Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Strategisch management

Strategisch denken, we horen het steeds meer, als er over management wordt gesproken. Maar in werkelijkheid is er maar zelden sprake van echt strategisch management.

Een strategie is pas mogelijk als er doelstellingen zijn en een doelstelling is moeilijk te formuleren als er geen sprake is van visie.
En daar gaat het al vaak verkeerd. Visie wordt maar al te vaak verward met fantasie. Dagelijks gaan de meest wilde en mooie verhalen de wereld in over de mogelijkheden die de toekomst ons zal bieden. Leuk voor futurologen, maar al te vaak is het science fiction, waarbij zelfs het woord science met een grote korrel zout genomen moet worden.

Visie is meer als fantasie, het is het hebben van een mening over de maatschappij, over een markt. Ik hoorde een CEO van een toeleverancier binnen de automotive eens zeggen dat hij er niet van overtuigd was dat auto’s in de toekomst wielen zouden hebben, maar dat er altijd stoelen in zouden zitten. Daarom concentreerde zijn bedrijf zich op de ontwikkeling en productie van stoelen. Dat is visie.
Op basis van een visie worden de doelstellingen geformuleerd, concrete meetbare doelstellingen, met een tijdshorizon.

En dan pas is het tijd voor de strategie. Door middel van de strategie wordt bepaald hoe de doelstellingen bereikt zullen gaan worden.
En dan dient het volgende probleem zich aan, want het overgrote deel van het management is gewend om lineair te denken. Waarom? Omdat mathematisch denken, het denken in wetmatigheden, niet alleen eenvoudig, ook hebben veel managers een mathematische discipline als achtergrond. Economie, techniek, ICT, het zijn allemaal gebaseerd op zeer rationele wetmatigheden. Daardoor wordt management benaderd als een damspel, terwijl het eigenlijk meer weg heeft van een driedimensionaal schaakspel, waarbij iedere zet gevolgen kan hebben ergens in het spel, ook gevolgen die pas veel later duidelijk worden.

Management en zeker strategisch management is meer dan vooruitzien, het is constant meten, analyseren, bijsturen en SWOT analyses maken. Te vaak is men enthousiast over mogelijkheden zonder dat de bedreigingen en de invloeden op en door andere processen totaal over het hoofd wordt gezien.
Een goede strateeg, werkt vanuit een visie en doelstelling. Weet waar kansen liggen, maar rent er niet als een blind paard naar toe. Hij kent de bedreigingen en past zijn strategie daarop aan. Hij kent de omgeving en ziet daardoor het verschil tussen fantasie en visie. Hij weet dat er steeds tegenvallers of niet voorziene voorvallen zullen zijn en houdt daarmee rekening door enerzijds beslissingsbomen te maken en anderzijds meer dan flexibel te zijn.

Geplaatst in HR varia door Ad de Beer op 8 december 2007

Reacties op Strategisch management

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

Een aardig boekje ter relativering:



The Rise and Fall of Strategic Planning (door Henry Mintzberg)

Plaats zelf een reactie