Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Werk.nl. Hogere opleiding en dosis wanhoop vereist

Zoals beloofd ga ik in deze (en komende) blog entries dieper in op de zoekstrategie van de grotere vacaturesites (Werk.nl, Nationale Vacaturebank, Monsterboard.nl, Totaljobs.nl, in die volgorde).

Ik begin vandaag met Werk.nl, de vacaturesite van Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), met afstand de site met het grootste aantal vacatures in Nederland (bijna 75.000 op dit moment). Het CWI is een publieke organisatie, één van haar doelen het transparant(er) maken van de arbeidsmarkt.

Waar kan ik hier naar vacatures zoeken?
Het was even puzzelen waar ik naar vacatures kan zoeken. De kleine en nogal drukke homepage van Werk.nl biedt geen zoekmogelijkheid; uitsluitend een link: “Zoek vacatures”. Als ik daarop klik krijg ik een scherm te zien waar ik kan zoeken naar banen:


 --

 

En kan het dan een beetje snel?
En meteen goed nieuws, althans volgens Werk.nl, want bovenaan het zoekscherm staat de positief bedoelde tekst “Stap 1: Snel een baan zoeken”. Alleen… het onderdeeltje “Stap 1” baart me enige zorg. Zijn er dan meerdere stappen nodig om te zoeken? Vreemd. Als Google verslaafde ben ik gewend aan zoekresultaten in één stap.

Al gauw merk ik dat Werk.nl een totaal andere definitie voor het woord ‘snel’ hanteert. Het blijkt namelijk dat je verplicht (!) drie criteria in moet vullen (één functie, één of meerdere regio’s en het aantal gewenste werkuren).

Waar is mijn functie gebleven?
En voor de functie moet ik verplicht gebruik maken van een functie-indeling waar ik spontaan hartkloppingen van krijg. Want probeer voor de grap maar eens “ICT manager” of “account manager” te vinden. Bestaan niet volgens CWI, of ik heb ze niet kunnen vinden. Wat op zich niet eens zo vreemd zou zijn, want zoeken bij Werk.nl vereist volgens mij minimaal een universitaire opleiding bedrijfskunde. Gelukkig staat de tegenwoordig zeer populaire functie van “darmenbewerker” wel in de CWI lijst…

En wat is eigenlijk het verschil tussen de opties lettercombinatie, trefwoord en sector?

En betekent dat als ik op de knop “zoeken” druk, ik dan naar banen zoek? Nee, wat zei ik ook alweer over die hogere opleiding… ik ben pas op zoek naar functienamen, verder niets!

Maar het kan erger, en dat wordt het ook. Want als ik geen passende functie heb kunnen vinden, valt mijn oog op de tekst: “Staat uw beroep niet precies in de lijst? Kies wat erop lijkt of ga terug naar Stap 1”. @#%$#*, ik ben nog steeds bij stap 1, ik niet verder terug!

Ah, eindelijk kan ik zoeken
Als ik uit frustratie maar een willekeurige functie heb gekozen en vervolgens een regio en mijn gewenste aantal uur per week heb ingevuld, komt bij toverslag onderaan het scherm een extra knop “Zoek die baan” tevoorschijn. Eindelijk, ik heb blijkbaar alle hordes overwonnen!

En inderdaad, als ik op deze knop klik krijg ik een lijst met vacatures te zien (hoera! ik ben al… bij Stap 2). Gek genoeg krijg ik allerlei andere functienamen te zien behalve die ene functienaam die ik mocht kiezen in mijn zoekopdracht. Waarom moest ik dan al die moeite doen om één functie te selecteren? En hoe goed klopt dan eigenlijk het zoekresultaat met mijn selectiecriteria? Ik heb geen idee.

Werk.nl? Een zware klus!
Ik vraag me als normale banenzoeker af wat ik hier aan het doen ben. Snel een baan zoeken? Niet bij Werk.nl!  Je moet een wanhopige en tegelijkertijd hoog opgeleide banenzoeker zijn om je door dit zoekproces niet uit het veld te laten slaan. Om vervolgens in verwarring te worden achtergelaten met het zoekresultaat.

Misschien is het wel een bewuste strategie van CWI. Door een zo frustrerend mogelijke ervaring te bieden gaan alle werkelozen zo snel mogelijk weer aan het werk. Slim… Alleen jammer dat ze geen baan via Werk.nl hebben kunnen vinden.

Er lijkt overigens één lichtpuntje te zijn. Op de homepage van Werk.nl staat een nogal schreeuwerige banner die vertelt dat ik dit najaar sneller kan zoeken … en vinden. Ik ben sceptisch, maar wordt zeker vervolgd.

Volgende keer: Nationale Vacaturebank

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 28 oktober 2006

Reacties op Werk.nl. Hogere opleiding en dosis wanhoop vereist

Jorrit Blok op 15 december 2015 16:45

Hallo Marc,



Aangezien je met de opgegeven jobboards binnen een aantal weken klaar zou zijn, is het misschien aardige suggestie ook eens je licht te werpen op het werkgevers gedeelte van deze websites. De vraag is namelijk of 75.000 vacatures bij werk.nl wel een representatief aantal is, als blijkt dat het CWI het werkgevers net zo moeilijk maakt als werkzoekenden. In dat geval zou het wellicht kunnen zijn dat werkgevers (zoals ik) helemaal hun vacatures niet meer bij werk.nl publiceren. En dat zou tenslotte pas schandalig zijn! Transparantie is tenslotte ver te zoeken als zou blijken dat de arbeidsmarkt vele malen groter is dan werk.nl doet voorkomen, maar men gewoon niet de moeite wil nemen deze (GRATIS) website te gebruiken omdat het zo enorm moeilijk is er een fatsoenlijke vacature te pl■átsen. Hulde voor de actie van deze site op mijn vorige opmerking over lettercoderingen. Het ziet ernaar uit dat ik geen vreemde blokjes meer krijg als ik accenten gebruik in mijn commentaren.

Jorrit Blok op 15 december 2015 16:45

Oeps....t■ch nog blokjes...

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

@Jorrit

Een uitstekende suggestie om het werkgeversgedeelte te evalueren en dat zal ik ook zeker gaan doen. Bedankt voor de tip!

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

@ jorrit

De programmeur is er hard mee bezig. De oplossing dachten we te hebben gevonden maar dit blijkt minder makkelijk. Dank dat je ons er op attent maakt...!

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

Beste Marc,



Leuk artikel, Volgens mij wil werk.nl niet dat ik een baan vind als ik via hen zou zoeken...



Ik vroeg me iets af en wellicht weet jij daar het antwoord op. Ik probeerde een week of wat geleden (omdat ik gemaild was over een vacature) in te loggen om mijn cv van monsterboard te halen. Dat inloggen is niet gelukt. Echter had ik een dag na de poging tot inloggen ineens weer 2 of 3 mails over een baan. Tevens werd ik weer gebeld. De week daarna ben ik wel 3 keer gebeld door bureaus. Nu vraag ik me af of er een verband is tussen het inloggen en het zichtbaar zijn voor mensen die in de cv database zitten...



Heb jij daar een idee van?

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

@Paul

I weet het niet zeker, maar ik zal er zeker eens een keer naar kijken.

Aangezien Monsterboard zijn geld verdient met traffic zou het me niet verbazen dat ze elke actie (zelfs een mislukte inlogpoging) gebruiken om jouw CV weer te activeren.

En gezien hun recente reclamecampagne ben je tenslotte niets meer dan groot wild...

paul van oosterhout op 15 december 2015 16:45

Het zou inderdaad eens leuk zijn daar naar te kijken. Wellicht een idee om een testcase te bouwen met "kandidaten". Daarna kunnen we kijken wat er dan gebeurt als er een inlogt etc.

Kees van Mansom op 15 december 2015 16:45

De fout die het CWI heeft gemaakt bij het ontwerpen van Werk.nl, is dat zij aansluiting bij hun bestaande systemen centraal hebben gesteld en niet - zoals het hoort - aansluiting bij hun doelgroepen. En dit biedt ons dan een kijkje in de keuken van de CWI-classificatie van functies. En die is weliswaar zeer divers (van castagnettenspeler tot directeur van een asielzoekerscentrum), maar kan nooit een 100% dekking van alle mogelijke functies bieden. En je vraagt in feite van de bezoeker van je website dat deze letterlijk (een deel van) de functiebenaming intypt.



Wat ons ook direct brengt bij de vraag: voor wie is deze website bedoeld? En wat is de doelstelling van deze website?

Mijn vooroordeel dat de site uitsluitend bedoeld zou zijn voor laagopgeleiden (plukdrollers en darmenbewerkers), bleek uiteindelijk niet gegrond. Want op het trefwoord ICT vond ik o.a. netjes Projectleider ICT en Consultant ICT, naast districtsregisseur politie, dictafoniste en districtshoofd Staatsbosbeheer. En zo wordt een bezoek aan Werk.nl al gauw een lachwekkend uitstapje, in plaats van een serieuze poging om aan een baan te komen. Ik ben wat dat betreft wel benieuwd naar de cijfers die er binnen het CWI circuleren over de effectiviteit van Werk.nl.



Maar hoe kan het beter? Allereerst moet er een strikte scheiding komen tussen front- en backoffice: val de bezoekers van je website niet lastig met de classificaties die je binnen de eigen organisatie gebruikt. Dit kan door gebruik te maken van semantische technologie, waarbij niet alleen op letterlijke woorden maar ook op alternatieven gezocht wordt. Gebruik vervolgens facetten (bijvoorbeeld provincie, arbeidsuren, etc.) om de zoekresultaten te beperken. Een goed voorbeeld van deze aanpak zie je terug in de nieuwe zoekdienst die overheid.nl met ingang van morgen (31/10/2006) gaat bieden. Hierbij kun je als argeloze gebruiker alle aangesloten websites van de overheid tegelijk doorzoeken (in een aantal gevallen tot op documentniveau), zonder dat je daarbij wordt lastig gevallen met de manier waarop deze instanties hun websites, databases en documentenopslag hebben georganiseerd.



En dan: ontwikkel een prototype en pretest dit met proefpersonen. Dan zul je zien dat zaken als de overzichtelijkheid van de pagina's en de plaatsing van knoppen ook met sprongen vooruit gaan.



Ik wacht met spanning op het nieuwe Werk.nl!

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

Beste Kees,



Mijn complimenten voor je reactie. Was er maar een manier om de cijfers te achterhalen. Ik als webmaster/online marketeer ben namelijk gek van cijfers, conversies en metingen.



De punten met betrekking tot de ( met een moeilijk woord) usability zijn sterk. het gaat een bezoeker om het vinden wat hij/zij zoekt. Niet alleen zorgt werk.nl ervoor dat dit lastig is...Ze maken er ook nog haast een spel van.



overheid.nl: gelijk morgen bekijken. Wellicht komt hier dan ook een koppeling met digi d?

Plaats zelf een reactie