Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Up-to-date zijn is professioneel

Voor ik er van beschuldigd wordt oude koeien uit de sloot te halen wil ik eerst de koe benoemen. Up-to-date zijn heeft tegenwoordig naar mijn mening een zeer brede betekenis. Up-to-date zijn betekent voor mij niet langer alleen het 'lezen van vaknieuws'. Voor mij is daar nog een essentieel onderdeel bijgekomen. Het lezen van nieuws dat niet vakinhoudelijk, maar wel vakverrijkend is, om maar een algemene term te gebruiken. Ik doel op nieuws dat niet per se direct met een vakgebied te maken heeft maar een professional wel in staat stelt om zijn werk beter te doen.

Een korte context is op zijn plaats. Vorig jaar heb ik een artikel geplaatst genaamd digitale handigheid. En kort daarvoor Het begin van de HiPo. In beide artikelen was ik onder andere op zoek naar eigenschappen van professionals, of High potentials, of uitblinkers, of welke term u ook wilt bezigen. Die zoektocht biologeert me omdat ik wil weten in hoeverre een HiPo al een HiPo is en in hoeverre hij maakbaar is. Boven mijn bureau hangt een knipsel uit de intermediair 'hoe word je een uitblinker?'. Een van de punten die genoemd wordt is 'train, train, train (een expert stopt vijf keer zoveel tijd in zijn vak als een amateur)' en dat vind ik een tekenende uitspraak. Een uitspraak waar ik naar wil leven, maar ook een uitspraak die heel veel van de 'HiPo' kan verklaren.

Terug naar het 'up-to-date'-zijn van professionals. In het huidige informatietijdperk kan dit geen probleem meer vormen. Informatie is makkelijk te vinden via blogs en nieuwssites en vervolgens praktisch te beheren via een RSS feed. Weten wat er omgaat binnen een vakgebied hoort er bij, die eis komt voort uit de snelle ontwikkelingen op elk vakgebied. Natuurlijk zijn hier cursussen voor nodig, aanmoediging van een werkgever, enzovoorts. Toch is de verantwoordelijkheid van de professional hierin zeer belangrijk. De professional dient zelf aan te geven wat hij wil, welke richting hij wil geven aan zijn carriere, enzovoorts. Weten wat er om je heen gebeurt lijkt dan een vereiste.

Toch stuit ik hier zo regelmatig op een soort van discrepantie. Want waar veel mensen het eens zijn dat ze op de hoogte moeten zijn van hun vakgebied, blijken zeer veel mensen zich totaal niet bewust te zijn van bijvoorbeeld technische ontwikkelingen en vaardigheden. Als frequent lezer van blogs als techdirt en veel andere technische sites zal ik nu niet stoer gaan doen met web2.0 termen. Maar laten we bij de basis blijven: bijvoorbeeld typen met 10 vingers. Je kunt op je 10 vingers (pun intended) natellen hoeveel tijd het scheelt als je over deze vaardigheid beschikt. Zo zijn er in de praktijk talloze mogelijkheden te benoemen, van zoeken op google (woah, als je het tussen aanhalingstekens zet dan zoekt hij het als gehele term!) tot het kennen van voor het vak relevante websites.
En het meest verbazende is het argument dat het vaakst genoemd wordt 'dat valt buiten mijn vakgebied, daar hoef ik me niet mee bezig te houden'.

Dit artikel is geen sneer naar mensen die zich niet graag verdiepen in computerzaken. Het is een oprechte tip, een advies, om te kijken wat er te winnen valt buiten de 'vakgebied specifieke informatie'.

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Chris Stapper op 5 april 2008

Reacties op Up-to-date zijn is professioneel

Dennis op 15 december 2015 16:45

Er zijn genoeg mensen die zonder enige moeite een reply sturen naar "noreply@expand.nl". Er zijn genoeg mensen die volledige urls intypen in het zoekveld van Google in plaats van in de adres balk. Er zijn genoeg mensen die de url opnieuw intypen in de adres balk om terug te gaan naar de homepage. Er zijn mensen die zonder enige moeite vijf verschillende lettertypes gebruiken in hun cv of kolombreedtes naar eigen inzicht aanpassen in enorme, door meer mensen gebruikte excel bestanden

Ik moet mijzelf er vaak van overtuigen dat dit geen graadmeter is van intelligentie of professionaliteit, hoewel dit erg moeilijk is. Het leeft gewoon niet bij deze mensen. Ze hechten er geen waarde aan en realiseren zich niet dat er heel veel mensen zijn die dit wel doen. En het gaat niet over bankwerkers. Het gaat over managers, recruiters, consultants...ja, zelfs on-line marketeers

E■n tip. Bewerken>plakken speciaal>niet-opgemaakte tekst. Leer het. Gebruik het.

Plaats zelf een reactie