Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Recruitment: First Contact

Recent was Star Trek: First Contact op tv. De hele film leidt naar, de naam voorspelt het al, het eerste contact tussen een buitenaards wezen en de mensheid. Het buitenaardse wezen, begroet een aardse professor door zijn vingers op een karakteristieke wijze te spreiden, een groet die vreemd is voor de professor. En zo gaat het vaak ook in online recruitment. De vergelijking tussen aliens en recruiters lijkt wat ver te gaan, maar wanneer er geen sprake is van een introductie via een bekende, is degene die contact op neemt een vreemde in het leven/netwerk van de andere persoon. En deze vreemde dient de ander op een respectvolle manier te benaderen. Het probleem is dat dit bijna nooit gebeurt.

Hoe het niet moet
Een goed voorbeeld, hoewel niet Nederlands, zijn de inmiddels 500 LinkedIn uitnodigingen waar ik eerder over schreef. Tot nu toe heb ik zo'n 200 uitnodigingen gelezen en minimaal 90% weggegooid. Waarom? De meesten bevatten slechts de standaard LinkedIn zin, iets als "i'd like to add you to my contact list". Nou, ik niet. Waarom niet? Ik weet niet waarom je interessant bent! In het begin deed ik moeite om elk profiel even te bekijken, maar met 500 mails kost dat tijd. Dus las ik alleen de mail. En dan wordt de standaard zin meteen geschrapt. Standaard zijn valt duidelijk onder "hoe het niet moet".

Hoe het wel moet!
Ongetwijfeld zijn er al talloze blogposts besteed aan hoe het wel moet. Helaas is het nog niet helemaal doorgedrongen. Hopelijk kan ik daar mijn steentje aan bijdragen, want bovenstaande gaat nog steeds net zo goed op voor de Nederlandse recruitmentscene.

In het kort, wees:
Persoonlijk, zet iemands naam boven het bericht!
Duidelijk: waarom neem je contact op?
Informatief: wie ben je, waarom zou je interessant zijn?
Bondig, je wilt in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk zeggen.

Het is dus helemaal prima om een standaard bericht te hebben. Sla hem desnoods op in een apart mapje. Als je standaard mail maar aan bovenstaande voorwaarden voldoet. Dat iemands naam automatisch in je bericht komt is mooi meegenomen. En gebruik een standaard bericht niet te pas en te onpas. Zeker vacatures vereisen een voor die vacature specifieke benadering.

Een voorbeeld
En ja, het kan bondig. Een van de mooiste berichten, waar ik met plezier op in ben gegaan, besloeg slechts 4 regels. Dat kwam neer op:

Chris, hi!

My name is (...), i work as a recruiter at (...). I'm working on my international network to further my ideas about online recruitment and i would like to exchange visions with people around the globe. I found your contact information via a referral by Dave Mendoza.

Thank you for your time,
(...)


Kort, duidelijk, persoonlijk en informatief. En allemaal in 4 regels. Dat is toch veel leuker om te krijgen dan het standaard bericht? En de enige extra moeite is het kopiëren van je bericht.

Speciaal voor recruiters!
Wanneer je iemand benadert voor een vacature zul je iets uitgebreider moeten zijn. De reden voor contactopname zou dan bijvoorbeeld kunnen bevatten waarom je denkt dat de vacature voor die persoon interessant is. Maar ook zo'n bericht kan kort! Je kunt vragen of hij of zij interesse heeft en of je haar mag bellen (voor meer informatie), waarbij je uiteraard ook je eigen nummer geeft. Zo geef je iemand de ruimte (pun intended) wanneer je van buitenaf in zijn of haar wereld komt. De wil om een nieuwe frontier aan te gaan moet tenslotte uit de persoon zelf komen.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 24 juli 2008

Reacties op Recruitment: First Contact

Rogier op 15 december 2015 16:45

Over de persoonlijke benadering in recruitment is al veel gezegd en gesproken en het staat als een paal boven water dat die persoonlijke benadering altijd beter overkomt en vaker resultaat oplevert. Aan de andere kant moet je als recruiter natuurlijk altijd een afweging maken of het zinvol is om veel energie in een persoonlijk bericht te steken of niet. De kans op succes is immers klein. Als recruiter streef ik er ook altijd naar om mensen voorzichtig en persoonlijk te benaderen. Helaas merk ik nog maar al te vaak dat ook de persoonlijke benadering lang niet altijd een reactie tot gevolg heeft. Ik betrap mij er dan ook soms op dat ik bij het volgende bericht dan net even minder persoonlijk ben. Natuurlijk niet goed, maar wel menselijk.

Bert-Jan van der Mieden op 15 december 2015 16:45

Beste Chris,

Ik ben Bert-Jan van der Mieden en kwam je naam tegen op een van de vele internetblogsides.
Ik ben zzp'er en coach individuen en teams. Ik word wel eens ingeschakeld als second opinion bij werving en selectie. Tevens heb ik een boek geschreven dat ook voor recruiters van belang is. Om deze redenen wil ik graag via dit netwerk contact met je. Ik verneem graag van je.

Met dank en vriendelijke groeten,

Bert-Jan van der Mieden.

Zo goed Chris? Leuke oefening, want we kennen elkaar al. Sterk artikel met goede tips. Alleen al het aantal netwerkmogelijkheden stelt je al voor een keuze. Ook hier dus bewust kiezen.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.