Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Recruitment wordt een specialisme

Gisteravond was ik eten bij vrienden, iets wat we elke 3 maanden over en weer doen. De man des huizes is een vakgenoot op het gebied van recruitment en we ontkomen er dan ook elke ontmoeting niet aan om onze ervaringen en opgedane visies te delen, vakidioten als wij zijn.

Na ons prettige en heerlijke etentje en onze wederom inspirerende gesprekken (die overigens niet alleen over het vak gaan, hoor), bekroop me de gedachte dat recruitment een steeds belangrijker specialisme wordt binnen het HR-gebied. Het lijkt hoe langer hoe meer een Vak te worden!

En hoe komt het dat we deze ontwikkeling zien? Waarom wordt Recruitment een specialisme en wordt het niet meer ‘erbij’ gedaan door de HR Adviseur (of bij wie de recruitmenttaken dan ook liggen/lagen)?

Mijns inziens wordt recruitment steeds belangrijker om je bijvoorbeeld als organisatie te profileren op de arbeidsmarkt en dan ook op de juiste manier; om de juiste doelgroep aan te spreken en ook dit op de juiste manier. Het wordt belangrijker om gericht te recruiten, in plaats van ‘met hagel schieten’ en aan gericht schieten ligt een strategie ten grondslag die je als recruiter moet beheersen. De middelen van recruitment worden steeds uitgesprokener en diverser, denk maar aan de diverse (en tegenwoordig ongeveer talloze) social media. Het Recruitment-Vak is allang het niveau ontstegen van CVtjes schuiven en lijkt een vaste plek tehebben verworden binnen HR.

Wat zijn jullie meningen hieromtrent?

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Saskia van Diemen op 26 januari 2012

Reacties op Recruitment wordt een specialisme

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Ha Saskia,

Hoewel ik denk dat kleine organisaties nog steeds een HRM'er-en-recruiter in één zullen hebben, is het zeker zo dat recruitment als vakgebied zich verder specialiseert.

Daarbij denk ik dat het steeds belangrijker zal worden voor recruiters om te praten met marketing. Termen als employer branding zullen daarbij zeker belangrijker worden. Die hangen ook sterk samen met het imago van de organisatie en het totale merk dat ze wil uitstralen.

Binnenkort kan ik ook een uitgebreid interview met een recruitment expert publiceren. Hij gaf aan dat recruitment in de toekomst meer een pro-actief vakgebied zal worden. Het zal minder reageren op de vraag die ontstaat in de organisatie en meer vooruit proberen te plannen hoe bepaalde functies ingevuld zullen worden. In het interview kwam daarbij vooral de term successiemanagement voorbij, waar ik graag eens verder over na wil denken. Maar goed, binnenkort meer in het interview!

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.