Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

3 tips om flexibele werknemers te binden

Steeds vaker lees je dat er een schaarste op de arbeidsmarkt aankomt. In sommige sectoren is het al heel lastig om aan goed personeel te komen. Daarnaast is er een steeds grotere vraag naar flexibel personeel dat ingezet kan worden wanneer er behoefte aan is. Het aantal zzp-ers groeit nog steeds. Dit vraagt om een nieuwe kijk op HR want hoe hou je flexibele medewerkers betrokken bij je bedrijf ook als ze niet voor je werken?

Met alle sociale media wordt contact houden natuurlijk steeds makkelijker maar naast contact houden moeten we de medewerker er ook van overtuigen dat we een goede werkgever zijn om voor te werken. Het credo van de nieuwe tijd is “geven is het nieuwe krijgen”.  We verwachten dat de werknemer ons zijn kennis, kunde en maximale inzet geeft. Maar kunnen we hier als werkgever meer voor terug geven dan alleen een financiële beloning?

Tijd om te kijken wat we onze flexibele schil kunnen geven zonder dat we daar direct iets voor terug ontvangen. Dit vraagt een beetje ‘out of the box’ denken en zal voor elk bedrijf anders zijn. Zonder volledig te willen zijn hierbij alvast drie tips om meer te geven.

1. Geef complimenten

Flexibele werknemers zijn eerder geneigd om zich extra in te zetten als ze je bedrijf sympathiek vinden. Start daarvoor met het geven van complimenten. Geef je werknemers en zzp-ers een recommendation, onderschrijf hun skills op LinkedIn en feliciteer ze met een nieuwe opdracht, een verjaardag of jubileum.

2. Geef informatie over je bedrijf

Als zzp-ers je beter kennen vergroot dat je naamsbekendheid en de kans dat ze voor jou kiezen. Vraag zzp-ers je bedrijf te volgen via LinkedIn, houd ze op de hoogte van vacatures en opdrachten en stuur ze regelmatig een digitale nieuwsbrief.

3. Geef kennis

Voor zelfstandigen is het lastig om hun kennis bij te houden dus help ze daarbij.  Hierdoor zijn ze eerder geneigd jou op een ander moment ook te helpen. Geef tips weg op je vakgebied in tweets en blogs, help zzp-ers als ze een vraag stellen en laat ze (eventueel tegen kostprijs) deelnemen aan in-company cursussen en e-learning.

Succes met geven en vul deze tips vooral aan.

Geplaatst in HR varia door Henk Wijnands op 13 november 2014

Reacties op 3 tips om flexibele werknemers te binden

Wim op 15 december 2015 16:44

Henk,

Goeie tips! Als ervaren ZZP-er zorg ik ook dat ik zelf aan het roer blijf. Moet op de hoogte blijven. Ik zie wel dat de vaste flexschil een gewortelde trend is. Daarmee bedoel ik dat opdrachtgevers ook voor de relatie gaan. Arbeidsverhoudingen worden meer diffuus, vakbonden hijgen achter deze feiten aan, de politiek is absoluut contra-produktief: eerst stimuleren en dan weer gaan afvreten! Kortom: mouiwen opstropen en aan het werk!

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Hallo Henk en Wim,

Interessant, dat de politiek contra-productief is, geloof dat er nu weer wordt gemorreld aan de verzekeringen en verplichtingen die ZZP-ers aan moeten gaan?

Het binden van externe werknemers vind ik zelf een heel interessant onderwerp. Mijn idee voor de nabije toekomst is dat organisaties wel eens veel specialistische ondersteuning nodig zouden kunnen hebben die ze niet 'vast' in huis zullen hebben. Dan denk ik bijvoorbeeld aan technische ondersteuning etc. Het is dan heel kostbaar in tijd en geld om steeds opnieuw iemand te zoeken; je kunt beter iemand hebben waar je een goede relatie mee hebt en die je organisatie al kent.

Overigens denk ik dat punt 2 erg wordt onderschat. Het lijkt me een heel laagdrempelige manier om externen meer betrokken te maken. Toch heb ik het idee dat veel organisaties juist dit punt voor waar aannemen. Zonde! Hoe zien jullie dit?

Henk Wijnands op 15 december 2015 16:44

Hoi Chris,

Punt 2 is een laagdrempelige manier om externen op de hoogte te houden. Om ze betrokken te houden is het goed als je je als werkgever ook afvraagt wat de meerwaarde is voor de externe. Alleen informatie is denk ik niet genoeg om ze ook te betrekken. Kruip is in de huid van de ZZP-er. Misschien willen ZZP-ers reageren met wat zij van een organisatie zouden willen op het gebied van je betrokken voelen bij een organisatie.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Hoi Henk,

Ik heb er nog een tweet uit gedaan met precies die vraag. Ik denk dat als de informatie die je verspreidt ook in relatie staat tot je visie/missie en als die beiden aansluiten op iets breders dan winst, je ook met die informatie mensen kunt binden. Met die gedachte vraag ik me tegelijk af wat voor missies ZZP-ers allemaal aanspreken.

Plaats zelf een reactie