Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Vertical search engines, wat zijn dat?

Google zoekt het Internet af en verzamelt alle webpagina’s in haar eigen database. Door de content op elke pagina te indexeren maakt ze het hele Internet doorzoekbaar. Achter die simpele Google interface gaat een ongelofelijke hoeveelheid techniek schuil.

Vertical search engines zijn eigenlijk kleine Googeltjes; ze richten zich niet op het hele Internet maar op een specifiek segment, zoals bijvoorbeeld vacatures.

Een beetje geschiedenis
Lang, lang geleden, was Flipdog de eerste vertical (vacature) search engine ‘avant la lettre’. Het was een uitvinding van Whizbang! Labs, een technologiebedrijf gespecialiseerd in data extractie. Flipdog werd in 2001 overgenomen door Monster, waarna er nooit meer iets van werd vernomen… Whizbang! Labs werd eind 2002 overgenomen door Inxight, waarna er nooit meer iets van werd vernomen…
Dood en begraven? Nee, niet echt.

De situatie in Amerika…
Want vertical search engines zijn terug, en hoe! In Amerika zijn ze big business geworden, getuige de volgende voorbeelden:

  • Indeed heeft in augustus 2005 $5 miljoen funding ontvangen.
  • SimplyHired heeft in april 2006 $13,5 miljoen funding ontvangen, onder meer van Fox Interactive Media (van Rupert Murdoch, die ook al MySpace heeft gekocht).
  • Jobster heeft sinds de koop van Workzoo, in juli 2005, de beschikking over haar eigen vertical search engine.  In Jobster zelf is sinds augustus 2005 $48 miljoen geïnvesteerd, onder meer door Reed Elsevier.

En dan is er nog Oodle (voor zover mij bekend zonder funding), een vertical search engine voor allerlei soorten rubrieksadvertenties, waaronder vacatures.

Amerika is in de ban van vertical search en voor- en tegenstanders laten hier nadrukkelijk van zich horen.  Zie hiervoor onder meer John Sumser een reactie hierop van Bob Wilson.

en de situatie in Nederland…
In Nederland is het andere koek met de volgende partijen: 

  • AskJim (ongeveer 70.000 vacatures), 
  • Megajobs (ongeveer 45.000 -  50.000 vacatures in Nederland) 
  • Metabanenzoeker (volstrekt onduidelijk, de site claimt 25.000+ vacatures, maar ja dat is statische tekst) .

En dan ben ik er vast een paar vergeten die zo mogelijk nog onbekender zijn.

Waar AskJim een echte vertical search engine is, is Megajobs een ‘hybride’ variant. Begonnen als vertical search engine probeert MegaJobs zich om te vormen tot een respectabele vacaturesite. Werkgevers kunnen ook direct vacatures plaatsen.  De oprichter is tenslotte ook de vroegere oprichter van Jobnews, dus afkomst verloochent zich blijkbaar niet. Metabanenzoeker is…, ja wat is Metabanenzoeker eigenlijk?  Niets?

bieden vertical search engines mij iets als banenzoeker?
Als ik een eerlijk en bondig antwoord moet geven is het een simpel: Nee. Maar dat vereist wel enige uitleg.

Een vertical search engine is bedoeld als een soort destination site. Op zo’n site kan je alle vacatures in bijvoorbeeld Nederland vinden. Je hoeft niet langer allerlei sites te onthouden want die kan je allemaal vinden via die ene destination site. Handig toch?

veel te klein...

Nou ja, alleen als die site dan ook alle vacatures van al die andere sites toont, want anders schiet je er als banenzoeker niet al teveel mee op. Maar als Werk.nl 60.000 vacatures heeft, NVB er bijna evenveel en Monsterboard 50.000; dan is het aantal vacatures op deze drie sites tezamen aanzienlijk meer dan AskJim in totaal heeft. Natuurlijk komen een aantal identieke vacatures op al deze sites voor, maar het toont al duidelijk aan dat geen van de Nederlandse sites zo’n echte destination site is (de moeder aller vertical search engines).

En blijkbaar vind de Nederlandse banenzoeker dat ook. Want als ik naar de ranking van de Nederlandse vacaturesites kijk, zie ik AskJim op nr. 16 staan, Megajobs op nummer 30 en … Google op nummer 11! Dat betekent dat de Nederlandse banenzoeker Google prefereert boven gespecialiseerde search engines van eigen bodem! Da’s geen best teken.

en zonder al teveel extra's

En dan hebben we nog de zoekstrategie. Die van Megajobs is werkelijk uitstekend te noemen (eerlijk gezegd beter dan die van de grote vacaturesites), die van Metabanenzoeker werkelijk allerbelabberdst.  AskJim zit daar ergens tussenin.

 

Vertical search engines uit de polder, het is allemaal niet veel soeps. Megajobs heeft nog enige toegevoegde waarde (dankzij haar zoekstrategie). Maar door het hybride karakter is het "vleesch nog visch".

Nee, Nederland moet voorlopig nog wachten op haar eerste echte vertical search engine. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of we met smart naar de komst van dit Amerikaanse fenomeen uit moeten kijken.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 14 november 2006

Reacties op Vertical search engines, wat zijn dat?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie