Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

TERUG NAAR SCHOOL maar dan ……..VOOR de klas

Binnen de onderwijskunde is nogal wat onderzoek gedaan naar de vraag welke leervormen het meest effectief zijn om je een bepaalde (leer)stof eigen te maken.  En wat blijkt?  Mensen onthouden het meest van de stof indien ze  gevraagd worden om de materie uit te leggen naar anderen.  Deze bevinding is mooi gevisualiseerd in “de pyramide van Bales”.

Ik heb dit fenomeen aan den lijve mogen ondervinden toen ik vorig jaar de overstap maakte als HR-manager uit het bedrijfsleven naar het onderwijs .  Zo’n 9 maanden geleden werd ik docent HRM bij Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch.  Gewapend met veel praktijk ervaring en enthousiasme maar ….dat bleek al snel niet genoeg te zijn.  Uiteraard ,  ik was niet geheel up tot date met de moderne HR-literatuur maar dat bleek wel te overzien.  Na mijn eerste lessen merkte ik al snel dat de wereld waarin ik zelf ooit studeerde behoorlijk veranderd was.  Waar je vroeger als student “geen afleiding had” van laptop of mobieltje is het tegenwoordig gemeengoed om “te multi-tasken” en te “googelen”.

Hoe aan te sluiten op de beleving van studenten?  Theorieën en modellen  van Ulrich of Mintzberg zijn wel mooi om te vertellen maar hoe breng je dit nu dicht bij de student?  De meeste studenten hebben wel een bijbaantje of kennen het bedrijf van hun vader of oom.  Het helpt enorm om ze te vragen zich in te leven in dit soort praktijksituaties.  Voor het eerst zag ik echt de meerwaarde van de leercyclus van Kolb waarbij de volgende fases doorlopen worden:  ervaren-reflecteren-conceptualiseren en toepassen!   En dit model verklaart ook het nut van de stage:  ga maar gewoon de HRM-praktijk ervaren en toepassen……en langzaam maar zeker valt dan de puzzel van theorie versus praktijk in elkaar.

Via een didactische leergang ontdekte ik ook de meerwaarde van actieve leervormen en toetsen.  Er bestaan talloze mooie onderwijs applicaties zoals elektronische “voting systemen”  en quiz-vormen waarbij het uiterst functioneel is om studenten hun mobieltje of laptop in de klas te laten gebruiken.  En ze krijgen onmiddellijk feedback en leren ervan.

Terug naar de kernvraag:  hoe leg ik mijn HRM vak uit ?  Want ja, het is echt een vak maar als beroepsbeoefenaar in het veld ben je er vaak niet bewust van wat je allemaal weet en welke dingen je doet op routine.   Je zou het “onbewust bekwaam” kunnen noemen.  Juist dit laatste is de uitdaging voor de docent:  hoe maak ik mijn vak expliciet, transparant en overdraagbaar?  Een prachtige uitdaging.  Ik durf de stelling aan dat mijn eigen leercurve de afgelopen maanden steiler was dan die van veel van mijn studenten.

Geplaatst in HR varia door René Klep op 30 april 2015

Reacties op TERUG NAAR SCHOOL maar dan ……..VOOR de klas

Martin Hendriks op 15 december 2015 16:45

Hoi René,

Mooie kernvraag. Lijkt mij dat het lastig is om daar een eenduidig en sluitend antwoord op te geven. Misschien ook niet je bedoeling. Ik kan me voorstellen dat het (voor de studenten, en wellicht voor jou) leuk is om het om te draaien. Laat je studenten jou uitleggen hoe het HRM-vak eruit ziet, om meteen de vervolgvraag te stellen hoe het eruit zou moeten (nu) zien of kunnen (toekomst) zien. Kunnen boeiende bespiegelingen uit voortkomen, en geeft meteen een waardevol beeld over de leerstijl van de betreffende (groep) student(en), hun (al dan niet impliciete) vooronderstellingen en focus, en hoe conceptueel ze kunnen zijn.

Succes en veel plezier met je zoektocht.

Met onbevangen groet,

Martin

where can i where to buy cafergot for migraines op 16 februari 2016 12:25

cafergot online,

Plaats zelf een reactie