Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Twitter en HR?

Wat kan HR met twitter? Deze vraag wordt me af en toe gesteld en het leek me leuk dit een keer te bespreken. Twitter is voor mij persoonlijk iets dat losstaat van vakgebieden: het is een communicatietool en je kunt het inzetten zoals dat voor jou goed werkt. Maar de mensen die vragen wat twitter voor HR kan betekenen willen eigenlijk vooral weten hoe ze twitter zo in kunnen zetten dat ze er echt iets uit halen. De uitdaging is om een erg tastbaar antwoord te geven. En nu kwam ik recent een artikel tegen van een blogger die ik erg respecteer - Gautam Gosh. En dit artikel geeft een aardig antwoord op de twitter-HR vraag:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaatje dankzij artform.nl (hij is leuk!)

Het artikel gaat over hoe twitter ingezet moet worden. Gautam antwoord dat dit afhankelijk is van wat je er mee wilt bereiken. En hij geeft een lijst van zeven dingen waar hij twitter voor gebruikt:

1. Twitter als personal learning network
Wanneer hij op zoek is naar verdieping in een bepaald gebied, volgt Gautam de belangrijkste mensen op dat gebied en wisselt met hen van gedachten. Hij schreef eerder een blog over hoe dit netwerk precies werkt.

2. Hulpvragen stellen
Er zijn talloze mensen op twitter en die mensen helpen graag anderen. In Nederland hebben we het immens handige #durftevragen - de ideale manier om snel antwoord te hebben op je vragen.

3. Nieuws
Twitter is een zeer snelle manier om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in de wereld.

4. Sociaal netwerk
Twitter is ook een handige manier om met veel mensen in contact te blijven. Je kunt laten zien waar je mee bezig bent en ook zien wat anderen bezighoudt.

5. Delen
Je kunt interessante en leuke informatie delen met je netwerk. (het is altijd goed om te boek te staan als de persoon die de goede nieuwtjes weet te vinden)

6. Promotie (maar met mate)
Twitter is ook een manier om je eigen werk (artikelen, vacatures, etc.) te verspreiden. Let op dat dit altijd met mate moet gebeuren, anders jaag je followers weg. Het blijft een sociale dienst.

7. Promotie van anderen
Gautam zegt dit erg mooi en dat verdient een citaat:
" I do this often. It could be a cause. A great piece of art. An achievement. Someone's new job. I share it"

Afsluitend stelt Gautam nog dat hij geen strategie gebruikt voor twitter. Dat lijkt me ook niet nodig, aangezien in voornoemde punten al genoeg strategie zit verwerkt. Dit wil ik een klein beetje uitwerken.
Ik denk dat Gautams strategie werkt omdat hij zich 'sociaal' opstelt: twitter is geen zend-tool, maar een manier om met mensen een connectie aan te gaan. Vanuit die filosofie bouwt hij een netwerk op van mensen die bereid zijn om hem te helpen, door retweets en antwoorden op zijn vragen. Of door kritische noten bij zijn ideeën en artikelen. En dat is precies waar hij naar op zoek is.

Twitter als zendkanaal
Ik denk dat die visie op twitter en sociale netwerken de meest verspreide is. Nu wil ik deze visie graag steunen, maar kan ik me ook iets voorstellen bij andere visies. Zo stelde Guy Kawasaki (voorheen Apple evangelist) dat een van zijn accounts alle tweets vier keer stuurt, omdat hij anders een enorme hoeveelheid traffic misloopt (iedere tweet levert bijvoorbeeld 600, 500 en 500 extra clicks op). Ook zijn er genoeg partijen die vooral zenden: vacatures, nieuws items. Dit leidt tot traffic en niet (of zelden) tot connecties met twitteraars. En hoewel dat laatste wenselijker lijkt, vereist het een andere instelling en wellicht een intensievere investering van tijd.

Wat kunnen we zeggen voor twitter en HR?
Er is niet één weg naar Rome. Maar het is wel wijs om een bewuste insteek te nemen. Pas als je iets probeert en later reflecteert op wat je terugkrijgt, krijg je een goed antwoord op de vraag 'wat kan ik hier mee'. Misschien typisch een HR antwoord, maar dat moet dan maar.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 2 april 2011

Reacties op Twitter en HR?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie