Waarom is netjes afscheid nemen zo belangrijk?

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Als een werknemer bij het bedrijf vertrekt, gewoon omdat hij ergens anders een leukere baan heeft gevonden, gebeurt het nog wel eens dat er vervolgens nauwelijks meer aandacht aan hem besteed wordt. Of nog erger, de “cognitieve dissonantie” slaat toe, wat betekent dat we alvast gaan bedenken en communiceren waarom zijn vertrek eigenlijk helemaal niet erg is. En och, hij gaat toch weg, dus waarom zou u zich nog om hem bekommeren? Toch zijn er zeker vijf goede redenen om wel op een goede en nette manier afscheid te nemen.

1. Bijna iedereen zit nu wel op social media. Denk daarbij ook aan de alumni-netwerken die belangrijk voor het vinden van nieuwe mensen kunnen zijn. Voormalige medewerkers kunnen ambassadeurs of ‘tegenstanders’ van uw bedrijf zijn. De manier waarop vertrekkende medewerkers behandeld zijn bepaalt in belangrijke mate in welke categorie zij vallen.

2. De voormalige medewerker als talentenscout. Niet alleen uw medewerkers, ook uw ex-medewerkers zijn goede recruiters voor de organisatie. Omdat zij precies weten wat de organisatie zoekt en hoe de organisatie in elkaar steekt. “Referral recruitment” is een effectieve wijze van personeelswerving. Een goede manier van afscheid nemen versterkt of herstelt het positieve gevoel over de organisatie. Daarmee vergroot u de kans dat voormalige medewerkers toch nog eens talenten bij u aandragen.

3. Boomerang recruitment. Ex-medewerkers kunnen terugkeren bij hun voormalige werkgever. Een goed afscheidsproces draagt ertoe bij dat medewerkers eerder geneigd zijn om terug te keren. Een vervelend afscheid zal niet snel vergeten worden en zal ervoor zorgen dat medewerkers niet snel terugkeren. En dat is jammer, want boomerang medewerkers kunnen zeer waardevol zijn (vraag het maar aan Apple dat Steve Jobs succesvol zag terugkeren als ceo).

4. Toegevoegde waarde exitgesprek. Een integraal onderdeel van het goed beëindigen van het dienstverband is het exitgesprek. Als dit exitgesprek op juiste wijze wordt ingezet levert het leerzame feedback op over de organisatie, over de organisatie als werkgever en over het personeelsbeleid. De vertrekkende medewerker zal immers vaak makkelijker vrij-uit durven spreken dan andere medewerkers.

5. Losse eindjes wegwerken. Werkgever en (ex-)werknemer kunnen nog eens expliciet praten over onderwerpen als een relatiebeding, geheimhoudingsplicht, het uitbetalen van overuren, verlofdagen, vakantiegeld, winstuitkering enz. Dat geeft een stuk duidelijkheid waar zowel werkgever als werknemer bij zijn gebaat.

0 reactie(s) op “Waarom is netjes afscheid nemen zo belangrijk?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.