Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Slag der merken

Interessant nu in de wereld van werving is om je bedrijf te verkopen aan je werknemers. Door een werkgeversmerk op te bouwen maak je dat je werknemers voor je willen blijven werken en dat je gemakkelijker aan nieuwe werknemers komt. Een werkgeversmerk is een totaalplaatje van een bedrijf als werkgever. Dat houdt niet alleen in welke producten het bedrijf maakt en welke secondaire arbeidsvoorwaarden een bedrijf heeft, maar ook welke extra acitiveiten het bedrijf onderneemt, zoals bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een goed voorbeeld van een totaalplaatje is google. Google doet het namelijk niet alleen economisch goed, maar is ook erg populair als werkgever, waardoor ze nooit gebrek aan goed personeel hebben, ondanks hun snelle groei. Veel beter is het dus, om te concurreren met een werkgeversmerk.

Het Google logo - artikel slag der merken

Een van de grootste fouten die bedrijven kunnen maken, en typisch ook, een van de meest gemaakte fouten, is het idee dat bedrijven alléén moeten concurreren op kwaliteit of kwantiteit; veel goedkope producten verkopen of weinig dure producten verkopen. Door deze concurrentie is het prijsverschil bepalend voor welk bedrijf het grootste marktaandeel in handen heeft. En dit doet de bedrijven geen goed.

Veel beter is het om iets 'eigens' te hebben als bedrijf. Een 'unique value proposition'. Iets dat alleen jouw bedrijf heeft. Zoek een goede prijs en kwaliteitsverhouding, maak milieubewuste producten of produceer milieubewust, verzin iets nieuws, doe iets anders dan de concurrent. Anders betekent niet altijd beter of goedkoper. Anders betekent het op uw manier doen, de manier van uw bedrijf.

Heeft u wel eens stilgestaan bij een unique selling point? Een company brand? Reclame maken gebaseerd op een bepaald aspect van uw bedrijf?

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 21 februari 2007

Reacties op Slag der merken

Karin Tekin op 15 december 2015 16:45

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat ieder bedrijf constant bezig is met zijn positionering en de benodigde aanpassing van het beleid hiervoor. Uiteindelijk wil je je gewenste positionering overeen laten komen met de positionering zoals je die hebt ingenomen: mensen moeten je bedrijf zien zoals jij dat in je hoofd hebt. Ik denk dat bedrijven zich met name moeten focussen op het benadrukken van de specifieke voordelen voor mensen om bij het destbetreffende bedrijf te gaan werken. Waarom als financieel genie bijvoorbeeld bij de Rabobank gaan werken als je ook bij de ING Bank of ABN Amro kan gaan werken?

Plaats zelf een reactie