Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Vergaderen kost geld

Bureaucratisering is een term die sinds haar ontstaan is uitgegroeit tot een synoniem voor het nadeel van een in regels en afspraken vastlopen van een organisatie. Een van de manifestaties van bureaucratisering is de vergadering. Vergaderen kost geld en tijd en kan zijn doel voorbij streven. Een recent artikel* op FD.nl stelt bijvoorbeeld dat vergaderen Nederland 60 miljard euro (!) per jaar kost.

Deze 60 miljard Euro zijn verspreid over 3 miljard loonkosten, 16 miljard voorbereidingstijd en 14 miljard reistijd. Bijna de helft van de werknemers vindt vergaderingen vaak niet nuttig. Het verbeteren van verstandhoudingen en het uitwisselen van standpunten wordt belangrijker gevonden dan het nemen van beslissingen.

Volgens ons een voorbeeld van hoe een regelmatig geplande activiteit zijn doel voorbij kan streven. Vergaderingen zijn bedoelt om beslissingen te nemen. En zij zijn effectiever als de deelnemers ze als zinvol beschouwen. Dit verdient ook de kanttekening dat het belangrijk is als werknemers elkaar leren kennen. Vergaderingen zijn hier een mooi contactmoment voor.

Kortom, vergaderen kost veel geld en mogelijk streeft het inderdaad zijn doel voorbij, aangezien een groot deel van de deelnemers vergaderingen niet als nuttig beschouwt. Toch kunnen we niet zomaar stellen dat het aantal vergaderingen moet worden ingedimt: als mensen vergaderingen gebruiken om elkaar te leren kennen en door uitwisseling van standpunten van elkaar te leren, dan doen vergaderingen niet waar ze voor bedoelt zijn, maar dienen ze een ander nut, interactie en uitwisseling van standpunten.

Wat zijn uw ervaringen met vergaderingen? Nuttig of tijdsverspilling? Hoe zou dit kunnen worden verbetert?

 

* Link werkt niet meer per 8-7-2015

Geplaatst in HR varia door Expand Redactie op 26 november 2007

Reacties op Vergaderen kost geld

rogier van wijk op 15 december 2015 16:45

Hier ben ik het dus niet mee eens. Persoonlijk vind ik vergaderingen belangrijk (inderdaad; als het effectief is), maar dat een vergadering een goed instrument is je collega's beter te leren kennen vind ik onzin. Zinloos vergaderen binnen een organisatie waar je je collega's niet kent en ze dus leert kennen in diezelfde vergaderingen lijkt mij hel op aarde! En in het kader van de toegevoegde waarde van HRM aan de business van de organisatie; hoe druk je dit "positieve" bij-effect uit in cijfers??

Plaats zelf een reactie