Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Social media sleutel tot het vinden van een baan?

Dat social media ideaal is voor het vinden van functies, lijkt me duidelijk. Het is een snelle, laagdrempelige manier om snel veel mensen te bereiken, met wie je enkele interesses deelt. Als je je consequent hebt ingezet voor je reputatie op de verschillende social media, dan is de kans groot dat je snel een nieuwe functie kunt vinden. Toch werd ik deze week opgeschrikt door een infographic van Mashable: 18 miljoen Amerikanen zouden hun baan vinden via Facebook, 10 miljoen via LinkedIn en 8 miljoen via Twitter. Dat zijn massieve aantallen! Hieronder enig skepticisme over die getallen (en enthousiasme over social media in het algemeen).

Vreemde getallen


Ik reageerde ook al op de infographic dat ik de eerste set getallen niet begrijp: hoe kun je op basis van die getallen stellen dat 16% van de baanzoekers hun functie vond via social media? Het totale percentage gaat ver voorbij de 100%, de vraag die gesteld moet zijn aan de doelgroep moet iets zijn geweest als 'welke kanalen zet je in bij het zoeken naar een baan', waarbij één op de zes 'social media' heeft ingevuld (naast andere opties). Hoe je op basis daarvan kunt concluderen dat die mensen die baan direct aan social media danken, is mij een raadsel. Wellicht zie ik iets over het hoofd: laat het me weten.

Wat me ook verbaast is dat 20% zegt 'professional info' op LinkedIn te hebben gezet. Wat staat er anders op LinkedIn? Privéinformatie? Dat lijkt me sterk. Of wordt bedoelt dat men zijn of haar profiel heeft bijgewerkt in het afgelopen jaar? Dan lijkt het percentage me erg laag. Deze twee opvallende getallen in acht nemend, vraag ik me af waar de 18 miljoen op gebaseerd zijn.

In perspectief: de Amerikaanse arbeidsmarkt omvat zo'n 309 miljoen mensen. Zie dit rapport, pagina 4. In dat licht zouden 36 miljoen niet eens zo veel zijn: een ruime procent.

Wellicht ben ik te kritisch, maar infographics als deze zeggen me erg weinig als er geen duidelijke definities worden gegeven van wat mensen stellen, of als de vragen die de doelgroep gesteld zijn niet worden gepubliceerd.

 

 

Social media sleutel tot het vinden van een baan?

Social media zijn goed nieuws voor veel organisaties: het wordt steeds makkelijker om een netwerk aan te boren waaruit de nodige kandidaten kunnen worden gehaald. Social media zijn in principe een enorm snelle, laagdrempelige manier van communiceren, die iedereen potentieel de hele wereld laten bereiken. Het resultaat is dat vraag en aanbod steeds sneller en makkelijker op elkaar af kunnen worden gestemd. Voor baanzoekers is het goede nieuws dan ook dat ze sneller zicht hebben op welke vacatures er allemaal spelen. Voor organisaties is het goede nieuws dat zij makkelijker dan vroeger zelf kandidaten kunnen vinden.

Wat social media ideaal maakt is dat er helemaal geen tussenpartij nodig is. Er kan veel efficiënter gewerkt worden. Wat volgens mij overigens betekent dat uitzendbureaus en W&S bureaus het een stuk moeilijker zullen krijgen. Maar er zal voor hen wel een plaats blijven bestaan: sowieso voor specialistische bureaus die binnen een afgebakend gebied kwaliteit kunnen leveren. En dan nog voor bureaus die werken voor partijen die hun W&S niet zelf willen of kunnen doen, omdat ze te klein zijn, of omdat het niet interessant is om te investeren in inhouse kennis over W&S (in een bepaald gebied).

Kortom: social media zijn een ontwikkeling die het W&S landschap zullen veranderen. En die voor veel mensen de ideale manier is om een nieuwe baan te vinden. Iets dat enige hoop geeft in het aangezicht van een recessie.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 14 december 2011

Reacties op Social media sleutel tot het vinden van een baan?

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Overigens zijn sociale netwerksites niet zo populair in Nederland. Zie dit artikel van Cor:

http://www.personeelslog.nl/2011/12/13/netwerksites-niet-populair-bij-sollicitanten/

Gerben op 15 december 2015 16:45

We hebben hier denk ik ook te maken met een 'kip & ei-verhaal'.
Wanneer werkgevers zichzelf onvoldoende helder profileren op de diverse social media-kanalen, wordt het voor werkzoekenden ook lastig om zich via die kanalen te presenteren aan hen.

Social media zal recruitmentbureaus nooit vervangen, maar gaat wel steeds meer een integraal onderdeel uitmaken van hoe we als organisaties onze netwerken (en die van medewerkers, relaties, etc.) zo optimaal mogelijk gaan benutten, met als doel om onze eigen resultaten te verbeteren.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Beste Gerben,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik ben het zeker met je eens: contact via social media vereist investeringen van beide kanten.
Waarom denk je dat de rol van bureaus nooit uitgespeeld raakt?

Overigens denk ik dat social media ook een grote rol moet spelen bij bureaus. Juist zij moeten gedegen kennis hebben van hoe je vraag en aanbod bij elkaar brengt.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Beste Gerben,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik ben het zeker met je eens: contact via social media vereist investeringen van beide kanten.
Waarom denk je dat de rol van bureaus nooit uitgespeeld raakt?

Overigens denk ik dat social media ook een grote rol moet spelen bij bureaus. Juist zij moeten gedegen kennis hebben van hoe je vraag en aanbod bij elkaar brengt.

Gerben op 15 december 2015 16:45

Chris,

de rol van bureaus zal wel een andere worden, maar er zal altijd vraag blijven vanuit organisaties om het recruitmentproces te ´ontzorgen´. De toegevoegde waarde vanuit de oude ´kaartenbakselectie´ zal minder worden - de persoonlijke 'matchmaking' echter zal wel blijven.

Er zal wel een ander verdienmodel aan ten grondslag moeten gaan liggen, omdat ik verwacht dat organisatie hun netwerken beter gaan benutten voor de 1e selectie. De specificering van 'de juiste m/v op de juiste plaats' zal wel goed ge-outsourced kunnen blijven worden.

op 15 december 2015 16:45

Zolang we blijven roepen dat "social media" het middel is gaan we er vanzelf in geloven! Het is gewoon een trend die wel weer overgaat.
Werk zoeken en vinden doe je uiteindelijk altijd nog face to face!

Dianne Fransen op 15 december 2015 16:45

Ik geloof in de kracht van Social Media. Ook wat betreft het zoeken / vinden van werk. Zowel voor vaste functies als interimopdrachten. Zelf 'doe' ik weinig met facebook, maar ben een fanatiek twitteraar. Het heeft me al veel contacten en ook enkele grote opdrachten opgeleverd.

Via twitter is het ook gemakkelijk om contact met recruitmentbureaus te onderhouden die zich op specifieke branches of vakgebieden richten. Zij plaatsen dan weer al hun vacatures daar of vragen hun volgers om actief te zoeken naar goede kandidaten.

Het vervolg van deze trajecten is natuurlijk wel dat deze bureaus uiteraard de beste kandidaten aan de opdrachtgever voorstellen, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Zonder linkedin-profiel, zonder een fatsoenlijke foto, zonder goede twitterbio, of zonder goede blog- of facebookpagina ben ik er van overtuigd dat je kansen tot succes laat liggen.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Beste Dianne,

Dank voor je reactie!

Mijn inschatting is dat twitter zakelijk vrij geaccepteerd is, maar dat facebook toch meer gezien wordt als een privénetwerk. En dat mensen daar minder snel zakelijk gerelateerde dingen zullen doen. Hoe kijk jij daar tegenaan?

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft het belang van een goede foto en bio. Iedereen (zelfstandigen én organisaties) zou er goed aan doen stil te staan bij de manier waarop ze zichzelf profileren. Een goede toets is om een vriend of collega een keer te vragen hoe zij vinden dat je profiel overkomt. Dat kan confronterend zijn, maar ook zeker leerzaam.

Plaats zelf een reactie