Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Thuiswerken werkt tegen je. En managers: let op thuiswerkers!

Files willen we tegengaan. We willen besparen op reiskosten, aantallen werkplekken. En we willen werknemers helpen om werk en privé beter te combineren. Toch lijkt dit schadelijk te zijn, juist voor de thuiswerkers. Thuiswerkers hebben namelijk minder kans op promotie, zo blijkt uit een onderzoek door London Business School professoren Daniel Cable en Kimberley Elsbach. Het onderzoek laat zien dat thuiswerkers minder vaak promotie maken vergeleken met hun collega's op kantoor. Zonde, natuurlijk - en ongewenst, want het is voor de organisatie beter als werknemers worden afgerekend op hun resultaten. Maar hoe komt het dat thuiswerkers minder vaak een promotie krijgen?

 

Mooie thuiswerkplek - door Gibsongolfer op Flickr.

 

Face time
Volgens de onderzoekers heeft het te maken met 'face time', de zichtbaarheid van de werknemer. Werknemers hoeven niets speciaals te doen, het gaat er echt om dat ze zichtbaar zijn voor de manager. En de werknemer is natuurlijk het meest zichtbaar wanneer hij voltijd op kantoor aanwezig is. De onderzoekers spreken van 'verwachte face time', namelijk tijdens kantooruren en 'extracurriculaire face time', de momenten waarop de werknemer buiten werktijden aan het werk gezien wordt. Iemand met veel verwachte face time wordt vaker gezien als verantwoordelijk en betrouwbaar. Iemand die meer extracurriculaire face time krijgen, wordt zelfs gezien als 'toegewijd'.

Managers opgelet!
De onderzoekers constateren ook dat veel managers zich niet bewust zijn van de invloed van face time. Ze plakken als het ware de labels van betrouwbaarheid of toegewijdheid zonder dat ze zich er bewust van zijn dat dit door de face time komt. Dit betekent ook - al noemen de onderzoekers dit niet - dat de labels geplakt kunnen worden zonder dat er een link is naar de resultaten van de werknemers.

Een belangrijk aandachtspunt dus, voor managers van thuiswerkers. De onderzoekers adviseren managers dan ook om hun werknemers niet te evalueren op basis van hun 'traits', maar wel op basis van objectief meetbare resultaten.

Thuiswerkers: laat je zien!
Voor thuiswerkers hebben de onderzoekers ook een aantal adviezen, die inmiddels vertaald zijn door Cor op Personeelslog. Deze adviezen zijn:

  • regelmatig updates te geven: via telefoon of mail regelmatig laten weten hoever ze met hun werk zijn gevorderd (83% van de thuiswerkers doet dit)
  • zichtbaar te zijn op kantoor: als ze een dag op kantoor zijn, laten slimme thuiswerkers extra nadrukkelijk weten dat ze er zijn (35%)
  • thuis direct beschikbaar te zijn: ze reageren zo snel mogelijk op mail, zoals mensen gewend zijn van collega’s die op kantoor zijn (26%)
  • collega’s bij te praten: ze laten collega’s voortdurend weten waar ze zijn en wat ze onder handen hebben (22%)
  • buiten kantoortijd te mailen of bellen: ze mailen en bellen vroeg of laat om te bewijzen dat ze hard werken, ook als ze niet op kantoor zijn (20%).

Het is teveel gevraagd om van een manager perfecte objectiviteit te vragen. Het is heel voorstelbaar dat mensen die vaker aanwezig zijn als betrouwbaar worden gezien, toch? Dus als je veel thuiswerkt, probeer dan deze adviezen op te volgen.

Steeds meer thuiswerken
In het artikel over het onderzoek wordt ook genoemd dat thuiswerken / het nieuwe werken goed zijn voor zowel de organisatie als de werknemer. Ook wordt genoemd dat de fysieke locatie van de werknemer steeds minder belangrijk is voor het werk dat hij of zij doet. In heel veel beroepen zou daarom in de toekomst steeds meer thuis kunnen worden gewerkt. En naar mate dit meer gebeurt wordt het belangrijker dat we daar als (organisatie-)cultuur goed mee om kunnen gaan.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 21 november 2012

Reacties op Thuiswerken werkt tegen je. En managers: let op thuiswerkers!

Marieke Noordam op 15 december 2015 16:45

Ha Chris, goed artikel, goede beschouwende blik.
Vertrouwen hebben in je medewerkers en loslaten altijd alles te willen zien en weten, dat zijn eigenschappen die managers m.i. meer moeten ontwikkelen. Er is een mooi spreekwoord: "zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten". Zeer van toepassing.

Adriana van Schalken | Payrolling Works op 15 december 2015 16:45

Zeker een goed artikel. Voor de thuiswerkers zijn dit goede adviezen! Ik ken een paar mensen die thuiswerken, zeer zelfstandige mensen die weinig communiceren. Ik denk dat dit wel in hun voordeel gaat werken.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.