Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

3 Gouden tips voor meer effectiviteit en rust in je hoofd

Ik geloof dat bijna iedereen wel denkt dat hij te veel te doen heeft en daar te weinig tijd voor heeft.

Productief werken, rust in je hoofd, meer helderheid en meer creativiteit dat willen we allemaal wel op de werkvloer! Nou ja overal wel eigenlijk!

Ik weet niet of jullie het boek Getting things done kennen maar anders is het echt een aanrader! Ik heb het gelezen en hoewel ik vind dat het veel in herhaling valt staan er fantastische dingen in.

  1. De 3 minuten regel voor meer effectiviteit

Één van de dingen die ik zelf nu altijd toepas is de 3 minuten regel. Als je aan het werk bent of dat nu aan een bepaald project is, het ordenen van bestanden of de administratie er komen altijd “kleine” onderbrekingen tussen. Onderbrekingen zoals e-mailtjes, vragen van collega’s, telefoontjes etc.

Dit ervaren we meestal als super storend. Logisch want je bent net ergens mee bezig. Waardoor we in onze gedachten ons storen aan de onderbreking maar er niets mee doen. Zodat de e-mails opstapelen, collega’s in onwetendheid zijn en de telefoontjes onbeantwoord blijven. Je to do lijst wordt groter en je concentratie minder.

De 3 minuten regel houdt in dat je bij elke “kleine” onderbreking jezelf afvraagt hoeveel tijd het kost om actie te nemen. Als de actie minder dan 3 minuten kost voer je het direct uit en als het boven de 3 minuten kost noteer je het op je to do lijst.

Je zal merken dat het je veel energie en een helderder hoofd oplevert! In plaats van dat je je stoort en met je gedachten er nog een tijdje mee bezig bent, los je het direct op waardoor je ook nog een extra voldaan gevoel krijgt.

  1. Waarom jouw to do lijst niet effectief is

Iets anders wat ik geleerd heb en graag met jullie wil delen is de “nieuwe” vorm van de to do lijst. Hoe ik, en de meeste van ons volgens mij, de to do lijst kennen is: een lijst met puntsgewijs de zaken die je nog moet doen eventueel in volgorde van belangrijkheid.

Maar niet bij elk punt staat genoteerd wat je daarvoor moet doen. Zodat je het nog steeds niet helemaal kan loslaten en het dus nog steeds energie wegneemt. Ook al lijkt het op het moment dat je het to do dingetje op je lijst schrijft niet belangrijk, schrijf er toch meteen bij welke acties hiervoor ondernomen moeten worden. Zo zorg je dat je het echt kan loslaten en je werkelijk doelmatig kan concentreren op wat echt belangrijk is.

  1. Je denkt alleen maar dat je een gebrek aan tijd hebt

Of je nu alleen of met collega’s aan een nieuw project begint, je begint met goede moed. Maar meestal merken jij en je collega’s dat het stroef gaat lopen. Mensen zeggen dingen zoals: ‘ik heb geen tijd om…’ en het voelt alsof je van alles tegelijkertijd aan het doen bent maar er eigenlijk niet echt iets gebeurd.

In plaats dat een gebrek aan tijd het probleem is, is het echte probleem een gebrek aan duidelijkheid. Duidelijkheid over wat je project of datgene waar je/jullie mee bezig zijn nu eigenlijk inhoudt en welke acties er precies verricht moeten worden.

Bedenk, om te voorkomen dat je plan of project vastloopt, van te voren wat de precieze acties zijn die verricht moeten worden. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om alles in detail uit te denken omdat sommige zaken nog te ver in de toekomst liggen. Maar bedenk en manage in dat geval bedenk de acties direct als ze op je radarscherm zijn gekomen en niet pas als er problemen zijn.

Ik ben heel benieuwd wat je van mijn blog vindt en zou het super vinden als je hem deelt op social media of via e-mail!

Vriendelijke groet,
Phil van Son

Geplaatst in HR varia door Phil van Son op 3 september 2015

Reacties op 3 Gouden tips voor meer effectiviteit en rust in je hoofd

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie