Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Wat doen uw werknemers als ze niets te doen hebben?

Slapen uw werknemers op kantoor vanwege de crisis? Met slapen bedoel ik niet: om tijd te besparen op kantoor slapen. Ik bedoel: koffie halen, archiefkasten afstoffen, omdat er weinig werk is. Naast de bedrijven waar ontslagen vallen en men noodgedwongen allerlei taken op zich moet nemen, zijn er ongetwijfeld bedrijven waar de werkdruk juist enorm laag is. Een van de uitdagingen van de crisis is om deze tijd zo nuttig mogelijk te besteden. Mijn voornaamste vraag is: hoe gaat uw bedrijf hiermee om? Ik ben benieuwd naar antwoorden in de reacties. Hieronder volgen nog wat losse gedachten over deze onbestemde tijd.

De touwtjes aan elkaar knopen
Het is niet ondenkbaar dat we, tijdens komkommertijd, behalve een soort dode periode hebben wat betreft activiteiten, ook tijd hebben voor recreatie. Met recreatie bedoel ik niet ontspanning, zoals het woord vaak wordt opgevat, maar de letterlijke betekenis: re-creatie, herscheppen. Recreatietijd in deze zin is een periode om tot bezinning te komen. Om een stapje terug te doen en overzicht te scheppen in ons bestaan. Als we dit overzicht hebben geschapen en de rust hebben om stil te staan bij wat we zien, komen we tot inzicht. Niet voor niets zeggen veel mensen na de zomervakantie hun baan op om elders carriere te maken. Dit komt doordat we in de zomervakantie de tijd en ruimte hebben om ons leven te evalueren.

Dit wil niet zeggen dat u uw werknemers zo snel mogelijk aan het werk moet zetten omdat ze anders een andere functie zullen zoeken. In tegendeel, er is een belangrijke rol weggelegd voor deze reflectieperiodes. In deze periode kunnen ook geniale ideeën ontstaan die uw bedrijf kunnen helpen, juist omdat uw werknemers tijd en ruimte hebben voor reflectie.

Een belangrijk aandachtspunt hierbij is om deze reflectie een handje te helpen. Hoewel gedrag altijd afhankelijk is van de bedrijfscultuur is het ook niet ondenkbaar dat men simpelweg alles 'een tandje minder' doet. De uitdaging voor de (HR) manager is dus om de vrije ruimte die ontstaat bij gebrek aan werkdruk in de juiste banen te leiden. En om te zorgen dat de periode niet te lang duurt.

Tijd voor verandering
Naast tjid voor reflectie, biedt de overgebleven tijd ook kans voor verandering. Soms is dat noodgedwongen verandering, als bijvoorbeeld het dienstenpakket wordt uitgebreid om meer klanten aan te spreken. Maar misschien stond er al een verandering op de planning. Als deze verandering afhankelijk is van personele input, dan kan deze wellicht sneller worden doorgevoerd.

Een crisis is hierom meteen een goed moment om te kijken naar de duurzaamheid en efficiëntie van de organisatie. Dit soort verandering gebeurt vaak vanuit een kosten/baten overweging. De uitdaging is om een balans te vinden tussen kostenbesparing en lange termijn/duurzaamheid. De lange termijn zal vaak onderdoen voor de kostenbesparing. De vraag is dus in hoeverre de organisatie op safe moet spelen en in hoeverre men een voordeel voor de toekomst wil en kan behalen.

Kansen zien
Het afgelopen jaar zijn er de nodige artikelen en boeken geschreven over ondernemen in crisistijd. "Start nu je bedrijf, dan heb je een voorsprong op mensen die later starten". Een advies dat vergelijkbaar is met anticyclisch werven of investeren. Juist in crisistijd kunt u uw slag slaan. Maar wel tegen een groter risico dan normaal. Een mogelijk heid om u bewust van te zijn. Zeker als de enige inzet bestaat uit de overige uren van werknemers, die anders besteed zouden worden aan koffie drinken en archiefkasten afstoffen.

Het idee dat u uitwerkt kan van alles zijn. Desnoods uit een ideeënbus. Wellicht is iets nieuws en anders een goede manier om de moraal hoog te houden. En wie weet ontstaat er een prachtig nieuw product. Of een nieuwe werkwijze.

De bekende maatregelen
Naast extra werkzaamheden zijn er uiteraard de alom bekende maatregelen: personeel vragen om vakantiedagen op te nemen, mensen met onbetaald verlof laten gaan, personeel tijdelijk uitlenen, cursussen, zelftraining en als laatste redmiddel: ontslag.

Ideeën binnen uw organisatie
Ik ben erg benieuwd naar praktijkvoorbeelden. Zijn er organisaties die (anoniem?) willen reageren en aan willen geven hoe zij hun 'overige uren' besteden?

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 31 augustus 2009

Reacties op Wat doen uw werknemers als ze niets te doen hebben?

Jaap Sanders op 15 december 2015 16:45

Beste Chris,

Ik zal jouw vragen ook eens neerleggen bij hr managers waar ik contact mee heb. Uiteraard is het laatste 'redmiddel' waar HR in deze tiid mee bezig is (was?) arbeidstijdverkorting of zelf inkrimpen van het personeelsbestand met de daarbij behorende ontslagen. Uiteraard zou hier een heel traject voor moeten zitten waarbij de eventueel beschikbare 'tijd' van medewerkers vanwege de recessie, goed benut zou kunnen en moeten worden......

Saskia van Diemen op 15 december 2015 16:45

Ondanks dat dit artikel bijna 3 jaar oud is, is het nog steeds actueel! Ook voor het Nederlands Elftal... ;)

Plaats zelf een reactie