Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Reorganisatie? Probeer emoties en weerstand voor te zijn!

Reorganiseren is emotie. In tijden van turbulentie en onzekerheden, lopen de emoties regelmatig hoog op. Betrokken managers merken dat mensen vaker gespannen zijn en dat er tussen collega’s eerder irritaties zijn en strubbelingen plaatsvinden.

In deze setting is het belangrijk dat professionals en leidinggevenden met elkaar blijven praten en contact hebben. Met andere woorden: reorganiseren is communiceren. Veranderen doet meestal pijn en geeft emotionele reacties. Het is mede daarom zaak dat medewerkers begrijpen wat de achtergrond is van een gemaakte keus. Mijn ervaring is dat wanneer het management bewust tijd maakt om mensen mondeling te informeren, onrust zich veel minder vertaalt in emoties en weerstand. Daarnaast is communicatie via e-mail, intranet e.d. een goede manieren om werknemers op de hoogte te houden van wat ze te wachten staat.

De verbinding zoeken met de mensen binnen de organisaties en het vertellen van het waarom van de verandering is essentieel. Goede afspraken maken over wie, wat , wanneer en hoe de boodschap naar de mensen het best kan worden gebracht, vraagt professionaliteit. Een HR manager of verandermanager zal een goed beeld moeten hebben van verandermanagement en organisatiepsychologie.

To do’s
- beweeg je als manager / veranderaar rustig door het bedrijf, kijk mensen aan, maak contact en houd een praatje;
- wijs een vertrouwenspersoon aan waar medewerkers hun ei kwijt kunnen
- vraag bij ieder overleg hoe het met je medewerkers gaat
- regel iedere week of maand een ongedwongen borreluurtje
- vergeet vooral jezelf niet.

Reorganiseren is niet nieuw. Toch leert de praktijk dat managers zelden de tijd nemen om de temperatuur te meten van medewerkers. Met als gevolg demotivatie, stijging van het verzuimpercentage en getrap tegen de organisatie. Natuurlijk gaan veranderingen samen met gedoe. Probeer als manager af en toe stil te staan, goed om je heen te kijken en te luisteren. Je kunt aan mensen aflezen waar de emoties te hoog dreigen op te lopen.

Geplaatst in HR varia door Corinne Klaver op 11 mei 2012

Reacties op Reorganisatie? Probeer emoties en weerstand voor te zijn!

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie