Want wat is de echte business van recruiters? Alleen maar kandidaten plaatsen? Of is het een probleem van een klant oplossen? En is dan het plaatsen van een kandidaat de beste oplossing? Of is dat de oplossing die de klant als gemakkelijkste ziet?

Plaats zelf een reactie