Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

3 Maanden geen Twitter & Facebook.

Ken je dat gevoel? Van de ene vergadering rennend naar de andere. Ondertussen tweets de timeline inspecterend, grappig en grollend een reactie op Facebook plaatsen en een vakinhoudelijke vraag uitzetten bij de rest van Nederland in de hoop dat iemand jouw #hashtag begrijpt en je in no-time het juiste stuk aanlevert zodat je zelf niet alle onderzoekswerk hoeft te doen. Tuurlijk. Social Media  heeft enorme voordelen. Heeft het ook nadelen? En zo ja, wat gebeurt er in een tijd als je geen Social Media Adept meer bent? Ik ben 3 maanden 'loos' geweest.

Eindelijk de tijd om jullie bij te praten over mijn tijdelijke tijdperk zonder Social Media. Ik heb er van genoten. 3 Maanden geen Twitter & Facebook. Ik heb het ook gemist. Er is aardig wat langs mij heen gegaan, in gesprekken miste ik geregeld de boot, kon niet mee-lachen met allerlei onnozele filmpjes en feitjes die de ronde deden. Hoefde geen commentaar te leveren op nieuwe kabinetsplannen, of mijn mening ventileren over het een-na-laatste item van het #journaal.  Op Facebook kon ook niet zien hoe leuk het nieuwe kapsel was, wie weer een nieuwe HR-opdracht er bij had gekregen, of hoe effectief de teamtraining 'Klantgerichtheid' bij het Eftelinghotel was geweest  (om maar wat voorbeelden te noemen).

Twitter was voor mij eerder een echte uitlaatklep. Ik deelde mijn gedachten en overwegingen met mijn volgers. Voelde dat als een warm publiek dat altijd bereid was om mijn verhalen aan te horen en daar op te reageren. Ik heb interessante nieuwe mensen leren kennen via Twitter en er zijn zakelijke contacten uit voortgekomen. Dus, ik heb de Social Media ontzettend gemist en keek er naar uit om weer te kunnen starten (zo had ik beloofd dat ik 1 april 2014 weer mocht beginnen).

En tot mijn verbazing is mijn passie met Social Media grotendeels verdwenen. De meldingen van berichten zijn van mijn telefoon afgehaald zodat ik niet steeds meer hoef te zien als iemand anders op een discussie reageert, een bericht liked of mijn tweet retweet of mentioned. Ik werd geïrriteerd door alle afleiding die ik eerder zo plezierig heb gevonden.

Kijkend naar de timeline van Twitter viel me plotseling de reclame-meuk op, en ook de nietszeggendheid van veel tweets. En waar ik eerder vol van ideeën was wat ik met de mensheid zou kunnen delen heb ik nu vaak geen idee wat ik de wereld in kan slingeren. Facebook vind ik leuk om naar te kijken. Waar iedereen zo mee bezig is. Als een gezellig tijdschrift of een koffie-automaat waar wat weetjes worden uitgewisseld.

Mijn Social Media-gebruik is nu vele malen minder dan het was. En mijn leven heeft zich verrijkt. Met het doen van de dingen in mijn echte leven en daar de tijd voor nemen die ik eerder niet nam. Mijn diepgang van leven en mijn concentratie in het werk is toegenomen. Achteraf kan ik zeggen dat ik eigenlijk niks heb gemist door SocialMedia-vrij te zijn. Het kan een verslaving worden, net als alcoholgebruik, overmatig eten en roken. Gelukkig ben ik bijna clean:-)

Geplaatst in HR varia door Dianne Fransen op 14 mei 2014

Reacties op 3 Maanden geen Twitter & Facebook.

Prlwytskovsky op 15 december 2015 16:44

Goed verwoord over wat de impact van Social Media is op het dagelijkse leven. Er is meer in het leven dan bijvoorbeeld FB en Twitter. Wordt dit de toekomstige sociale contactarmoede van de mens?

Groetjes: Peter.

jaques op 15 december 2015 16:44

Een mooie verhaal uit jouw koker. Deel je mening dat de contacten in het echte leven vele malen waardevoller zijn dan het gezwets in de diverse social media. Je kunt beter zeggen:" Kom, wie je ook bent" ipv ik stuur je even een tweet.

Dorette Bontekoe op 15 december 2015 16:44

Hoog tijd dat we contacten op FB voor de onzinnige en gezellige meuk...

Frans op 15 december 2015 16:44

Wat een onwijs goed initiatief! Van facebook zie ik ook de waarde wel in, omdat ik zeer selectief mensen toelaat. Mijn groep 'vrienden' is dus beperkt, waardoor ik niet enorm veel updates krijg en de updates mij daadwerkelijk interesseren. Maar twitter ... Ik selecteer regelmatig HR professionals en actief zijn op twitter is voor mij vaak een reden om niet met iemand in zee te gaan. Wat mij betreft is het toch een beetje sneu als je iedere dag een massale massa moet gaan vertellen wat je bezig houdt. Zeker mensen die constant blogs op twitter plaatsen hebben niet mijn sympathie. Het blog wordt geplaatst onder de noemer van ervaringen delen, maar is vaak reclame voor die persoon die in veel gevallen niet overeenkomst met de werkelijkheid. Laten we vooral weer in de echte wereld gaan leven en op basis van warme relaties met een kop koffie erbij ervaringen delen.

Dianne Fransen op 15 december 2015 16:44

Dank je wel voor jullie reacties!

Ik kan inderdaad iedereen een moment van 'social-media-loze-tijd' aanbevelen. Dan merk je pas hoezeer het een inbreuk kan zijn op het dagelijkse leven.

Hartelijke groet,
Dianne

Voornaam op 15 december 2015 16:44

bericht verwijderd op verzoek van blogger

Plaats zelf een reactie