Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Vakman van het jaar 2008

Afgelopen woensdag in de Pers: vakman van het jaar 2008*. Mohammed Dari heeft dit jaar de prijs van beste vakman gewonnen. Interessant: wat maakt iemand een vakman? Wat zijn professionele eigenschappen? Dari noemt de redenen waarom hij vakman van het jaar 2008 is geworden:

  • Afspraken nakomen
  • Rommel opruimen
  • Goed werk leveren
  • Na afloop nabellen

Kan het zo simpel?
Kan het zo simpel zijn om vakman van het jaar te worden? Doet niet iedereen dit? Waar kunt u zich inschrijven voor 'vakman van 2009'?
Ik denk dat bovenstaande veel ingewikkelder is dan het lijkt. Wat zou het uitwerken van bovenstaande acties betekenen voor een HRM'er?

Afspraken nakomen
Afspraken nakomen betekent: op tijd doen wat je gezegd hebt te doen. Altijd. Als je afspreekt iets te mailen/na te vragen/af te maken, dan doe je dat voor de deadline. En niet te vergeten: op tijd. Een analyse na een vergadering komt ook als mosterd na de maaltijd.

Op zich lijkt dit erg makkelijk. Toch gebeurt dit in de praktijk vaak niet. Denk bijvoorbeeld aan de website van uw bedrijf, de beloften die daar op staan zijn ook afspraken. Een voorbeeld vinden we bij het onderzoek Digitaal Werven: 16% van de onderzochte bedrijven heeft een concrete termijn op de website, waarbinnen gereageerd zal worden op een sollicitatie. 75% daarvan houdt zich vervolgens niet aan die termijn.

Rommel opruimen
Ik bedoel niet dat HRM'ers de werkvloer schoon moeten houden. In dit geval betekent rommel opruimen: ook die aanverwante activiteiten ondernemen die niet direct in de functieomschrijving staan. Dari is een schilder, hij spreekt met mensen af dat hij een muur schildert, maar ruimt de rommel daaromheen zelf op. Rommel opruimen betekent: net dat beetje meer doen, met in gedachten wat dit betekent voor een klant. Of die klant intern (medewerker) of extern is, maakt daarbij niet uit.

Goed werk leveren
Goed werk leveren: goed inhoudelijk werk leveren. In het geval dan Dari betekent dat een goed geschilderde muur. In het geval van een HRM'er betekent dit: een zorgvuldige analyse, een goed gesprek met een sollicitant, enzovoorts.

Goed vakmanschap wordt vaak gelijk gesteld met goed inhoudelijk werk leveren. Naar mijn idee ten onrechte. Natuurlijk is goed inhoudelijk werk leveren essentieel voor goed vakmanschap, maar afspraken nakomen en aanverwante werkzaamheden zijn ook belangrijk.

Nabellen
Nabellen heeft alles te maken met het gevoel van de klant. Een keer nabellen geeft de klant het gevoel belangrijk te zijn, er toe te doen. En nabellen kan onbetaalbare informatie opleveren. Nabellen betekent dus: na afloop van afgesproken werkzaamheden nog een keer contact hebben en om feedback vragen.

Stel u heeft een nieuwe productiemanager aangenomen. Nadat hij is ingewerkt, netjes met een proceduremap, een voorstelrondje in het bedrijf en een paar gesprekken met collega's om hem wegwijs te maken. Na twee of drie weken gaat u nog eens navragen hoe het gaat. Prettig voor de manager: zo merkt hij dat hij niet aan een vrije val wordt overgelaten. En wellicht kunt u hem helpen met wat er op dat moment speelt.

Zo makkelijk kan het zijn?
Afspraken nakomen, rommel opruimen, goed werk leveren en nabellen. Is dat zo makkelijk als het klinkt? Zeker niet. Wat mij betreft rijdt Mohammed Dari zeer verdient een jaar lang in de Vakman van het jaar Bus*. Hopelijk heeft hij volgend jaar nog meer concurrentie!

* Link werkt niet meer, verwijderd per 15-9-2015, red.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 7 december 2008

Reacties op Vakman van het jaar 2008

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie