Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Sociale media, HR aandachtspunt?

Sociale media hebben veel te bieden. Het zal niet lang meer duren en dan praten we niet meer over sociale media omdat het "gewone" media zijn geworden. Organisaties zullen dan op allerlei manieren aan de slag zijn met deze "nieuwe" media. Moet HR zich daarmee bezighouden? Zijn de tools waarmee intern gecommuniceerd wordt, de tools die het samen werken en samenwerken efficiënter er leuker moeten maken een aandachtspunt voor HR?

Het is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn met sociale media.

Wie daar meer over wil lezen kan gratis het e-boek De zwarte kant van sociale media downloaden. Hierin verwoorden de trendwatchers van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie prikkelend dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is met de nieuwe media en nieuwe technologie.

"De verslaving aan sociale media op mobiele devices, en alle hypes, hopes, hints, hazards enzovoort die we dagelijks delen, lijken dermate de spuigaten uit te lopen dat er op zijn minst sprake is van een onverantwoord tijdsbeslag. Daardoor wordt een juiste en heldere focus op wat er echt toe doet onmogelijk en krijgt het instinct helemaal de overhand. De volgende tien gitzwarte gevolgen van sociale media doen overal de ronde . We worden dom, asociaal, we zijn egocentrisch en lopen met oogkleppen op, en worden zelfs fysiek en psychisch ziek. Ons geheugen takelt af en we vallen ten prooi aan manipulatie, monitoring, terreur en sensatiezucht. Privacy bestaat niet meer. Stuk voor stuk zijn dit beperkingen en afwijkingen: van tunnelvisie en gebrek aan eigenheid tot aan ziekte en psychotische exaltatie toe."

Een commentator vult aan op de publicatie van de zwarte kant:

‘Het grappige is dat Plato al op dezelfde manier reageerde op het nieuwe medium van zijn tijd, het schrift. Hij uitte daar kritiek op, maar deed dat in het nieuwe medium, het schrift zelf, dat hij innoveerde door de dialoog te vervolmaken. Dat zou ik ook graag meer zien in het huidige debat: de inzet om het nieuwe medium vanuit het nieuwe medium zelf te onderzoeken en te verbeteren.’

Is sociale media een HR uitdaging, of niet?

Geplaatst in HR varia door Alexander Crepin op 25 september 2013

Reacties op Sociale media, HR aandachtspunt?

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Ha Alexander,

Goed artikel, heel sterk onderwerp!
Klein dingetje: ik weet niet of we sociale media ooit gewoon media gaan noemen - het punt ervan is toch het participatiegedeelte? Dat onderscheidt ze van 'gewone zend-media' zoals de televisie. Of dat onderscheid echt uitmaakt is een tweede.

Verder zeker met je eens. Ik las een tijdje terug een onderzoek dat mensen ongelukkig worden van facebook omdat ze vooral de mooie vakantiefoto's, relaties en andere blije gebeurtenissen lazen. En dat hun leven er bleek uit zag vergeleken met - kort gezegd - alle mooie herinneringen van bijvoorbeeld 200 mensen geconcentreerd op een enkele pagina.

De woordkeuze dat de tijdsinvestering in sociale media onverantwoord is vind ik ook erg sterk (en dat komt van een community manager..).

Hoe zouden we hier in de toekomst mee om moeten gaan?

Zelf zou ik het antwoord zoeken in de houding/focus/motivatie-richting. Er zullen altijd eindeloos veel dingen zijn die mensen af kunnen leiden van wat ze doen, zouden moeten doen en willen doen. Een kruistocht speciaal tegen sociale media werkt niet, dan wordt er wel candy crush gespeeld, of vaker koffie gehaald. Veel beter is het om mensen te helpen dichtbij hun eigen doelen/focus/geluk te blijven.

Corinne op 15 december 2015 16:45

Ha Alexander,

Social Media is voor HR professionals onmisbaar. Als recruiter en consultant W&S staan we dagelijks in contact via dit medium met onze vakgenoten. Ik blijf echter wel kritisch. Persoonlijk contact, het zoeken van de verbinding blijft toch het belangrijkste aspect om het verschil te maken en mensen voor je te winnen. HR moet nieuwe media aandacht blijven geven maar je als bureau onderscheiden van andere doe je door de echte klik te maken. En een klik maken doe je minder makkelijk met een instrument en veel sneller met de factor mens.

Succes met het vinden van de juiste balans tussen social media en de persoonlijke touch.

Plaats zelf een reactie