Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Research Branding gone wrong

Een collega vroeg me zojuist of ik een meer recente uitgave van het Nationaal Arbeidsmarkt Onderzoek 2006 in handen had. Dit was niet het geval, maar het toeval wilde dat ik achter mijn computer zat, dus ik nam mijn toeverlaat Google er even bij. Even op zoek naar de officiële site, om te kijken of er na 2006 nog NOA onderzoek is uitgevoerd. Wat volgde was zowel een absurdistische les in Googlen als een case in fout merkenmanagement, die ik even met u wil delen.

Als men in Google zoekt op NOA komt men als derde resultaat, na de NOA-Afbouwgarantie!* (handig) en De heetste club van Leeuwarden* (mrawww…) al snel www.noa-vu.nl tegen, de wetenschappelijke stichting van de Vrije Universiteit die zich bezig houdt met HR onderzoek en de ontwikkeling van HR instrumenten. In mijn optiek was dit ook de partij waar de uitgevers van het NOA onderzoek (onder andere Kluwer en PCM) mee samenwerkten. Dit blijkt, na even rondneuzen, niet het geval. Want hoewel het NOA heel veel nuttige onderzoeken doet, is het NOA onderzoek er niet een van. Niet erg, we kijken even verder. Als Google wizard ben ik niet voor één gat te vangen.

Het zoekwoord “NOA” levert verder weinig nuttige resultaten op, dus ik voeg er even het woord “onderzoek” aan toe. Weblog postings over het NOA onderzoek 2006 (dat ik al in handen heb) pronken trots bovenaan de resultaten.

Onder de Vrije Universiteit staat vervolgens PCM Media* zelf (ze zijn tenslotte een van de uitgevers die aan het onderzoek meewerken). Echter, daar worden alleen rapporten gepresenteerd die op NOA en het concurrerende AGO onderzoek van de Intelligence Group gebaseerd zijn, allen van voor 2006. Onder die resultaten kom ik de domeinnaam www.noa-onderzoek.nl tegen. Gelukkig. Ik ben namelijk al veel te lang aan het zoeken naar mijn zin. Maar, de site blijkt down, en het domein is in handen van... Monsterboard! Snapt u het nog?

Even terug maar weer, ik neem de eerste weblog posting, op mediaonderzoek.nl. Die refereert aan marketingfacts.nl, en zij refereren weer naar amcinfo.nl. Na wat zoeken op die site ontdek ik pas dat het onderzoek uitgevoerd is door Interview/NSS. Slecht hoor, dat had ik eerder moeten weten. Ik klop vrolijk de domeinnaam in…

Shit.

Interview/NSS is overgenomen.

Binnen enkele seconden wordt u automatisch doorgeleid naar www.synovate.nl.

De site van de nieuwe moederorganisatie rept uiteraard geen woord over NOA of arbeidsmarktonderzoek. Ik leg me er bij neer en ga er maar van uit dat er na 2006 geen Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt meer is uitgevoerd. Ik plof achterover in mijn bureaustoel, verslagen. Ik neem een slok koffie.

Opeens denk ik:

“Maar wacht eens even...er was toch ook zoiets als ROA, wat is DAT ook al weer?”

 

* Link werkt niet meer per 17-8-2015

Deze blog is geschreven door Dennis Nieuwstad.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Ad de Beer op 12 maart 2008

Reacties op Research Branding gone wrong

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

Leuk verhaaltje. Het noa onderzoek 2006 is gepubliceerd in november. Nu hopen dat ze het 1 keer per 2 jaar doen en dat het nov 2008 weer beschikbaar is.

Yael op 15 december 2015 16:45

Nou dit komt mij bijzonder bekend voor! Heel frustrerend.

Ik ben er overigens in middels via geheel andere bronnen (VNU media) achter dat het NOA 1x per twee jaar wordt uitgevoerd en ze erover bezig zijn het in 2008 weer uit te voeren. De resultaten zouden dan eind 2008 gepresenteerd worden.



Groet, Yael

Plaats zelf een reactie