Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Stop de klaagcultuur en stop het gezeur in je (HR) team (twee tips)

Nederland heeft steeds meer te maken met een klaagcultuur. Het lijkt erop dat het algemeen aanvaard wordt om via bijvoorbeeld social media over anderemensen (lees culturen) te gaan klagen.

Ook op kleinere schaal wordt er geklaagd. Wellicht ook bij uw organisatie.

Natuurlijk zit het in de mens om te klagen en ontlopen mensen hun verantwoordelijkheid. Dit is menselijk gedrag.

Klaagmuur, door Laihu op Flickr

Een klaagmuur. Foto dankzij Laihiu op Flickr

Het kan zeker lonen om bepaalde zaken kritisch te bekijken, dit als iets positief constructief is. Maar als het in uw organisatie of team zo is dat er door het geklaag mensen gefrustreerd raken, kunnen de volgende tips (met dank aan Harvard Business Review; http://hbr.org/tip?date=021012) ) wellicht helpen:

- Dring aan op het nemen van verantwoordelijkheid. Als er iets is wat iemand dwars zit, adviseer diegene dan om zelfstandig een oplossing te zoeken. En indien iemand niet bij machte is om dit voor elkaar te krijgen, dan is het fijn als die persoon om hulp vraagt. Laat diegene dan tevens met een voorstel komen om het probleem op te lossen.

- Probeer positiviteit te bewerkstelligen. Indien er in het team gezeurd wordt over een collega teamlid, probeer er dan voor te zorgen dat het team met elkaar samenwerkt om de oorzaak van het probleem aan te pakken en gezamenlijk een oplossing te creeeren. Herinner uw teamleden eraan dat in de basis niemand “slecht” is, niemand is erop uit om het leven van de ander zuur te maken.

In hoeverre is zeuren een issue bij uw organisatie en wat doet u eraan om het “gezeur” binnen de perken te houden? Of denkt u nu wellicht:
Wat zeur je nu ;-)

Geplaatst in HR varia door Petra Brondgeest op 15 februari 2012

Reacties op Stop de klaagcultuur en stop het gezeur in je (HR) team (twee tips)

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.