Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Totaljobs: Online sollicitatie of online colportage?

Totaljobs, het nieuwe colporteren

Zoals beloofd kom ik deze keer terug op de ‘colportage methode’ die Totaljobs erop nahoudt om sollicitanten te registreren (en vervolgens door te verkopen).

Een online sollicitatie formulier van Totaljobs.nl ziet er zo uit:

In deze afbeelding zijn e-mail adres en onderwerp van de betreffende vacature verwijderd.

Wat moet ik nou eigenlijk invullen?

Totaljobs laat de gebruiker gissen naar het al dan niet verplicht zijn van de invoervelden door het ontbreken van informatie over wat minimaal verplicht is. Als je wilt solliciteren vul je dan al gauw alles in, terwijl eigenlijk alleen e-mail adres, de keuze van werkbevoegdheid en CV verplicht zijn.

En waarom vertelt Totaljobs niet wat er met mijn gegevens gebeurt?

Maar mijn classificatie van dit sollicitatie formulier als een ‘colportage methode’ richt zich op het (door mij) roodomrande gedeelte. De daarin zichtbare informatie is maar een klein gedeelte van de totale tekst en op geen enkele manier wordt aan de gebruiker aangegeven dat deze tekst heel belangrijk is om te lezen.

... omdat ze blijkbaar niet willen dat ik weet wat ze doen

Nog sterker, door de visueel dominant aanwezige knop VERSTUUR ben je als gebruiker geneigd niet eens naar de tekst te kijken. Tenslotte ben je hier aanbeland om te solliciteren. Dat je door op VERSTUUR te klikken automatisch akkoord gaat met een registratie op Totaljobs en dat je Totaljobs toestemming geeft om met jouw gegevens geld te verdienen is helemaal niet duidelijk. Ook is er geen direct zichtbare verwijzing naar een privacy verklaring, terwijl privacy gevoelige informatie van de sollicitant wordt gevraagd.

Als je de hele tekst wel zou gaan lezen, kom je op een gegeven moment uit bij de volgende twee zinnen:

Wij kunnen je contactgegevens ook gebruiken om je informatie te zenden over andere werkgerelateerde producten en diensten die wij aanbieden. Indien je dit niet wenst, kun je dit hier aan ons kenbaar maken.

Dit is natuurlijk al zeer onfatsoenlijk, een verborgen en active opt-out in plaats van een zichtbare en actieve opt-in! Maar het wordt nog veel erger...

Want ze willen me helemaal suf gaan spammen!

Natuurlijk klik ik op de link waarna onderstaande pop-up verschijnt:



In tegenstelling tot de tekst is niet de checkbox met werkgerelateerde produkten en diensten aangevinkt, maar de checkbox met informatie over andere produkten en diensten. Dus eigenlijk iedereen aan wie Totaljobs mijn e-mail zou kunnen verkopen! De tekst is dus ronduit misleidend (en zeer profijtelijk voor Totaljobs).

Ik klik het vinkje van de checkbox uit en klik vervolgens op de knop VERSTUUR. Omdat ik nu heel achterdochtig ben geworden open ik de pop-up nog een keer om te zien of mijn keuze nu is aangepast. En mijn achterdocht wordt beloond; de checkbox staat gewoon weer aan! De vraag is nu of de pop-up gewoon mijn keuze niet onthoudt of dat het eigenlijk een 'fop-up' is.

En wat doen ze eigenlijk met mijn gegevens?

Nog even terug naar de tekst:
Wij kunnen je contactgegevens ook gebruiken om je informatie te zenden over andere werkgerelateerde producten en diensten die wij aanbieden. Indien je dit niet wenst, kun je dit hier aan ons kenbaar maken.

Wat bedoelt Totaljobs eigenlijk met ‘mijn contactgegevens’? Alleen mijn naam en e-mail adres of ook mijn CV?? Ik heb geen idee.

Totaljobs, colportage opnieuw uitgevonden

Samengevat komt het erop neer dat de manier waarop Totaljobs gegevens van sollicitanten verzamelt onzorgvuldig, misleidend en onjuist is.  Als deze methodes zijn toegestaan voor bedrijven die zich hebben aangesloten bij het College Bescherming Persoonsgegevens dan vraag ik me af waar dat College feitelijk voor staat. Het lijkt me niet voor de bescherming van mijn Persoonsgegevens.

En als je toch via Totaljobs wil solliciteren dan weet je nu in ieder geval wat je te wachten staat. Zet maar alvast een hele grote spambox klaar!

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 17 oktober 2006

Reacties op Totaljobs: Online sollicitatie of online colportage?

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:45

Is er ook een signaal dat je daadwerkelijk platgespamd wordt dankzij Totaljobs?



Daarnaast is het niet netjes de inzet opt-out, maar bij mijn weten niet in strijd met de WBP. verder geeft Totaljobs een uitgebreide privacy-verklaring zoals het hoort volgens de richtlijnen. Alhoewel het "..en andere partijen" natuurlijk ook weer niet erg netjes is.



Totaljobs waarschuwt zelfs zoals het hoort voor cookies op de website.



Buiten dat Totaljobs dus niet helemaal netjes gegevens en toestemming verzamelt doen ze volgens helemaal niets mis in het kader van de regelgeving.



Maar hee, kijk ik bij het inschrijven op expand dan zie ik ook geen link naar een privacyverklaring. Sterker nog. Expand heeft helemaal geen privacyverklaring op de website staan.. of ik kan hem niet vinden.

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

Eens even denken, als ik bij Totaljobs solliciteer wordt ik automatisch op de achtergrond geregistreerd, ik laat onnodig veel gegevens achter en ik ga onvermoed accoord met spam.

En dit alles zou volgens Michel geheel binnen de richtlijnen van het CBP vallen omdat .... Totaljobs ergens een privacy verklaring en een waarschuwing voor cookies op haar website heeft.



Na het lezen van deze reactie doemt spontaan het beeld van een zwembad gevuld met zwavelzuur bij mij op. Nietsvermoedend duik ik erin en voordat ik mijn laatste adem uitblaas zie ik nog net op de bodem van het zwembad een bord met de volgende tekst liggen:

Pas op, gevaarlijk zuur! De directie is niet verantwoordelij....



Gelukkig, de directie heeft correct gehandeld! Een hele geruststelling voor de zwemmers...

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

@ Michel Rijnders:

Beste Michel, je hebt gelijk. De punten zijn opgepakt en worden op dit moment aangepast.

Michel op 15 december 2015 16:45

@Marc:
Dus, waar voldoet Totaljobs niet? Buiten dat ik zoals gezegd niet vind dat ze 'netjes' omgaan met de opt-out zie ik nog steeds geen punt waarop ze niet voldoen aan de richtlijnen van het CBP.

Ik zeg niet dat ze wel voldoen omdat ze een privacyverklaring en een waarschuwing voor cookies hebben. Ik zeg wel dat ze daarmee volgens mij gewoon binnen de regels blijven.

Ik zie dus niets waarmee totaljobs de wet overtreedt. Jij wel? Het fatsoen wel en dat is geen excuus, maar daarin is Totaljobs duidelijk niet de enige.

Daarnaast de vraag of er ook daadwerkelijk gespamd wordt? Ik haal de vergelijking met bijvoorbeeld een expand aan, omdat bijvoorbeeld helemaal niets over het gebruik van gegevens is aangegeven. Weet ik veel wat er dan met mijn gegevens gebeurt?

Ik ben meer benieuwd waarom je precies tegen Totaljobs ageert alsof zij de enigen zijn die die fatsoensnormen overschrijden. Is dat toevallig? En nee, ik neem het niet op voor Totaljobs en heb geen enkele band met ze.

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:45

@Paul van Oosterhout: Dat is snelle actie, complimenten! Voor de duidelijkheid: het was een vooorbeeld om aan te halen en niet om jullie specifiek op de vingers te tikken. Desondanks natuurlijk goed om naar te kijken.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

@ Michel: graag gedaan.

Ik begrijp natuurlijk dat je het als voorbeeld aanhaalde. Desondanks een goeie en zeer bruikbare tip.



Wij kunnen dat alleen maar waarderen.



Overigens rijst in de discussie over Totaljobs de vraag in hoeverre het willens en wetens is. Los van het feit of het aan regelgeving voldoet kun je bij je zelf nagaan of het wel "netjes" is wat ze doen. Ik zeg daarop nee!

Michel Rijnders op 15 december 2015 16:45

@Paul: daar ben ik het ook helemaal mee eens. Het is niet netjes.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

Precies. Het voorbeeld van Marc vind ik hierin ook pakkend. Je kan je wel verschuilen achter allerlei regels en punten. Het gaat er om dat het niet netjes is en naar voor mijn gevoel zitten ze gewoon fout.



Daar is overigens nog een extra dimensie aan toe te voegen. Zou jij, als werkgever, als je dit wist, hier nog willen adverteren?

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

@Michel: Misschien heb je mijn eerdere blog entry nog niet gelezen waar ik de verschillende grote vacaturesites met elkaar vergelijk. Zoals je daar kan lezen heb ik niet alleen bij Totaljobs mijn bedenkingen, maar Totaljobs springt er in negatieve zin zonder meer bovenuit. Pure misleiding.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

Het artikel van Marc over de jobboards vind je onder de onderstaande links:


Registratie, waarom eigenlijk? 

Plaats zelf een reactie