Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Web2.0 voor HRM!

Op HR battle 2007 bleek dat HRM-ers over het algemeen niet goed op de hoogte zijn van de huidige technologische ontwikkelingen. Lees hierover meer in de blog van Hank Oosterbaan. In navolging van die blog heb ik aangegeven dat ik een korte reeks zou schrijven over technologische ontwikkelingen. Daarin geef ik uitleg en beschrijf ik kansen en uitdagingen die met deze ontwikkelingen meekomen. Zo zette ik eerder al uiteen wat social networks precies zijn en wat voor mogelijkheden daar liggen. Het artikel van vandaag gaat over web2.0.

Allereerst zal ik in het kort iets vertellen over waar de term web2.0 vandaan komt.

Algemene informatie over web2.0
Wikipedia over web2.0; In deze wiki kun je iets lezen over de geschiedenis van de term en welke visies er eventueel mogelijk zijn. Sommige experts zien web2.0 als een soort geavanceerde vorm van internet, omdat websites die web2.0 genoemd worden meer mogelijkheden bieden dan andere websites (note deze websites zijn over het algemeen minder statisch, meer interactief). Andere experts zeggen dat web2.0 gewoon een term is voor websites waar meer nadruk ligt op de interactie tussen de website bezoeker en degene die de website host. Om uw beeld van web2.0 wat concreter te maken zal ik een aantal voorbeelden noemen van web2.0 sites:

  • Social networks

Hyves en facebook zijn twee van de bekendste social networks. Gebruiks maken een account aan op de website en hebben dan de mogelijkheden dat account aan dat van bekende mensen te relateren.

  • Wiki's

Wikipedia is de bekendste wiki, vandaar de naam. Een wiki is een soort digitale encyclopedie waarbij de gebruikers de inhoud van de website bepalen.
Weblogs
Zoals Expand zijn ook een vorm van web2.0 websites.

Misschien gaat het idee van web2.0 nu wat meer voor u leven. Maar om het echt duidelijk te maken kunt u ook een youtube video kijken dat ik u zo ga geven, maar eerst wat uitleg.

Een web2.0 video
In het volgende video wordt een groot aantal web2.0 termen gebruikt. Hierdoor zult u snel meer inzicht krijgen in het gebruik van deze termen. Kijk het filmpje gerust nog een keer. In deze video zult u een supermarkt zien die volledig web2.0 is ingericht. Alles is inzichtelijk en open voor de bezoeker. Hieronder volgt een lijst met gebruikte termen.

*deze youtube video werkt niet meer, red.*

De gebruikte termen in deze video:
Wiki - zoals hiervoor uitgelegd. Klanten kunnen informatie typen over producten - dit zie je herhaaldelijk terug in de video
User generated content - De klanten maken zelf de producten (waar komt dat ei op het einde vandaan???)
Del.icio.us - Deze woordspeling slaat op een website waar online favorieten bij kunnen worden gehouden. Daar kunt u per link zien hoeveel mensen hem gebruiken
De citroen - Deze scene verwijst naar hoe sites als bol.com op basis van aankopen aanraders kunnen geven. 'mensen die dit boek kochten, kochten ook...'
Cookie - Nog een woordspeling. Bij het bezoeken van een website blijft er een stukje data van deze website achter op uw computer om bijvoorbeeld uw voorkeuren als bij het voorbeeld van de citroen te onthouden / gemakkelijker te maken
Quak R - Dit product wordt alleen gekocht omdat zichtbaar is dat het populair is.
Melk - Let op hoe de melk interessant gevonden wordt om het feit dat er veel opmerkingen staan, dit heeft niets met het product zelf te maken!
Wishlist - Deze scene laat zien hoe mensen via web2.0 applicaties elkaar kunnen leren kennen door opgegeven voorkeuren.
Myspace en Flickr - zijn allebei social network sites.
Subscribe to this feed... - Slaat op RSS feeds. Een RSS feed stuurt bericht wanneer er iets nieuws is geplaatst op een door u opgegeven website. Zo hoeft u de site niet meer voor niets te bezoeken!

 Als u de video interessant vond dan kunt u rechts in de lijst videos vinden met vergelijkbare namen. Erg web2.0!

Maar, wat betekent dit voor HRM?
Nu u een beeld heeft van wat web2.0 is wordt het tijd om naar de beloofde mogelijkheden te kijken. Want wat kunt u hier mee?

Een voorbeeld van web2.0 mogelijkheden gaf ik al in mijn vorige artikel, Social networks. Voorbeelden van het gebruik van social networks zijn tegenwoordig overal te vinden. Marketing door weblogs door te linken naar Hyves. Of het werven van mensen via Hyves en linkedin, waar u vast wel eens van gehoord heeft. Maar dit is slechts het meest bekende onderwerp.

Een praktisch voorbeeld is het gebruik van RSS feeds. Een mooie uitleg vindt u hier (link werkt niet meer per 4-8-2015, red.). Deze techniek kan u enorm veel tijd besparen. U heeft vast wel een aantal sites waar u regelmatig komt om op de hoogte te blijven van het vaknieuws. Neem bijvoorbeeld Expand. Als u zich aboneert op een RSS feed dan krijgt u in uw RSS reader een berichtje dat er een nieuw bericht is. U hoeft niet steeds opnieuw naar de website te gaan.

Maar de belangrijkste punten uit de video zijn die van melk en Quak R. De melk is interessant omdat er veel berichten zijn, niet om het product zelf. Dat is pure marketing. En daar liggen zeker mogelijkheden. Als u bijvoorbeeld een film wilt kopen via bol.com kunt u eerst lezen wat andere mensen er van vinden. Werkt dat voor u overtuigender? Voor mij wel. Het voorbeeld van Quak R gaat net zo. Veel mensen zeggen dat iets goed is, dat maakt een product net dat beetje overtuigender.

Welke mogelijkheden zit u liggen vanuit deze gedachte?

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 28 november 2007

Reacties op Web2.0 voor HRM!

rogier.van.wijk op 15 december 2015 16:45

ge8e Chris,



Aldi afkortingen en termen doen me ff denken aan die reklame van n nn te noemen telecomaanbieder d n hele grappige commercial heeft over 5 kliko intvip. ken je d?

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

@Rogier

Ik moest erg lachen om je post. Ik hoop wel dat mijn artikel wat leesbaarder overkwam. Ik ken de commercial helaas niet.



Laatst wel n stk glzn over smstaal als srt vn poezie. :(

Paul van oosterhout op 15 december 2015 16:45

Zeg Rogier het kan nog veel erger hoor....

OMGWTF STFU NOOBS!11exlamation mark

Plaats zelf een reactie