Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Thuiswerken is niet ideaal

Thuiswerken, een belangrijke trend, die in 2009 zeker door zal zetten. De motivatie hier achter is (1) lagere kosten omdat de organisatie minder werkplekken hoeft te bieden, (2) extra motivatie onder werknemers omdat deze zich gewaardeerd voelen en (3) niet in de file staan bespaart een hoop tijd. Toch zitten er de nodige haken en ogen aan thuiswerken, die ik hieronder uiteen zal zetten.

Minder productief
Anderhalf jaar geleden schreef ik verhuis je kantoor, een artikel over thuiswerken en hoe dat bij onze Zuiderburen meer werd gestimuleerd (zie ook de reacties). In een onderzoek dat ik aanhaalde stelde 23% productiever te zijn, Rogier reageerde heel terecht dat 77% dan op kantoor productiever denkt te zijn. Gisteren vond ik een artikel in de pers, dat een onderzoek noemt waaruit blijkt dat 14% van de mannen en 8% van de vrouwen meer uren gaat maken door thuis te werken. Daarnaast wordt er wel meer tijd aan het huishouden besteed. Hoogleraar Joop Schippers van de universiteit van Utrecht stelt dat de productiviteit van werknemers thuis ook afhangt van de activiteit, lezen en schrijven gaat thuis sneller dan op een druk kantoor.

Stress door overwerk
Thuiswerken heeft invloed op de werk/privé balans. Doordat werknemers zelf hun tijd mogen indelen ervaren zij meer stress, aldus hetzelfde artikel in de pers. Erg belangrijk punt dat daar wordt aangehaald is dat overwerk, ook als het leuk is, schadelijk kan zijn. Werknemers hebben een herstelperiode nodig.

De achterblijvers zijn ontevreden
De mensen die niet thuiswerken zijn minder tevreden, aldus het laatste punt in de pers. De achterblijvers draaien op voor de rotklusjes en vragen zich af of thuiswerkers inderdaad wel productiever zijn.

Kinderziektes
Naar mijn idee zijn bovenstaande aspecten van thuiswerken voornamelijk kinderziektes. Thuiswerken is niet ideaal, nee. Werknemers zijn ook niet ideaal. Ze willen koffie drinken, pauzeren, naar de wc, internetten. Ook als ze aanwezig zijn op kantoor heb je geen perfecte garantie dat ze productief zijn. Al heb je dan de mogelijkheid om ze te controleren, al kan dat weer tot de nodige wrijving leiden.

Thuiswerken is een opkomende trend omdat er veel voordelen aan zitten. Organisaties kunnen hun kosten verder terugdringen. Werknemers voelen zich gewaardeerd met meer verantwoordelijkheid en hebben de mogelijkheid een betere werk/privé balans te vinden. En thuiswerken helpt het fileprobleem terugdringen.

Maar..
Er is zeker een maar. Als thuiswerkers minder productief zijn, onder andere omdat ze moeite hebben met hun privé/werk balans, dan moet daar zeker iets aan gedaan worden. Maar niet door te stoppen met thuiswerken. Geef werknemers een training die hen helpt prioriteiten te stellen. En op tijd ruimte en tijd voor henzelf te nemen. Zo leren ze omgaan met de privé/werk balans, die toch al een pijnpunt was. Zo vermindert de stress en neemt de productiviteit hopelijk toe.

Communicatie
De thuiswerkers hebben zeker een punt: als je vaker aanwezig bent krijg je sneller de rotklusjes. En thuiswerkers zijn iets moeilijker te bereiken. Dat doet een beroep op je planningsvaardigheden. Probeer belangrijke punten op te sparen en bespreek ze allemaal ineens als de thuiswerker wél aanwezig is. Hopelijk helpt dat ook met de overdadige hoeveelheid mail waardoor veel kantoorwerk zich tekent.

En de achterblijvers zelf?
Eén zin uit het artikel blijft me bij "Werknemers die niet thuiswerken, vinden hun werkplek minder leuk (...) ze hebben minder op met hun collega's en voelen zich minder verbonden met het bedrijf". Is dit niet al een reden om, waar mogelijk, mensen thuis te laten werken?

Thuiswerken is niet ideaal. Toch heeft het zeker zijn voordelen. En daar moeten we mee om leren gaan.

Geplaatst in Compensation & Benefits door Chris Stapper op 13 januari 2009

Reacties op Thuiswerken is niet ideaal

Marloes op 15 december 2015 16:45

Dag Chris,

Leuk stuk waar ik een reactie op wil geven.

Bij het bedrijf waar ik werk, is thuiswerken de norm. Heel vooruitstrevend als ik het vergelijk met een hoop andere werkgevers. Het is een adviesorganisatie waarbij het voor klanten om een goed advies gaat. Dan maakt het weinig uit waar een adviseur dat advies opstelt: op een kantoor of thuis. Het heeft als voordeel voor de klant dat je niet (indirect) betaalt voor het kantoor waar een adviseur anders zou werken. Een ander voordeel: als het nodig is dat je je klant face-to-face spreekt, wordt er bij de klant afgesproken. Dit kost de klant dan geen reistijd. Voordeel voor de medewerkers: geen dagelijks woon-werkverkeer en daardoor minder stress/irritatie.



Daarnaast biedt thuiswerken het voordeel dat je meestal een betere balans tussen werk en priv■ hebt. Als je om 8.00u begint zodat je je kind zelf om 17.00u van de creche kan halen is dit geen probleem. Ook tussen de middag lunchen met je gezin behoort dan ineens tot de mogelijkheden. Feit is wel dat je ook 's avonds soms bezig bent met je werk: nog even inloggen om iets af te maken. Time management/efficient werken is voor de thuiswerker zeker belangrijk om te voorkomen dat je alsnog je gewonnen reistijd met werken compenseert. Maar geldt dat efficient werken niet voor elke medewerker?



Thuiswerken betekent wel dat je als werkgever minder controle kunt uitvoeren op iemands werkzaamheden. Scheelt de werkgever ook weer tijd ;-) De klanttevredenheid over ■n de omzet van de medewerker zou bepalend moeten zijn of de werkgever meer controle wil uitoefenen. In beginsel moet er bij thuiswerken echter wel worden uitgegaan van een bepaald vertrouwen in iemands capaciteiten.



Een nadeel voor de medewerker is wel eens dat je geen collega's in je omgeving hebt om tegen aan te kletsen. Dat je dan wel eens tussen de middag een boodschapje doet, weegt denk ik niet op tegen de tijd die sommige medewerkers in een bedrijf 'verdoen' aan kletsen, roken of roddelen in de baas z'n tijd. Uiteraard heeft zowel thuis als op kantoor werken voor- ■n nadelen maar persoonlijk vind ik het erg prettig dat ik niet vastzit aan het strikte 9-tot-5 werken. Vooral in deze tijd waarin je (meestal) niet alleen een werkleven hebt maar ook een sociaal leven met familie, vrienden en hobby's! (wat er weer voor zorgt dat je werk-priv■ balans beter in orde is, althans in mijn geval ;-) )

Plaats zelf een reactie