Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Waarom ieder bedrijf een rockband zou moeten zijn

Gisteren kwam ik een leuk e-book tegen: Why every company should be a rockband! Dit boek is gratis te downloaden (http://www.toothlesstigerpress.com/rockbands) en trekt een vergelijking tussen rockbands en bedrijven. Kortom: wat kunnen bedrijven van rockbands leren? Dat ze zichzelf opnieuw uitvinden, dat hun leden zich speciaal voelen en dat ze streven naar iets bijzonders. Hieronder een korte review en samenvatting. Met de hoop dat meer bedrijven dit idee in zich opnemen en er iets mee gaan doen.

Samenvatting
De ervaring van de werknemer staat centraal

Het e-book begint met de vraag: wat is een rockband? Wat aan een rockband is het dat een bedrijf na zou moeten streven? Het antwoord is geniaal in haar simpliciteit: het gaat om de idee van 'rockster zijn'. Een rockband bestaat uit rocksterren. Natuurlijk zitten er nadelen aan het rockster zijn, maar als we denken aan onze (jeugd)droom om rockster te zijn, dan zien we de glorie, het bijzondere. Een rockster kan voelt zich speciaal en hij doet iets bijzonders. En dat willen we allemaal!
Wil je van je bedrijf een rockband maken, zorg dan dat je medewerkers die ervaring delen: het idee dat ze speciaal zijn. Het boek spreekt al van 'Return On Involvement'.

Muzikale lessen
In de vorm van 'muzikale lessen', geeft het boek vervolgens tips over hoe een bedrijf een rockband kan worden. Hieronder de titels met in één zin de kern.

  • Why should we want a daytime job?

De schrijfster gebruikt dit als argument werknemers zich meer als een rockster te laten voelen. Zelf lees ik hier meer de uitdaging: maak een daytime job net zo cool als een de baan van een rockster!

  • The drummer ain't the bassist baby

Iedereen moet werk doen dat bij hem of haar past!

  • You don't have to be like Bono... to make a difference

Ieder bedrijf kan het verschil maken. Enkele voorbeelden: Ford, Ben&Jerry's, innocent drinks en Nokia.

  • Rockbands are more than business

Ze maken muziek! Het is goed voor bedrijven om gepassioneerd te zijn over iets - in dit geval hun producten.

  • How do you create rockbandism?

Een lijst met tips als "leiderschap in plaats van management", "praat met mensen als persoon, niet als bedrijf" en "vind de plaats waar je het verschil kunt maken".

  • Giving more and giving back

Gebruik de term "Return On Involvement". Een rockband leeft van haar publiek. En hoe meer ze geeft, hoe meer ze terugkrijgt.

Review: Waarom is dit e-book de moeite?
Dit boekt is een eenvoudige oriëntatie om het nieuwe bedrijvenparadigma te leren kennen. Dit paradigma onderscheid zich op twee vlakken van het oude. In het nieuwe paradigma hebben consumenten en werknemers een enorme hoeveelheid alternatieven: waarom zouden ze voor jouw bedrijf of jouw product kiezen? Het is dus belangrijk om je als bedrijf duidelijk te onderscheiden. En dat brengt ons naar het tweede verschil: het onderscheid wordt minder gemaakt op basis van de prijs en meer op basis van ervaring. Ervaring van een product of van het bedrijf. Het bedrijfsimago speelt binnen die ervaring een grote rol. Om daar op in te kunnen spelen wordt van bedrijven verwacht dat ze een 'rockband' zijn, dat ze een beeld neerzetten naar consumenten en werknemers en dat dit beeld door deze groepen wordt uitgedragen.

Als je inhoudelijk meer wilt lezen over dit nieuwe paradigma dan zijn er talloze managementtitels beschikbaar. Tribes, van Seth Godin gaat over het 'leiderschap in plaats van management' idee. Verder zijn er talloze boeken over personal branding, employerbranding of company branding geschreven die een beeld geven van hoe bedrijven zich neer zouden moeten zetten. Een leuke titel is the experience economy van Pine en Gilmore.

Maar meer nog dan de bedrijfskundige kant, wil ik het idealistische idee van 'bedrijven als rockbands' onderschrijven. Rockbands die streven naar iets middelmatigs, die gaan niet de geschiedenis in. Die schrijven geen Stairway to heaven. Want wat willen we van rockbands? Juist dat speciale! Juist die extra overgave. Het streven om iets bijzonders neer te zetten waar we nog generaties lang van genieten. Dát maakt een rockband. En juist dat zou het streven moeten zijn van ieder bedrijf.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 9 juli 2009

Reacties op Waarom ieder bedrijf een rockband zou moeten zijn

Kathalijne Schuurmans op 15 december 2015 16:45

Leuk artikel Chris! Zeker een punt van aandacht. Niet alleen het onderscheidend vermogen en een goede brand van de organisatie an sich, maar het zorgen voor dat speciale gevoel bij de medewerkers. Dat vind ik altijd een mooie uitdaging. Voorkomend is dat de passie er na een aantal jaren uit, en dan is het de kunst om die weer terug te brengen.

Een leuke discussie is: hoe doe je dat, en hoe kun je daar als hrm'er het beste op inspelen? Ik ben van mening dat je medewerkers altijd als professionals moet behandelen, en dat je uit de inhoud moet stappen en moet inspelen op het persoonlijke karakter. Wie heeft nog goede tips?

Plaats zelf een reactie