Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Wederkerig commitment

Vanmorgen heb ik even gegoogled. Op HR-trends 2015. Een bloemlezing van ‘hits’ volgt – en het ene lijstje is nog mooier dan het andere. E-HRM, Talentmanagement, Flexibilisering… zomaar wat termen die hoog scoren. Mijn conclusie: het blijft gaan om ‘binden & boeien’. Ook in 2015.

Binden & Boeien
Trends zijn hoog-over. Dat is logisch, want daar kun je pas trends zien (of denken te zien). Maar telkens weer blijkt het heel moeilijk om die trends te vertalen naar de werkvloer. Naar jouw en mijn dagelijkse praktijk. Wat betekent zo’n trend nu voor mij?
In onze praktijk – wij houden ons bezig met participerend plannen – werken we met mensen en teams in die praktijk. Op de werkvloer in de waan van de dag waar manager en medewerkers hand in hand gaan. Of moeten gaan. En waar binden en boeien ook juist de grote uitdaging blijft.

Ahaa-erlebnis
Bij een traject bij een ‘corporate’ zag ik recent een heel treffende ‘ahaa-erlebnis’ bij een manager. Het gesprek had natuurlijk betrekking op participerend plannen. Maar dan niet het ‘trucje’; nee – het ging om de randverschijnselen en ontwikkelingen. Over vertrouwen, leiderschap, goed werkgeverschap, teambuilding, productiviteit, effectiviteit en efficiency. Maar ook over de cultuur en het oplossende vermogen van ‘de workforce’. De medewerkers dus.

Niet lang daarvoor had deze manager wegens vakantie veel werk gemaakt van een overdracht aan 1 van zijn collega’s. Een collega met potentie, die hij zijn overdracht volledig toevertrouwde. Tot in detail was omschreven wat er tijdens twee weken allemaal te gebeuren stond en op welke manier dat dan afgehandeld zou moeten worden.

Bij terugkeer bleek dat – natuurlijk – ook allemaal behoorlijk volgens plan te zijn verlopen. Maar….!!
Ongeveer tegelijkertijd kwam de manager erachter dat deze medewerker in de stad waar hij woont een compleet radio-station runde. Een werkend bedrijfje, met dagelijkse uitzendingen, met luisteraars, adverteerders en sponsors, met leuke gasten. Iets dat je alleen kunt neerzetten met het juiste ondernemerschap, de passie en verbondenheid. Huh…? Kan-ie dat? Ahaa….

Hoe goed kent u uw workforce?
Door met een uitgebreide overdracht een medewerker te ‘helpen’, damt u feitelijk het eigen denkvermogen en de eigen verantwoordelijkheid in. Goedbedoeld, natuurlijk – maar zeer improductief.
En vermoedelijk gebeurt dat veel en vaak. Dat is dan ook de reden dat veel medewerkers buiten het werk allerlei initiatieven nemen waar ze in het werk niet aan toekomen. Waar ze niet voor worden uitgedaagd of gevraagd. En waar managers kennelijk niet op zitten te wachten.

Terwijl de werkelijkheid andersom is.
U wilt ondernemende en initiatiefrijke mensen in uw team. Die versnellen zaken, die lossen zelf problemen op en zijn daar vervolgens apetrots op. Het enige dat u dan nog hoeft te doen is een compliment zo hier en daar.

Advies
Ontdek het potentieel dat in uw organisatie beschikbaar is. Ontdek uw collega’s en de verborgen skills en competenties. Een geringe investering met een hoog rendement. Uw commitment levert onmiddellijk commitment op van uw collega’s. Het blijkt wederkerig. En zal zichzelf versterken – wat uitstekend helpt bij binden en boeien.

Geplaatst in HR varia door Raymond van Hensbergen op 12 januari 2015

Reacties op Wederkerig commitment

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Hallo Raymond,

Goed artikel weer, het blijft een interessant onderwerp.
Terwijl ik dit lees vraag ik me af hoe het toch kan dat we steeds opnieuw tegen elkaar moeten zeggen dat we geïnteresseerd moeten zijn in werknemers (als HRM-ers of managers). Zijn we dit niet? Of zijn we dit nooit 'genoeg'? Of zijn we het wel, maar kunnen we het alleen maar zijn doordat we elkaar steeds opnieuw er aan herinneren dat werknemers het belangrijkste zijn?

Raymond op 15 december 2015 16:45

Hoi Chris, dank voor je reactie.

Tja, goeie vragen.
Doorgaans is persoonlijke aandacht maar beperkt geborgd. Maar dan ook echt. Functioneringscycly, werkoverleg, goede ideeen en bedoelingen; maar door de meeste mensen/managers nogal instrumenteel afgewerkt. En dus niet maximaal benut.

Verder is sprake van een stuk houding en gedrag; de attitude. En het aardige is dat de succesverhalen zich opstapelen van mensen en organisaties die aandacht voor mensen maximaliseren. Zij hebben wel het vertrouwen dat collega's iets kunnen - zij durven wel los te laten - zij sturen met een andere blik. De meesten willen grip en controle. Overigens is dat ook aandacht ;-)

Het moet fundamenteel anders. En ik merk dat met iedere organisatie, iedere manager, iedere medewerker met wie wij in gesprek raken; zij raken geïnspireerd bij het idee dat je team ook echt een team zou zijn. Dat er passie en verbondenheid is. Dat mensen zelf (mogen/moeten) nadenken en met oplossingen komen.
Laten we die ruimte maken. Hoe? Denk: Participerend Plannen. Een uitstekend programma en hulpmiddel om in beweging te komen...

Veel plezier in 2015!

Plaats zelf een reactie