Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Wat is belangrijker: Wie ben je? Of: wie ken je?

We leven in een tijdperk waarin Social Media belangrijk, bruikbaar, snel toegankelijk/inzetbaar en wereldwijd zijn geworden. Hoe groter je netwerk (bijv. op LinkedIn), hoe belangrijker je wordt geacht te zijn (en hoe meer privileges je hebt). Is het tegenwoordig belangrijker wie je kent? Belangrijker dan wie je bent?

We weten al lang dat op het gebied van werving en selectie zo’n 70% van alle vacatures worden vervuld ‘via via’; één/meerdere lid/leden van de organisatie kent/kennen iemand die de positie van Pietje(of Truusje)-die-weg-gaat heel goed zou kunnen overnemen. De potentiële nieuwe medewerker is een oud-collega, een kennis, een buurman of –vrouw, een vriend(in) en blijkt bij nadere persoonlijke kennismaking inderdaad DEGENE die voor de functie wordt gezocht en die de positie zeer goed kan gaan bekleden.

Een voorbeeld van vóór het social media tijdperk, waaruit blijkt dat het van belang kan zijn wie je kent. Het slaat in mijn ogen echter tegenwoordig te ver door. Ik hoor steeds vaker dat mensen worden aangenomen ‘omdat ze zo’n goed netwerk hebben’ of dat wordt gezocht naar een nieuwe medewerker ‘met een goed netwerk in de zakelijke dienstverlening’. Sinds wanneer wordt het belangrijker dat ik Bill Gates zou kennen dan dat ik goed ben in de functie waarvoor ik wordt aangenomen? Sinds wanneer gaan organisaties meer waarde hechten aan de mensen die ik ken dan aan het mens wie ik ben? En hoe ver (of hoe lang) gaat dit door?

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Saskia van Diemen op 6 januari 2012

Reacties op Wat is belangrijker: Wie ben je? Of: wie ken je?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.