Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Sturen op medewerkerstevredenheid? Geef mij maar medewerkers met een hoge “passiescore”!

Het meten van medewerkerstevredenheid vormt meer en meer de basis van een modern personeelsbeleid. Ook is het voor veel HR-managers de hoeksteen van aantrekkelijk werkgeverschap. De afgelopen jaren stuurt het moderne management, naast de harde kengetallen als klanttevredenheid en omzet, op een hoge medewerkerstevredenheid. Want hoe meer tevreden je personeelsbestand is, des te productiever is je organisatie. Is dat nu ook zo?

Communicatie
In de praktijk ligt het echter toch wat genuanceerder. Want de ervaring leert dat veel organisaties, medewerkers vragen hoe tevreden ze zijn met hun werk en hun werkomgeving maar er vervolgens niets of weinig mee doen. Of erger nog, er wordt wel iets mee gedaan, echter goede communicatie over de ondernomen acties is door tijdsgebrek achterwege gebleven.

Verbeterprogramma's
Gelukkig gaat het in veel gevallen een stuk beter. Want de meer professionele organisaties starten op basis van de uitkomsten van het MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek) verbeterprogramma’s op. In projectgroepen worden de minst beoordeelde onderdelen aangepakt en in de meeste gevallen leidt dit tot concrete verbeteracties. Het venijn van deze aanpak zit in de staart. Want hoe lang ga je met deze verbeterprogramma’s door? Met welk gemiddeld rapportcijfer is het management tevreden? En hoe voorkom je dat de mensen het wel voor gezien houden en na twee onderzoeken niet meer deelnemen?

Te veel comfort
Medewerkertevredenheid is in mijn ogen geen doel op zich. Organisaties met tevreden medewerkers leveren weliswaar betere prestaties, verzuimen minder en zitten beter in hun vel. Maar tevredenheid kan ook leiden tot te veel comfort. "Waarom zou ik veranderen? Het gaat toch allemaal prima zo!" Tevredenheid zegt immers niets over iemands persoonlijke intenties.

Stuurinformatie
Daarnaast leveren de meeste tevredenheidsonderzoeken wel stuurinformatie op maar de voorspellende waarde daarvan is beperkt. Beter is om naast tevredenheid ook te kijken naar motivatie in combinatie met de mate van betrokkenheid. Is iemand betrokken met zijn/haar werk of meer betrokken met de organisatie? Wil iemand van betekenis zijn voor een bedrijf of is iemand meer gevoelig voor salaris en carrièrestappen? Deze factoren geven veel meer inzicht in de mate van loyaliteit en de mate van binding van de medewerkers.

Passiescore

Organisaties die weten hoe het gesteld is met de “passiescore” van hun medewerkers, kunnen gerichter verloop voorspellen en hierop vroegtijdig anticiperen. Daarnaast kan HRM in samenwerking met het management meer energie en aandacht besteden aan die groep met een hoge “passiescore”. Dit is een groep met een hoge gedrevenheid, veel creativiteit en de resolute wil om succesvol te zijn. En juist deze groep gaat voor de organisatie door het vuur!

Geplaatst in HR varia door Hank Oosterbaan op 26 oktober 2006

Reacties op Sturen op medewerkerstevredenheid? Geef mij maar medewerkers met een hoge “passiescore”!

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.