Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Solliciteren: Oud versus Nieuw

Hoe deed ik dat ook alweer, solliciteren in een tijd zonder e-mail, Internet en vacaturesites? Ik bladerde door Intermediair en de vacaturepagina’s van de zaterdageditie van de Volkskrant.

Als ik dan een interessante baan vond, ‘componeerde’ een handgeschreven, persoonlijke brief, kopieerde mijn getypte CV, deed alles in een envelop, plakte een postzegel en bracht de brief naar de brievenbus.

Na een paar dagen kreeg ik een bevestiging van de goede ontvangst van mijn sollicitatie via de post. De uitgeknipte vacature, een kopie van mijn brief en de ontvangstbevestiging ging in mijn mapje “Solliciteren”.

Ik deed dit twee keer per week (op woensdag en zaterdag) en per sollicitatie was ik al gauw een uur kwijt.

En hoe zou ik nu kunnen solliciteren?
En hoe zou ik nu te werk kunnen gaan? Ik zou op meerdere vacaturesites kunnen zoeken naar banen, of ik zou zelfs een ‘vacature agent’ het werk voor mij laten doen. Heb ik een interessante baan gevonden, dan plak ik een standaard tekstje in het veld: “Motivatie om te solliciteren”, ik voeg eventueel mij electronische CV toe en druk op de knop Solliciteer. Binnen 15 seconden heb ik een mailtje ontvangen met een ontvangstbevestiging. Vacature en ontvangstbevestiging gaan in mijn electronische folder “Solliciteren”.
Ik kan dagelijks naar banen (laten) zoeken en per sollicitatie ben ik hooguit 1 minuut kwijt.

Maar ben ik er op vooruit gegaan…
Veel beter toch? Of zitten er misschien toch goede kanten aan die ouderwetse en bewerkelijke methode?

Mijn blog
Ik wil dieper ingaan op de voordelen en de consequenties van al die nieuwe technologische mogelijkheden die we de afgelopen jaren erbij hebben gekregen. En niet alleen vanuit het perspectief van de persoon die op zoek is naar een baan, maar ook vanuit het perspectief van de HR-medewerker, recruiter of intercedent op zoek naar geschikte collega’s of kandidaten.

Nieuwe mogelijkheden= verbetering?
Hebben al die nieuwe mogelijkheden het leven van werkgevers en werknemers nou werkelijk verbeterd? Is het tegenwoordig makkelijker of moeilijker om de juiste baan of medewerker te vinden? Is het nou wel of niet handig om een CV op een vacaturesite achter te laten? En hoe goed spelen al die nieuwe mogelijkheden in op de echte problemen van werkzoekenden en werkgevers?

Genoeg vragen
Dit levert in ieder geval genoeg vragen op om mij een hele tijd mee bezig te houden. En hopelijk de lezer mee te boeien en te vermaken. Maar vooral om te prikkelen en discussie uit te lokken.

Interessante online recruitment locaties
Mocht je niet willen wachten tot mijn volgende entry? Hieronder staan een aantal sites/bloggers die online recruitment met een kritisch oog volgen. De volgorde is willekeurig en het feit dat ik deze sites/blogs noem zegt niets over mijn mening over de behandelde onderwerpen:

  • Joel Cheesman
  • Jason Goldberg
  • John Sumser
  • Michael Specht

 

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 3 oktober 2006

Reacties op Solliciteren: Oud versus Nieuw

Niels Welten op 15 december 2015 16:45

Leuk dat je ontwikkelingen binnen Online Recruitment gaat bespreken. Ik volg de postings van Jason en Joel ook al een tijd. Soms zitten er nuttige tips voor de Nederlandse markt tussen.



Over nieuwe methoden gesproken: denk je dat de inhoud van de publicatie [Link werkt niet meer, verwijderd door red. op 29-12-2015] alweer verouderd is? Ik geloof dat gerichte media en middelen die dichter op de huid van de wervingsdoelgroep zitten, beter zullen gaan renderen dan jobboards en niche-sites gericht op vacatures uit een regio of bepaald vakgebied. Buiten de conversies (cv's) om zal adverteren via blogs, communities of business networks ook wel wat aan naamsbekendheid van het bemiddelingsbureau of werkgeversmerk bijdragen. Heb jij nog interessante en gerichte wervingsmiddelen gezien?

Dennis Nieuwstad op 15 december 2015 16:45

Ik ben erg benieuwd naar de artikelen hierover. De digitalisering zorgt voor een enorme toename in de hoeveelheid beschikbare CV's maar gaat gepaard met een afname van de kwaliteit en betrouwbaarheid ervan. Iedereen vist daarbij in dezelfde, enorme vijver...je zult je moeten onderscheiden in je wervingsstrategie om DE kandidaat te vinden.



Je ziet dat Monsterboard alleen maar groter wordt terwijl de iets kleinere sites steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. Nieuwe wervingstechnieken (zoals de community sites waar Niels het over heeft) zullen daarbij zeker een rol gaan spelen, maar of ze snel beter gaan renderen dan de rest betwijfel ik. Toch maar helikoptervluchten dan?

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

Hallo Niels,

Jason preekt natuurlijk sterk voor eigen Jobster parochie (maar ja, doen we dat niet allemaal?) maar zijn statements zijn natuurlijk nog niet verouderd.



Nieuwe wervingsmiddelen heb ik nog niet echt gezien; ik denk wel dat de traditionele vacaturesites marktaandeel gaan verliezen aan social networking sites die zich in toenemende mate als een platform voor het plaatsen van vacatures en het vinden van kandidaten positioneren. Bij LinkedIn is dit al geruime tijd aan de gang, maar ook andere social networks zullen dit pad volgen. En dan is er natuurlijk Zoominfo (http:/www.zoominfo.com) die voor de US en UK een belangrijke rol kan gaan spelen.

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

De opmerking van Dennis over de groei van Monsterboard, ten koste van andere vacaturesites, is maar ten dele correct. Ik denk dat Monsterboard, en daarmee alle grote vacaturesite, steeds meer moeite hebben hun toegevoegde waarde aan te tonen. In dit verband is deze entry van Joel Cheesman misschien wel aardig:

http://www.cheezhead.com/2006/09/26/day-at-monster-worldwide/



Maar ik denk wel dat betere alternatieven moeite zullen hebben om boven het marketing kabaal van Monsterboard uit te komen. Groter is helaas niet altijd beter...

Plaats zelf een reactie