Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Tips voor een zelfstandig HR professional

Zelfstandig ondernemers staan voor de uitdaging succesvolle verkopers te worden. Zowel in goede als in slechte tijden, bepaalt de klant jouw succes en dat beseffen steeds meer zzp’ers.

De klant bepaalt jouw succes als ondernemer. Het gaat daarbij niet alleen om het succes van jouw concept, dienst, product of kennis en ervaring. Het gaat met name om jou als mens, als zelfstandig HR professional. De mens achter jouw dienstverlening en expertise wordt steeds belangrijker om een opdrachtgever te enthousiasmeren over jouw  toegevoegde waarde.

Als zzp’er moet je weten wat je klant wil, wie hij is en wat zijn behoeften zijn. Het gaat om goed en klantgericht communiceren. Daarbij is het gemeenschappelijk maken van waarden, feiten en normen een basisvoorwaarde voor het opbouwen van een relatie. Ook het tonen van initiatief en het zorgvuldig volgen van de contacten maakt ondernemen succesvol. Het geven van aandacht, het tonen van respect en het oprecht willen helpen van de klant is essentieel. Volhouden, doorpakken en af en toe even een pas op de plaats maken. Succesvol verkopen is niet meer en niets minder. Het gaat erom dat je de boodschap uitstraalt: ‘ik denk, ik leef en ik voel’ met u mee.

Een opdrachtgever en of potentiële klant wil dat je zijn problemen begrijpt en accepteert. Veel mensen zoeken een klankbord, iemand die naar hen luistert. Een klant wil een deskundig professional tegenover zich die zich duidelijk concentreert op zijn situatie. Het verkrijgen van een opdracht, het sluiten van een overeenkomst is een blijk van vertrouwen. De aandacht die jij jouw klant geeft,wordt op deze manier gewaardeerd.

Verkopen, het afsluiten van een offerte of tekenen van een overeenkomst stoelt op drie zaken
1. Zelfvertrouwen , het vertrouwen dat je als HR professional, zzp ‘er in jezelf hebt
2. Het vertrouwen dat je hebt in jouw onderneming
3. Het vertrouwen wat je hebt in je eigen  expertise,  product, dienst en of ervaring

Alles valt of staat met het uitstralen van vertrouwen en plezier in de dingen die je doet.
Je zult jezelf moeten laten zien, want klanten willen echte mensen tegenover zich. Mensen die betrouwbaar, eerlijk en oprecht zijn in het contact. Mensen hebben behoeften aan verbondenheid.


Pas als je in staat bent om de klant echt te kennen in zijn probleem, zul je een langdurige relatie met hem kunnen aangaan.

Hoe succesvol ben jij als zelfstandig ondernemer?

Geplaatst in HR varia door Corinne Klaver op 11 september 2012

Reacties op Tips voor een zelfstandig HR professional

Jeroen op 15 december 2015 16:45

Eigenlijk is het zo dat we zaken doen met een persoon. Met wíe iemand is. Niet per se met wat zij of hij weet, kan, of voor ervaring heeft. De kennis is een enabler - zonder de kennis wordt iemand niet gekozen - maar de persoonlijkheid is wat het verschil maakt.

Cees Harmsen op 15 december 2015 16:45

Waar het dus echt om gaat is Personal Branding: voor je klanten en opdrachtgevers een herkenbare meerwaarde creëren. Je bereikt dit door duidelijk te communiceren waar je voor staat, waar je voor gaat en wat jouw aanpak de ander oplevert. Na een tijdje gaat dat opvallen. Je wordt opmerkelijk en steeds meer gevraagd voor de dingen waarvoor je gevraagd wilt worden. Dat is de belofte van Personal Branding.

rob overgaauw op 15 december 2015 16:45

Alles wat hierover geschreven wordt is waar. Geen speld tussen te krijgen. Alleen de grote vraag is hoe de professional dit alles ook daadwerkelijk gaat doen. Hij zal mentaal eigenaar moeten worden van al die goed bedoelde adviezen over hoe jij jezelf verkoopt, meerwaarde, vertrouwen etc. Hij/zij moet in de actie modes komen. In de workshops die ik zelf over dit onderwerp geef blijkt keer op keer dat het scherp stellen van een verkoopverhaal nog een hele toer is. Veel professionals roepen maar wat, ze vinden heel veel leuk en zijn daarom breed in hun aanbod. De meesten denken dat ze de boot missen als ze zich specifiek op één onderdeel van hun business richten. Maar 'alleskunners' die vissen tegenwoordig naast het net.

Een ander punt is durf. Op het moment suprême als je een verkoopkans ziet, moet je toeslaan, die verpletterende indruk maken, weten hoe je het brengt en wat je zegt zodat de boodschap aankomt en er visitekaartjes worden uitgewisseld. Impact! Dat is een combinatie van lef en vakkundigheid. Die lef ontstaat als je echt zelf in je product gelooft en nog belangrijker: als jij meent dat je die potentiële klant kunt helpen. Dat moet je zo conkreet mogelijk overbrengen. Met geloofwaardigheid en overtuigingskracht. Het is een kwestie van je business propositie op orde brengen en dan doen! Oefenen met prospecteren, pitchen en alle mogelijke middelen on line en off line gebruiken om op te vallen. De zelfstandige die daar een sport van gaat maken, hoeft zich geen zorgen te maken.

Plaats zelf een reactie