Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Wat HR kan leren van webshops

Ik doe steeds meer aankopen via het internet. Wat me opvalt bij veel webwinkels is dat ik goed op de hoogte word gehouden van de voortgang van mijn bestelling en dat dit ook op een vriendelijke toon gebeurt. Wat een verschil met de manier waarop door HR-afdelingen vaak sollicitaties, vakantie-aanvragen en salarisvragen worden behandeld. Het zou toch leuk zijn als we de principes van de webwinkels toe zouden passen op de interne en externe HR-communicatie.

“Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw sollicitatie naar de functie van …., we zullen u binnenkort berichten over het verloop van de procedure” wordt dan zoiets als “Leuk dat je bij ons hebt gesolliciteerd Henk. Je cv voldoet aan de volgende ‘harde’ selectiecriteria: academische opleiding en meer dan 5 jaar werkervaring in een internationale omgeving en daarom nemen we je cv mee in de schriftelijke selectieronde. In deze ronde vergelijken we je ervaring met de functie-inhoud van de 15 andere kandidaten. We laten je dinsdag 17 februari 2015 weten of we je met vijf andere kandidaten uit gaan nodigen voor een gesprek op vrijdag 20 februari 2015. Alvast een fijn weekend gewenst.”

Veel webshops maken in hun communicatie gebruik van de principes om mensen te overtuigen van Robert Cialdini. Een van deze principes is de sociale bewijskracht. Dit is gebaseerd op het principe dat we bijv. geneigd zijn dingen goed te vinden die anderen ook goed vinden of dingen eerder te doen omdat anderen dat al gedaan hebben.

Bij webshops zie je het principe van sociale bewijskracht bijvoorbeeld terug bij de reviews, zoals bijv. bij de websites van Coolblue, Bol.com en Zoover. Ik vraag me dan meteen af waar we dit binnen HR kunnen toepassen. Als een soort van continu medewerkerstevredenheidsonderzoek, als feedback op je interne communicatie of faq en misschien wel als vorm van 360 graden beoordeling. Medewerkers kunnen elkaar dan reviews geven of recommendations zoals op Linkedin.

Een andere vorm van sociale bewijskracht is getallen. Denk in getallen en maak voor bezoekers inzichtelijk wat anderen doen. Een bekend voorbeeld is dat Zoover laat zien uit hoeveel beoordelingen een score is samengesteld. Of dat 3 andere personen op dit moment hetzelfde hotel bekijken en dat de laatste reservering van 5 minuten geleden is. Een vorm voor HR is bijvoorbeeld het sturen van berichten dat 9 mensen van jouw afdeling hun vakantie-aanvraag voor de zomer al hebben ingestuurd of dat 10 anderen dezelfde vraag op de faq pagina hebben gelezen. Of misschien zelfs dat 9 anderen ook voldoen aan de eisen voor de interne vacature.

En tot slot: lijstjes werken altijd. We kennen allemaal de top 10 van best verkochte boeken, de best bekeken hotels of de 5 populairste uitjes in de omgeving. Voor HR inspiratie voor de top 5 van meest gestelde vragen over de laatste organisatieverandering, de best scorende afdeling in het medewerkerstevredenheidsonderzoek of de vijf afdelingen met het laagste ziekteverzuim publiek te maken op het intranet.

Dit zijn maar een paar van de eerste gedachten dus denk gerust mee en laat me jouw toepassingen weten als reactie.

Geplaatst in HR varia door Henk Wijnands op 11 februari 2015

Reacties op Wat HR kan leren van webshops

Henk op 15 december 2015 16:45

Hallo Henk,

Je stelt een mooie analogie voor die verschillende HR afdeling best een beetje 'pijn' mag doen. Het is overal een kwestie van prioriteiten stellen, toch kan er soms best een tandje bij worden gezet op het gebied van 'klant'vriendelijkheid en het meedenken met een sollicitant, met iemand die een stap wil maken, noem maar op.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Hallo Henk,

Goed artikel, zoals ik je al mailde.

In het kader van gamification (wat volgens mij vooral draait over duidelijk maken waar iemand staat, waar iemand keen kan en wat hij daarvoor moet doen, meer nog dan het spel-element) denk ik dat het een fantastische stap zou zijn om via praktische software mensen meer informatie te geven over allerlei aspecten van hun functie, de organisatie etc.

Op LinkedIn schreef ik een korte introductie op dit artikel (in een groep) en daarin vroeg ik me af hoeveel we kunnen winnen door iedereen in de organisatie echt als klant te gaan zien. Zouden mensen zich dan betrokken voelen bij de organisatie zoals ze zich betrokken voelen bij merken waar ze klant zijn? (of nog veel dieper betrokken, omdat werk iets is dat erg dicht bij je staat) En wat zou dat voor voordelen opleveren?
Verder ben ik ook erg fan van het idee dat HR en marketing meer samen gaan doen; werknemers als ambassadeurs, de klantvriendelijkheid van marketing in je HR afdeling en andersom een HR afdeling die de organisatie echt kan laten leven naar de door marketing naar buiten gecommuniceerde waarden. Een flinke klus, maar een die de organisatie fundamenteel beter kan maken.

Goed artikel!

Plaats zelf een reactie