Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Vragen van de Stagiair: werksfeer

In het kader van mijn opleiding moet ik een innovatieve interventie opdracht maken. Deze opdracht wil ik in het kader van werksfeer insteken. Maar wat is nu eigenlijk sfeer en hoe beleef je sfeer?

In mijn zoektocht ben ik erg benieuwd naar hoe jullie werksfeer ervaren? En of jullie een soort ideaalbeeld van werksfeer hebben?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet en sta open voor discussie!

 

Geplaatst in HR varia door Robbert Graafmans op 7 april 2015

Reacties op Vragen van de Stagiair: werksfeer

Karima op 15 december 2015 16:45

Hoe mensen sfeer beleven lijkt me een subjectieve en vooral situatie afhankelijke vraag, evenals het ervaren van werksfeer in algemene zin.

Het ideaalbeeld van een werksfeer is ook afhankelijk van organisatietype en de strategie omtrent de organisatie. Voor mij is een persoonlijke sfeer waar alles uitgesproken kan worden en mensen elkaar aanmoedigen het beste. Mensen die goed presteren in een zeer competitieve omgeving passen daar niet zo goed bij en die passen ook niet zo goed bij mij. Dat betekent niet dat zo'n werksfeer niet goed kan werken, sommige organisaties worden er zeer groot mee.

Robbert Graafmans op 15 december 2015 16:45

Hoi Karima,

Hartelijk dank voor je reactie! Ik denk dat het klopt dat sfeer subjectief is. Ik ben gewoon benieuwd naar de algemene sfeer die mensen in verschillende organisaties ervaren.
De sfeer die je beschrijft is er één die ook goed bij mij zou passen. Positiviteit is denk ik heel belangrijk in je dagelijkse werk. Het motiveert enorm en draagt bij aan de productiviteit. Zou je een voorbeeld kunnen bedenken waarin dit niet van toepassing is? Want ook in commerciële omgeving mag ruimte zijn voor een positieve persoonlijke sfeer wat mij betreft. Zolang zakelijk en privé op juiste wijze gecombineerd worden zal dit altijd van toegevoegde waarde zijn voor een organisatie naar mijn mening. Hoe denk jij hierover?

Ray van Es op 15 december 2015 16:45

Hi Robbert,

Wellicht is het een bruikbare suggestie om je antwoorden te zoeken in de richting van:
- Tevredenheidsonderzoeken / Engagement Surveys
- Certificeringsvoorwaarden en uitkomsten, voor organisaties die zich willen profileren als "best place to work"

Door te googelen, kom je wel wat providers tegen die je wellicht kunnen helpen. Zo niet, google dan naar "best places to work" en zoek daar een paar Nederlandse Bedrijven. Bel de HR afdeling en vraag dan om een koffie-meeting om zo je info te verkrijgen.

Voorts:
Ik heb indertijd de resultaten van een aantal employee satisfaction surveys, met daarbij gemiddelde scores op wereldwijd niveau, op een rij gezet. Wat "altijd" terug komt zin de volgende facetten die de "sfeer" behoorlijk kunnen beïnvloeden:

a) Communicatie (dat scoort altijd onder 50% tevredenheid bij het personeel)
Dat is een heel breed gebied
- Bedrijfswebsite / on-line informatie
- Bedrijfs & Afdelingsstrategie / -doelstellingen / -resultaten,
- Feedback van je eigen manager
- Informatie over andere bedrijfsafdelingen (the bigger picture)

b) Management & Leiderschap
De sfeer wordt er niet beter op als de leiding van een onderneming onzichtbaar is.
Als daarnaast het management geen zichtbaar team vormt, wordt het huilen.
Heb je ook nog een slechte manager die geen aandacht aan individuele teamleden besteed, dan wordt de sfeer zodanig dat je beter zo snel mogelijk een andere job kan zoeken.
Als dat echter wel goed en gestructureerd wordt uitgevoerd, dan zal de sfeer in de organisatie ook als positief worden ervaren.

c) Andere onderdelen in een tevredenheidsonderzoek, hebben te maken met Training en ontwikkeling, carrièremogelijkheden, Salaris & arbeidsvoorwaarden, etc.
Uitkomsten daarvan bepalen zelden de sfeer, alhoewel soms een specifieke situatie tijdelijk roet in het eten kan gooien (bv. een nieuwe pensioenvoorziening, andere werktijdenregeling, collectief ontslag).

Los van hetgeen hierboven wordt aangegeven, kan ik stellen dat de beste randvoorwaarden voor een goede werksfeer zijn:
- Een afdelingsmanager, die wekelijks een 1:1 coachinggesprek met zijn / haar teamleden heeft.
- Een afdelingsmanager, die zorgt voor continue groei en ontwikkeling (inclusief het kunnen overnemen van andere afdelingsfuncties, in geval van vakantie, ziekte en vacatures).
- Een afdelingsmanager die het Team zodanig samenstelt en inzet dat "gezamenlijk" een output wordt gerealiseerd en op gepaste wijze ook wordt gevierd.
Een hecht team, met ieder zijn / haar rol en verantwoording, wat goed op elkaar is afgestemd en elkaar kan helpen (met hetzelfde doel voor ogen), is een zeldzaamheid. Dat creëert de hoogst mogelijke sfeer en het is mogelijk dat je zoiets maar een maal meemaakt in je werkzame leven. Vaak duurt zo'n optimaal sfeergevoel niet langer dan 3 jaar, vanwege veranderingen die zich in de teamformatie en werkomstandigheden voordoen.

Wellicht kom je met mijn antwoord en suggesties iets verder. Je kan me altijd benaderen voor specifieke vragen. ray @ polymorph . eu

Robbert Graafmans op 15 december 2015 16:45

Hoi Ray,
Hartstikke bedankt voor je antwoorden! Ik kan zien dat je er echt de tijd voor hebt genomen en dit kan ik alleen maar waarderen! Ik ga ermee aan de slag en mocht het nodig zijn hoor je van me!

Plaats zelf een reactie