Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

To SM or not to SM?

Bijna iedereen doet het. Ik niet. Of misschien moet ik dat nuanceren, niet alles.

Ik heb het over het online ‘checken’ van een solicitant op social media voor het eerste gesprek. Of misschien moet ik het uitbreiden met ‘tijdens de sollicitatieprocedure’. Of misschien wel met ‘uberhaupt, ooit’.

Hoe objectief kun je nog zijn als je een sollicitant, welke je later die dag spreekt, op facebook stomdronken in een bizarre pose in bizarre outfit hebt zien staan? Of in een bijzonder minimalistische outfit? Zou jij Bram Moscowitz aannemen als jouw advocaat? ‘Google’ zijn naam en er komt inmiddels een diversiteit aan al dan niet waarheidsgetrouwe verhalen rondom zijn persoon uit de resultaten, welke mijns inziens los staan van zijn inhoudelijke kundigheid om als advocaat zijn clienten bij te staan. Maar, het beinvloedt de lezer meestal wel.

Maar goed, ik doe het dus niet, de social media check. Nou ja, beperkt. LinkedIn bekijk ik altijd wel, dat heeft ook een zakelijk uitgangspunt. Maar, een situatieschets uit de praktijk: Het is mij tijdens een interim klus gebeurd dat mijn opdrachtgever een kandidaat had aangenomen voor een ondersteunende rol, waarvan later bleek dat deze in een zeer minimalistische outfit op een foto op facebook te bewonderen was. Vervolgens ontstond dus de discussie: Hadden we deze kandidaat wel moeten aannemen? Toen ik vroeg: “Functioneert de kandidaat goed? Zijn jullie tevreden?” Was het antwoord gelukkig volmondig: “ja, zeer tevreden zelfs.”

Kortom, ik pleit voor bescherming van de objectiviteit van de recruiter en het loskoppelen van het prive en zakelijke leven van de kandidaat. JA, iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in hoe hij of zij zich online presenteert. En JA, recruitment heeft een verantwoordelijkheid in de selectieprocedure. Daar waar het om het functioneren gaat, of het opvolgen van referenties bijvoorbeeld. Maar een goed functionerende werknemer is een goed functionerende werknemer. Hoe je hem ook wendt of zijn social media binnenstebuiten keert.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Tjalien de Lange op 14 november 2012

Reacties op To SM or not to SM?

Jeroen op 15 december 2015 16:45

Zelf ben ik altijd in dubio over deze discussie: enerzijds vind ik dat alle informatie die je kan helpen om een betere keuze te maken belangrijk is. Anderszijds wil je inderdaad niet je objectiviteit onnodig laten beïnvloeden door bijvoorbeeld foto's die er eigenlijk niet toe doen. Je wilt iemand als professional beoordelen en een goede blik op zijn of haar Facebookpagina zou je beeld onnodig kunnen kleuren.

Die paar keer dat ik iemand spreek, bekijk ik eigenlijk alleen het toegestuurde CV en het LinkedIn profiel. Bij zelfstandigen eventueel hun zakelijke website. Dat levert me meestal de informatie die ik nodig heb.

Marieke Noordam op 15 december 2015 16:45

In sollicitatietraining wijs ik deelnemers er altijd op zich ervan bewust te zijn dat er door recruiters en werkgevers op internet wordt rondgesnuffeld. Helaas wordt er door veel recruiters en werkgevers niet zo genuanceerd gereageerd als bij Tjalien's opdrachtgever en blijft het dus zaak als kandidaat voorbereid te zijn op eventuele confrontaties / vragen. Als coach gebruik ik ter voorbereiding alleen altijd LinkedIn, geeft mij voldoende info.

Paul op 15 december 2015 16:45

Ik ben het eens met de stelling dat privé zaken er eigenlijk niet toe doen, maar… Als ik eerlijk ben wil ik mijn vak zo goed mogelijk uitoefenen en daar hoort in mijn optiek bij dat ik er alles aan moet doen de juiste kandidaat te vinden. Tenslotte wil je niet dat de eerste de beste collega zegt; “Maar heb je op internet dan niet gezien dat….” Dat we uiteindelijk met grondige SM onderzoeken niet de goede kant op gaan lijkt me wel duidelijk, tenslotte kunnen uiteindelijk ook de “looks” invloed gaan uitoefenen op de objectiviteit. Daarnaast is het enige dat meestal onduidelijk blijft bij een dergelijk onderzoek de kwaliteit van de kandidaat en is juist dat niet waar het omgaat!?

Plaats zelf een reactie